تصویر کودکی که مواد بازیافتی را از میان زباله‌ها جمع‌آوری می‌کند و روی تشکی در میان زباله‌های شناور در رودخانه پاسیگ دراز کشیده است، عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

زباله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رودخانه «پاسیگ» سال‌هاست که از نظر بیولوژیک مرده است. «پاسیگ» که حالا یکی از ۲۰ رودخانه آلوده جهان شناخته می‌شود، امروز دست‌مایه خلق آثار هنری توسط عکاسان شده است.

یکی از تصاویر برگزیده وردپرس فوتو در سال ۲۰۱۹ و در بخش محیط زیست، تصویری از کودکی است که مواد بازیافتی را از میان زباله‌ها جمع‌آوری می‌کند. این عکس کودکی را نشان می‌دهد که روی تشکی در میان زباله‌های شناور در رودخانه پاسیگ در فیلیپین دراز کشیده است.

پس از جنگ جهانی دوم و با رشد گسترده جمعیت، فعالیت‌های اقتصادی پراکنده‌ای در حومه رود «پاسیگ» شکل گرفت؛ رودی که به خلیج مانیل می‌ریزد و از کشور فیلیپین می‌گذرد. کارخانه‌های بزرگ این منبع طبیعی را نادیده گرفتند و پسماندهای صنعتی خود را روانه «پاسیگ» کردند و یک سیستم فاضلاب عظیم را شکل دادند.

اوایل دهه ۱۹۳۰ کارشناسان متوجه آلودگی فزاینده رودخانه شدند و حمل و نقل کشتی‌ها در این رودخانه به شدت کاهش یافت. بوی نامطبوعی از رودخانه بلند شد و در نهایت در در دهه ۱۹۹۰ از نظر بیولوژیک مرد.

با گسترش فقر در مناطق روستایی فیلیپین، افرادی به حاشیه رودخانه مهاجرت کردند و «پاسیگ» تبدیل یک زمین زباله برای مهاجران شد.

طی سال‌های اخیر که تلاش‌های زیادی برای احیای این رودخانه انجام شد و تبلیغات گسترده‌ای در این راستا شکل گرفت، در نهایت در سال ۲۰۱۸ دوباره زندگی برخی آبزیان در رودخانه پاسیگ شکل گرفت اما همچنان روزانه چند صد تن زباله به این رودخانه ریخته می‌شود.

یکی از تصاویر مشهور ثبت شده از این رود، تصویری است که توسط  «ماریو کروز» عکاس خبری ثبت شده و توانسته برنده جایزه سوم در بخش محیط زیست «وردپرس فوتو» ۲۰۱۹ شود.

عکس «ماریو کروز» تصویر کودکی را نشان می‌دهد که مواد بازیافتی را از میان زباله‌ها جمع می‌کند و  روی تشکی در میان زباله‌های شناور بر رودخانه پاسیگ دراز کشیده است. این عکس در واقع عمق فاجعه از پاسیگ را به تصویر می‌کشد. این رودخانه یکی از ۲۰ رودخانه اول آلوده جهان است که هر ساله ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن پلاستیک وارد اقیانوس می‌کند. حجم زباله در پاسیگ آنقدر زیاد است که می‌توان به آسانی روی آنها پیاده‌روی کرد.

کد خبر 468308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha