رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، تعداد بافندگان فرش دستباف شناسایی شده در استان را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: نیمی از این تعداد توان تامین مواد اولیه تولید فرش را ندارند.

مواد اولیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا جیلان سه‌شنبه ۱۹ آذر با اشاره به افزایش ۳ برابری محصولات گیاهی 'رناس' در رنگرزی‌ها به عنوان مواد اولیه فرش دستباف، افزود: این افزایش قیمت موجب رکود بازار فرش تولیدی شده است.

وی تعداد بافندگان فعال فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری را حدود ۵۰ هزار نفر با  ۴۵ هزار دارقالی در مناطق شهری و روستایی سنتی استان عنوان کرد و افزود: افزایش چند برابری قیمت پشم وارداتی که در فرش‌های دستباف جوهر ثابت و مرغوب کاربرد دارد، موجب بی‌رغبتی بافندگان شده است.

جیلان، کاهش کشت گیاه رناس در استان‌های کویری کشور و افزایش قیمت دلار و مواد شیمیایی را از عمده دلایل افزایش قیمت در مواد اولیه فرش دستباف دانست.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت  چهارمحال و بختیاری گفت: گبه، یلمه، فرش بختیاری و فرش نایینی از مهمترین سبک‌های تولید فرش دستباف در این استان است و فرش‌های این استان اکنون شهرت جهانی دارد.

وی به تولید سالانه ۲۰۰هزار مترمربع انواع فرش دستباف در استان اشاره و تصریح کرد: از ۱۰۰ هزار بافنده فرش استان، هم‌اینک ۵۰ هزار نفر در ۸ شرکت تعاونی روستایی و ۲ شرکت تعاونی شهری مشغول فعالیت هستند.

جیلان، تعداد بیمه‌شدگان حرفه فرش‌بافی استان در سال گذشته را ۲۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با سیاست و سخت‌گیری سازمان تامین اجتماعی تعداد بیمه‌شدگان کاهش یافته است.  

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از دریافت نشان جغرافیایی فرش دستباف ' یلمه ' خبر داد و گفت: با شناسنامه‌دار شدن فرش یلمه، خطر احتمالی کپی برداری از این فرش دیگر وجود نخواهد داشت.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و فرش این استان از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی شناخته شده است و طرحهای قالی این استان شهرست ملی و بین‌المللی دارد.

کد خبر 469067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha