مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معلولیت مادرزادی با ۵۰ درصد بیشترین عامل موارد معلولیت در این استان را به خود اختصاص داده است.

معلول

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آیتالله افشار مهر روز شنبه ۱۶ آذرماه افزود: هم اکنون ۱۲ هزار نفر  معلول در این استان از حمایت بهزیستی برخوردارند.

وی با بیان اینکه نرخ معلولیت در این استان ۶ دهم درصد کاهش یافته ابراز کرد: هم اکنون نرخ معلولیت در استان ۲ و نیم درصد است.

افشار مهر  طرح غربالگری و مشاورههای ژنتیکی قبل از اردواج برای زوجین را یکی از طرح های موفق و از عوامل اصلی در کاهش نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: آگاه سازی، ایجاد حساسیت برای خانواده ها، شناسایی ناقلان و جلوگیری از ازدواج های فامیلی پرخطر از جمله شاخص ها و اهداف مهم در غربالگری اختلالات ژنتیکی از سوی این نهاد بود.

وی تصریح کرد:  در سال جاری بیش از هشت میلیارد ریال تجهیزات توانبخشی معلولان در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.

افشار مهر اظهار داشت: این تجهیزات کمک توانبخشی شامل سمعک، تشک مواج و ویلچر است.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ معلول  ضایعه نخاعی در این استان وجود دارد گفت: آمار معلولان ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات جاده‌ای در این استان روبه افزایش است.

افشار مهر ابراز کرد: ۵۴۸ نفر خانواده ۲ معلولی، ۱۶۰خانواده سه معلولی، ۹۰خانواده چهار معلولی و ۲۵ خانواده پنج معلولی در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۲۹۵ معلول روانی، ۷۲۳ ناشنوا، ۸۰۰ معلول نابینا، سه هزارو ۸۲۲معلول ذهنی، چهار هزارو ۲۸۸ معلول جسمی حرکتی و ۸۶۷ سالمند در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

۱۲ هزار نفر از جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با هشت شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه زیرپوشش بهزیستی قرار دارد.

۲۸ مرکز توانبخشی در این استان فعالیت دارد که از این تعداد ۹ مورد شبانه روزی است.

کد خبر 468231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha