بیشترین جریمه‌ای که ماموران پلیس راهور برای یک تخلف رانندگی می‌توانند در نظر بگیرند، ۴۰۰ هزار تومان و دلیل آن رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان‌ است.

جريمه رانندگي

به گزارش همشهری آنلاین، پس از جریمه ۴۰۰ هزار تومانی که می‌تواند به تنهایی اشک راننده‌ها را درآورد، چهار جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در قانون راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده که مربوط به دو مورد تجاوز از سرعت، عبور از چراغ قرمز و گرفتن سبقت غیرمجاز است. طبیعی است اگر یک راننده چند تخلف را همزمان مرتکب شود، مبلغ برگ جریمه‌اش می‌تواند تا بیش از یک میلیون تومان هم بالا برود.

نکته مهم در جرائم رانندگی، تفاوت مبلغ برخی جریمه‌هاست؛ بسته به اینکه آن تخلف در کلانشهر و جاده بین‌شهری رخ می‌دهد یا دیگر شهرها یا روستاها و راه‌های محلی. برای مثال، جرایم ۲۰۰ هزار تومانی مربوط به کلانشهرها و جاده‌های بین‌شهری است و این مبلغ در دیگر شهرها به ۱۸۰ هزار تومان و در روستاها به ۱۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. یک نکته عجیب هم اینکه ایجاد آلودگی صوتی جریمه ۱۰۰ هزار تومانی دارد و در تمام نقاط ایران یکسان است.

شعر نوشتن روی خودرو به ویژه در مناسبت‌ها گرچه در سال‌های اخیر رواج یافته اما ماموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند این تخلف را ۳۰ هزار تومان جریمه کنند. حرکت‌های نمایشی (با خودرو یا موتور)، حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و حرکت مارپیچ هم جزو جریمه‌های گران هستند و مرتکبان با یک برگه ۱۵۰ هزار تومانی جریمه می‌شوند. توقف روی خطوط عابر پیاده هم ۶۰ هزار تومان در تمام ایران جریمه دارد.

ورود ممنوع ۹۰ هزار تومان، استفاده کردن از گوشی همراه هنگام رانندگی ۱۰۰ هزار تومان، نبستن کمربند ایمنی ۶۰ هزار تومان، نقص در سامانه روشنایی ۷۵ هزار تومان، سبقت از راست یا شانه راه ۷۵ هزار تومان، نداشتن یا ناخوانا بودن پلاک ۶۰ هزار تومان و عبور از خطوط ویژه ۸۰ هزار تومان دیگر جریمه‌های پرتکرار هستند. ضمن اینکه ماموران پلیس راهور می‌توانند خودروهایی را که لاستیک‌شان آج مناسب ندارد ۴۵ هزار تومان جریمه کنند.

کد خبر 468495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha