سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان با تولید ۷۳ هزار تن انواع محصول دامی و پروتئینی، سهم ۲۵ درصدی در تولید این بخش را به خود اختصاص داده اند که ارزش تولید آنها به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری افزود: عشایر آذربایجان‌غربی امسال ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار کرده‌اند.

وی ادامه داد: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین تولید ۶۷ هزار تن انواع محصول زراعی، ۸۸ هزار تن محصول باغی و ۸۲ هزار تن محصول علوفه‌ای از دیگر کالاهای تولیدی عشایر آذربایجان‌غربی است.

وی اظهار داشت: عشایر این استان با تولید ۴۲ هزار و ۸۱۰ مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: این میزان تولید شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.

«بهادری» تاکید کرد: پنج هزار و ۳۱ نفر از عشایر در بخش‌های مختلف صنایع‌دستی داری و غیرداری این استان مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیمی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی این استان در اختیار عشایر آذربایجان‌غربی است.

بهادری اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان ییلاق و قشلاق می‌کنند.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

کد خبر 468939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha