یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

با فرم های یکنواخت وارد کلاس درس می شوند و پشت نیمکت ها می نشینند اما این مدرسه، کلاس درس و دانش آموزانش با مدارس دیگر تفاوت دارد. شاگردان این کلاس کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ هستند که با لباس های سبز و طوسی رنگ با وجود سردی هوا و کرخت شدن دستانشان باز با شوقی مضاعف مداد به دست می گیرند

سواد آموزی کارگران

همشهری آنلاین-ثریا روزبهانی:خسته اند، اماشوق و ذوق با سوادشدن آنها را  به کلاس درس می کشاند تا شایدرویاهایشان به واقعیت تبدیل شود. دور میز کنفرانس شهردار ناحیه یک منطقه ۲۲ می نشینند. تعدادشان ۱۵ نفری می شود و غایب هم ندارند. دفتر مشقشان را روی میز می گذارند و با هم تکالیف هفته قبل را مرور می کنند. با آمدن معلم نجواهایشان تمام می شود و چشمشان روی تخته متمرکز می ماند و گوششان هم صدایی جز طنین دلنشین حروف را نمی شنود. برخی دستانشان را حنا گذاشته اند تا از سرمای هوا در امان بماند. اما باز با همان انگشتان پینه بسته فارغ از خستگی کار با اشتیاق، سرمشق معلم را در دفتر می نویسند. ایده برپایی این کلاس سوادآموزی به همت «حسام مولائی» شهردار ناحیه یک منطقه ۲۲ شکل گرفته است. او درباره برپایی دوره های سوادآموزی برای کارگران خدمات شهری این منطقه می گوید: «اغلب کارگران سواد ندارند و وقتی نشانی به آنها می دهیم گیج و گم می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتم به این کارگران خواندن و نوشتن بیاموزم تا بتوانند حداقل نشانی هایی را که به آنها برای انجام کار می دهیم بخوانند. در همین زمینه جلساتی را با شهردار منطقه برگزار کردیم که از این موضوع استقبال شد و با دستور شهردار منطقه ایده سوادآموزی به کارگران منطقه آغاز شد. »

بخوان به امید آینده ای روشن

کتاب و اقلام آموزشی رایگان هم در اختیار سوادآموزان قرار گرفته است. مولائی اعتقاد دارد که اگر سازمانی بهترین تجهیزات و اعتبارات را هم داشته باشد اما تا انسان بارور، فکور و خلاق به سرمایه تبدیل نشود توسعه ای اتفاق نمی افتد. او می گوید: «سوادآموزی حق اولیه و نیروی محرکه توسعه انسانی است و مسیر  دستیابی به خودکفایی، مهارت اندوزی، بیان فرهنگی و مشارکت همه جانبه اجتماعی  را هموار می‌کند. این کارگران، افراد مستعد و باانگیزه ای هستند. به همین دلیل برپایی این کلاس ها و آموزش به آنها می تواند جرقه ای برای ارتقای سطح سوادشان باشد و تحصیلاتشان را ادامه دهند. مهم این است که این جرقه زده شود و ادامه پیدا کند. به همین دلیل سوادآموزی بسیار فراتر از یک اولویت آموزشی است. برپایی این دوره در واقع یک سرمایه‌گذاری زیربنایی برای آینده و نخستین قدم به سوی انواع جدید سواد است. »

مشتاق یادگیری

همه این کارگران سوادآموز جوان هستند و  این راه می تواند گام مؤثری برای خروج از حلقه فقر و افزایش عدالت اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی کارگران محسوب شود. مولایی معتقد است که رفتار با کارگران باید به گونه ای باشد که شأن آنها حفظ شود. به همین دلیل کلاس های سواد آموزی کارگران در دفترش برگزار می شود: «اغلب آنها ۲۰ تا ۲۷ ساله هستند. آنها به این درک رسیده اند که افزایش دانش و آگاهی و کسب مهارت‌های جدید نقش مهمی در بازدهی بیشتر فعالیت‌ها دارد. به همین دلیل کارگران با وجود سختی و فشار کار زیاد برای یادگیری آماده و مشتاق هستند. »

کد خبر 468618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha