همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور دستور اعطای مرخصی یک ماهه به زندانیان دارای شرایط به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان را صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه آیت الله هاشمی شاهرودی در این بخشنامه تأکید کرده است: کلیه زندانیان مشمول اعطای مرخصی در ماه مبارک رمضان حداقل از یک نوبت مرخصی بهره‌مند شوند.

در متن کامل این بخشنامه آمده است: با توجه به آثار مثبت اعطای مرخصی به زندانیان در سازگاری اجتماعی آنان و به منظور کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های ناشی از زندان و همچنین برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و خانواده  آنان، مقتضی است به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به جز افرادی که به شرارت مشهورند و نیز زندانیانی که جرم آنان سرقت مسلحانه، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، تجاوز به عنف، آدم ربایی، اخلال در نظام اقتصادی، جرائم باندی و جرائم عمده مواد مخدر و محکومیتی که به قصاص، اعدام یا اجرای حد محکوم شده اند، به سایر زندانیان با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمینی مناسب به شرح تبصره 2 ماده 124 آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها حداکثر تا سقف یک ماه مرخصی اعطاء می‌شود به نحوی که کلیه زندانیان مشمول اعطای مرخصی در ماه مبارک رمضان حداقل از یک نوبت مرخصی بهره‌مند شوند.

در این بخشنامه آمده است، زندانیان مجاز به استفاده از مرخصی به شرح زیر است:

- محکومین به حبس از ده تا 15 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.
- محکومین به حبس پنج تا ده سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.
- محکومین به حبس کمتر از پنج سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.

در بخش دیگری از این بخشنامه که مربوط به زندانیانی است که صرفاً به دلیل عدم پرداخت جزای نقدی تحمل کیفر می‌کنند. این زندانیان شامل:

- محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن کمتر از دویست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.
- محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن کمتر از سی میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

همچنین در فصل سوم این بخشنامه اشاره شده است که، زندانیانی که دارای جرائم غیرعمدی، محکومیت های مالی و یا بیماران صعب العلاج، کلیه زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه ناشی از جرائم غیرعمدی و یا مدیونیت‌های مالی در زندان‌ها به سر می برند، از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند شد.

دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و علاوه بر آن‌ها شورای طبقه بندی زندان‌ها نیز می توانند در اجرای تبصره 2 ماده 124 آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها به زندانیان مرخصی اعطاء کند.

پیرو بخشنامه آیت الله هاشمی شاهرودی 3 هزار زندانی به مناسبت ماه مبارک رمضان به مرخصی می‌روند.

محمود سالارکیا، معاون دادستان تهران در امور زندانها گفت: با صدور بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضائیه و به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به 3 هزار نفر از زندانیان واجد شرایط مرخصی اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 1200 تا 1300 نفر از زندانیان به مرخصی یک‌ماهه و بقیه به صورت مقطعی و زمانبندی شده به مرخصی می‌روند و اگر اقدام مثبتی در جهت جلب رضایت شاکی انجام دهند مرخصی آنها تمدید خواهد شد.

سالارکیا هدف از اعطای مرخصی به این افراد را تلاش برای جلب رضایت شکات، شرکت در مراسم گلریزان از طریق انجمن حمایت از زندانیان، ستاد دیه و کمک خیرین، عنوان کرد.

وی از حضور تعداد زیادی زندانی به علت عجز در پرداخت دیه و جرائم نقدی در زندان‌ها اظهار تاسف کرد وگفت: امیدواریم با روح معنویتی که دراین ماه در جامعه حکمفرماست، این افراد موفق به جلب رضایت شکات خود شده وبه کانون گرم خانواده باز گردند.

سالارکیا خاطرنشان کرد: افرادی هم در زندان بسر می برند که ناخواسته مرتکب بزه شده‌اند اما نباید آثار بزه این اشخاص به خانواده آنها انتقال یافته و آینده فرزندانشان دستخوش جرائم والدینشان شود.

کد خبر 4691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز