وزیر حمل و نقل فنلاند به رهبری حزب سوسیال دمکرات برگزیده شد تا در ۳۴ سالگی جوان‌ترین نخست‌وزیر حال حاضر جهان و تاریخ کشور ۵.۵ میلیون نفری حوزه اسکاندیناوی لقب بگیرد.

سانا مارين نخست‌وزير فنلاند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، خانم سانا مارین در روزهای آینده به شکل رسمی مسئولیت‌های نخست‌وزیری فنلاند را بر عهده می‌گیرد تا سومین زن تاریخ این کشور در مقام رئیس دولت هم باشد. نکته جالب اینکه رهبری هر پنج حزب سیاسی بزرگ فنلاند را بانوان ۳۲ تا ۵۵ سال بر عهده دارند و مارین در ۳۴ سالگی رهبر بزرگ‌ترین حزب یعنی سوسیال دمکرات است.

مارین در انتخابات درون‌حزبی برای گزینش رئیس با فاصله‌ای کم نسبت به رقیب برنده شد تا ساختمان وزارت حمل و نقل را به مقصد دفتر نخست‌وزیری ترک کند. آنتی رین، نخست‌وزیر پیشین به دلیل شیوه برخورد با اعتصاب کارمندان شرکت پست فنلاند اعتماد اعضای حزب سوسیال دمکرات را از دست داد و ناچار شد سه‌شنبه گذشته از مقام خود کناره‌گیری کند.

بر اساس گزارش هلسینگین سانومات (بزرگ‌ترین روزنامه فنلاند)، خانم مارین با ۳۴ سال جوان‌ترین نخست‌وزیر حال حاضر دنیا هم خواهد بود. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند ۳۹ سال دارد و اولسکی هونچاروک، نخست‌وزیر اوکراین ۳۵ سال دارد. گفته می‌شود کیم جونگ-اون، رهبر کره‌شمالی هم ۳۵ ساله است.

مارین در ۲۷ سالگی به ریاست شورای شهر مادری خود تامپره برگزیده و به شکل رسمی وارد دنیای سیاست فنلاند شد. او در حالی وارد دفتر نخست‌وزیری می‌شود که فنلاند در میانه یک اعتصاب سراسری است و بسیاری از کارخانه‌ها دست از کار و تولید کشیده‌اند. برآورد می‌شود زیان این اعتصاب ۵۰۰ میلیون یورو باشد.

فنلاند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم بر عهده دارد و باید بودجه سال آینده این اتحادیه را به تصویب برساند. انتظار می‌رود پارلمان فنلاند بلافاصله با کابینه پیشنهادی خانم مارین موافقت کند تا او بتواند در نشست روز ۱۲ دسامبر سران اروپایی در بروکسل حاضر شود.

کد خبر 468740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 0
    ایران هم باید اماده مسئولان جوان شود.