مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

وجود دو گرمخانه در کرج با ظرفیت ۱۹۰ نفر تنها سهم کارتن‌خواب‌ها در این روزهای سرد سال است.  

گرمخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نیوشا فتحی زاده: عصر یک روز تابستانی باشد یا غروب سرد یک روز پاییزی اگر بی‌خانمان باشی دیگر فرقی نمی‌کند آن روز چگونه سپری شده است، فقط می‌خواهی روز تمام شود. از آنجایی‌که با بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می‌کنی به آمدن صبح دیگر هم علاقه‌ای نداری.  

اینها از زاویه نگاه نگران و مضطرب یک فرد بی‌خانمان، بی‌سرپرست و یا عضوی از جامعه است که آسفالت خیابان و سنگ فرش پیاده رو خانه او است و سقف خانه‌اش هم آسمان خدا است.  

و اما از زاویه‌ای دیگر نگاه همدردی و حمایت جامعه‌ای را داریم که شاهد صحنه‌هایی از زندگی یک شهروند خسته از گره‌های کور زندگی هستند، زندگی آنهایی که بی‌سرپناه بوده و سرگردان کوچه پس کوچه‌های شهر هستند.  

اکنون این جامعه با مسئولیتی که دارد به دنبال راهکاری برای ساماندهی کارتن خواب‌ها و بی‌سرپناهی افراد بی‌خانمان و حل آسیب‌های ناشی از مشکلات آن در دل شهرها است.  

  • ظرفیت پذیرش در گرمخانه آقایان ۱۰۰ نفر است که تا ۱۳۰ نفر نیز قابل افزایش است

در این میان از سوی شهرداری‌ها، مکان‌هایی به نام گرمخانه برای تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌خانمان، کارتن خواب‌ها و آسیب دیدگان اجتماع ایجاد شده است.  

گرمخانه پناهگاه امن برای این قشر است که از خستگی روزها و تاریکی شب‌ها و سردی هوا به آنجا پناه می‌برند و تا جایِ خواب و وعده غذایی نصیبشان شود.  

برای بررسی وضعیت گرمخانه‌های کرج، البرز با محمدرضا زین العابدینی معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.  

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر دو گرمخانه در شهر کرج فعال است، اظهار کرد: گرمخانه مختص آقایان در میدان قدس کرج ‌واقع است و گرمخانه بانوان نیز در پارک شهید چمران، مجاورت فرهنگسرای طبیعت قرار دارد.  

وی گفت: گرمخانه بانوان در گذشته در محدوده جغرافیایی فردیس واقع بود که بعد از جدایی فردیس، از کرج در سال ۹۶ به کرج منتقل شد.  

معاون خدمات شهری شهرداری کرج افزود: ظرفیت پذیرش در گرمخانه آقایان ۱۰۰ نفر است که تا ۱۳۰ نفر نیز قابل افزایش است، ظرفیت پذیرش گرمخانه بانوان نیز با احتساب ظرفیت اضافی آن بالغ بر ۶۰ نفر است.  

  • ممنوعیتی برای پذیرش معتادان متجاهر در گرمخانه‌های کرج وجود ندارد

زین العابدینی در خصوص ساعات پذیرش در گرمخانه‌های کرج، گفت: از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۸ صبح پذیرش مراجعان در گرمخانه‌ها صورت می‌گیرد.  

وی در بخش دیگری در خصوص مراجعه معتادان متجاهر به گرمخانه‌های کرج و نحوه پذیرش آنها نیز گفت: مراجعان به تبع افرادی هستند که سرپناهی ندارند و طبیعی است که در این میان‌ تعدادی نیز معتادان متجاهر باشند.  

معاون خدمات شهری شهرداری کرج در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوعیتی برای پذیرش معتادان متجاهر در گرمخانه‌های کرج وجود دارد یا خیر، گفت: خیر منعی نیست زیرا آنها بی‌سرپناه هستند و اگر در گرمخانه نیز پذیرش نشوند جایی را ندارند که بروند به‌ویژه در روزهای کنونی که هوا سرد است و نمی‌شود مدت طولانی را بدون فضای سر پوشیده‌ای سپری کرد.  

زین العابدینی اضافه کرد: زمانی که در میان افراد پذیرش شده در گرمخانه‌ها، معتادان متجاهر نیز داشته باشیم میزان کنترل‌ها و مراقبت‌ها را بیشتر می‌کنیم.  

وی در مورد این‌که چه تعداد از افراد پذیرش شده در گرمخانه‌های غیربومی هستند و از جاهای دیگر به البرز آمده‌اند نیز گفت: به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد پذیرش شده در گرمخانه‌ها بومی استان و باقی آنها یا خانواده زندانی‌های دربند زندان‌های البرز و یا افرادی هستند که خانواده‌هایشان در دیگر استان‌ها و شهرهای ایران زندگی می‌کنند و بنا به دلایلی خودشان‌ به تنهایی به البرز آمده اند.  

  • پذیرش در گرمخانه‌های کرج محدودیت سنی دارد

معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان این‌که در میان مراجعان گرمخانه‌ها تعدادی هستند که چندین سال است مرتب به این مکان‌ها می‌آیند و در گرمخانه می‌مانند، افزود: زمانی که ظرفیت پذیرش در گرمخانه‌ها پر شود برای پذیرش ظرفیت اضافی حتی میزهای اداری را نیز بر می‌داریم تا جای استراحت تمامی مراجعان را فراهم کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی پشت در گرمخانه بماند.  

زین العابدینی با اشاره به این‌که بسیاری از مراجعان به گرمخانه‌ها افراد ثابتی هستند که در روزهای متوالی پذیرش می‌شوند، گفت: به عنوان‌ نمونه اگر ۱۰۰ نفر پذیرش در گرمخانه آقایان داشته باشیم ۷۰ نفر مراجعان ثابت و تنها ۲۰ نفر متغیر هستند.  

وی توضیح داد: در شرایط خاص مانند روزهای خیلی سرد سال، پذیرش در گرمخانه‌ها در طول شبانه روز صورت می‌گیرد و بین افراد پذیرش شده نیز وعده‌های غذایی گرم توزیع می‌شود.  

معاون خدمات شهری شهرداری کرج در خصوص این‌که آیا برای پذیرش افراد در گرمخانه‌های شهر کرج محدویت سنی وجود دارد، بیان کرد: افرادی که پذیرش می‌شوند بالای ۱۲ سال سن دارند اما اگر مراجعان با سن پایین تری نیز داشته باشیم آنها را به حال خود رها نمی‌کنیم و تا زمانی که خانواده‌هایشان پیدا شود تحویل بهزیستی داده شوند این کودکان را در دفتر پذیرش گرمخانه و دور از دیگر مراجعان نگه می‌داریم.  

زین العابدینی با اشاره به این‌که در بحث تامین سرمایش و گرمایش گرمخانه‌ها مواردی مانند نصب کولر و بخاری‌های جدید اعمال شده است، افزود: از طرفی بخاری‌هایی که خراب شده بود نیز تعمیر شده است.  

وی ادامه داد: به منظور شستشوی پتوها، ملحفه‌ها و یا لباس‌ها در گرمخانه آقایان و بانوان ماشین‌های لباس شویی قرار داده شده و از طرفی به طور مرتب پتوهای نو خریداری و تشک‌های قدیمی تعویض می‌شود.  

معاون خدمات شهری شهرداری کرج درباره این‌که آیا انجمن‌های مردم‌نهاد برای کمک به تامین مایحتاج افراد پذیرش شده در گرمخانه‌های کرج مشارکتی داشته‌اند، گفت: موردی در خصوص این همکاری‌ها نداشته‌ایم تنها گاهی موسسات خیریه برای تامین وعده‌های غذایی افراد پذیرش شده در گرمخانه‌ها داوطلب می‌شوند.  
 

کد خبر 468265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha