سیستان و بلوچستان کم‌بارش‌ترین و خشک‌ترین استان ایران است؛ به طوری که کم آبی به ویژه در روستاهای استان می‌تازد. طبق آمار مرکز تقسیمات کشوری وزارت کشور، سیستان و بلوچستان روستایی‌ترین استان ایران است و بیش‌از ۵۱ درصد جمعیت ۲ میلیون و ۷۷۵ هزارنفری آن در روستاها زندگی می‌کنند. با این وجود از ۵۵۹۴ روستای استان، ۱۲۶۹ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

کم آبی در سیستان و بلوچستان

همشهری آنلاین - مریم ورشوئی: دربرخی روستاها نیز هنوز اهالی برای تامین آب مورد نیاز خود از هوتگ‌ها یا گودال‌های طبیعی استفاده می‌کنند که میزان پرشدن آب در این هوتگ‌ها نیز  وابسته به میزان بارش‌هاست.

شاخص دسترسی به شبکه آب در سیستان و بلوچستان ۷۵ درصد و در روستاها ۴۶ درصد است.

این‌درحالی است که بنا به آمارهای وزارت نیرو، میانگین شاخص دسترسی به شبکه آب میان ۳۱ استان ایران، ۹۰ درصد و فقط در روستاها ۷۰ است که سیستان و بلوچستان در این زمینه اختلاف فاحشی با میانگین کشوری دارد.

مدیرعامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان به خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت: جمعیت زیادی در روستاهای استان زندگی می‌کنند. ما در سیستان و بلوچستان  ۵۵۹۴ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که حدود ۲هزار و ۵۷۰ روستا به شبکه آبرسانی مداوم متصل‌اند، اما بقیه روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند.

«عبدالاحد ریگی» افزود:  به تازگی، اما لایحه بودجه سال آینده یعنی سال ۹۹ مشخص شده است و این بودجه شاید کمکی باشد برای این‌که در زمینه آبرسانی و ارائه خدمات بیشتر، جهش داشته باشیم. این لایحه به دولت اجازه می‌دهد تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه‌های آن اختصاص دهد.

ریگی گفت: طبق بند «ه» تبصره ۶ لایحه بودجه سال  ۹۹، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.  وجوه دریافتی فقط برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین ما در حال تکمیل مطالعات آبرسانی برای ۱۲۱۴ روستای دیگر هم هستیم.  این مطالعات در قالب ۲۷ مجتمع آبرسانی جدید انجام می‌شود که از این میزان مطالعات حدود ۱۱ مورد تکمیل شده است و پرونده آنها به مجمع آب و فاضلاب کشور ارسال شده و باید دفتر مطالعات شرکت مهندسی منابع آبی، اعتباری و چگونگی اجرای تاسیسات آبرسانی روستایی را بررسی وتصویب کند که می توان با اینها هم ردیف‌های اعتباری مجزایی در سال‌ آینده گرفت.

مدیر عامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۶مورد باقیمانده نیز در مرحله مطالعات قرار دارد که اگر این مطالعات تا پایان امسال یا پایان سال مالی تکمیل شود در عمل ما ۲۷ مجتمع آبرسانی مطالعه شده آماده اجرا داریم که باید تامین منابع مالی شود تا ظرفیت برخورداری آبرسانی روستایی استان را نسبت به میانگین کشوری که ۷۵ درصد است ارتقا دهیم. سیستان و بلوچستان ۱۲درصد با میانگین کشوری درشاخص بهره‌مندی از آب روستایی اختلاف دارد.   

کد خبر 468915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha