در حالی که برخی استان‌ها به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا مدارس را تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام کرده‌اند، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت که تعطیلی مدارس به بهانه شیوع این بیماری اقدامی غیرعلمی و غیرکارشناسی است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست؛ هر مسئولی چنین تصمیمی بگیرد، باید پاسخگو باشد.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره اظهار کرد: در مورد آنفلوآنزا یک دستورالعمل مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. امسال هم این دستورالعمل بازنگری شده و اصول آن هیچ تغییری نکرده است بلکه با همان اصول قبلی ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعمل، تعطیل کردن بی‌مورد مدارس به بهانه آنفلوآنزا مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

او گفت: نکته مهم در مورد آنفلوآنزا این است که کمترین شیوع آن بین گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال یعنی سنین مدرسه است. امسال هم وضعیت کشور را که بررسی کردیم، مشخص شد که شیوع این بیماری در بین دانش‌آموزان نسبت به شیوع آن در کشور کمتر است و در مدارس اپیدمی نداریم.

  • آنفلوآنزا در مدارس اپیدمی نشده است

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: حالا که در مدارس اپیدمی آنفلوآنزا نداریم، توصیه وزارت بهداشت این است که اگر در یک کلاس، یک یا چند نفر دچار سرماخوردگی یا بیماری عفونت حاد تنفسی شدند، آن چند نفر تا زمانی که بهبود پیدا کنند، به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند.

عرفانی با بیان اینکه تعطیلی مدرسه باید دلایل قوی داشته باشد، گفت: اتفاقی که در برخی استان‌ها یا شهرستان‌ها افتاده است و همه مدارس یک شهر یا استان به خاطر شیوع آنفلوآنزا تعطیل شده، مورد تایید وزارت بهداشت نیست. چون هنوز شواهدی دال بر همه‌گیری آنفلوآنزا در مدارس نداریم و وقتی چنین شواهدی وجود ندارد، مدارس باید فعال باشند.

وی اظهار کرد: اگر در یک کلاس، درصد بالایی از دانش‌آموزان دچار عفونت تنفسی شوند، باید در مورد همان کلاس تصمیم بگیریم و اگر در یک آموزشگاه یا مدرسه درصد بالایی دچار سرماخوردگی شوند، برای آن مدرسه باید با توجه به آمار شیوع بیماری تصمیم‌گیری شود. نمی‌شود یکباره همه مدارس یک شهر یا استان را تعطیل کرد.

  • فروکش کردن موج آنفلوآنزا تا ۳ هفته دیگر

این مسئول گفت: فعلا در موج اول شیوع و همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور قرار داریم و هنوز هیچ شواهدی دال بر اینکه موج‌های بعدی این بیماری رخ دهد، نداریم. البته احتمال آن کاملا منتفی نیست ولی با توجه به داده‌های فعلی نمی‌توانیم درباره موج‌های دوم یا سوم شیوع این بیماری حرفی بزنیم.

عرفانی بیان کرد: موج اول آنفلوآنزا که الان درگیر آن هستیم، تا ۳ هفته آینده فروکش می‌کند و این نشان می‌دهد که اقدامات کنترلی وزارت بهداشت موفق بوده است. البته بعد از این مدت بروز موارد تک‌گیر آنفلوآنزا مثل همه ایام سال وجود خواهد داشت.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امسال با توجه به اینکه بارندگی‌ها و سردی هوا زودتر از همیشه شروع شد، از اواسط مهر شاهد شروع اپیدمی آنفلوآنزا بودیم و با توجه به جهش ژنتیک ویروس آنفلوآنزا، شیوع و شدت این بیماری بیشتر از سال‌های گذشته است.

وی افزود: ۹۷ درصد افراد مبتلا به آنفلوآنزا هیچ نیازی به دارو ندارند و خودشان بعد از ۳ تا ۷ روز استراحت در خانه خوب می‌شوند. فقط ۳ درصد از این بیماران که دچار عوارض شدید می‌شوند، به بستری و دریافت دارو نیاز دارند که برای آنها دارو به میزان کافی در کشور وجود دارد.

کد خبر 468257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha