معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا گفت: خوشبختانه کمبودی در داروهای مربوط به آنفلوآنزا در سطح استان همدان نداریم، مردم نگران دارو نباشند و در عین حال آنفلوانزا در این استان شیوع کمتری دارد.  

آنفلو انزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  دکتر ایرج خدادادی اظهار کرد: با وجود این‌که بیماری آنفلوآنزا در کل کشور شایع شده و بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده است اما خوشبختانه وضعیت همدان نسبت به سایر استان‌ها بهتر بوده و شیوع کمتری دارد.  

وی درباره واکسن آنفلوآنزا نیز بیان کرد: واکسن از لحاظ درمانی خاصیت پیشگیرانه دارد و باید در زمان خاص و قبل از آغاز بیماری تزریق شود.  

خدادادی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا همه ساله به تناسب نیاز استان‌ها توزیع شده و هر استان سهمیه خاص خود را دارد که سهمیه امسال نیز همانند سال‌های قبل توزیع و در اختیار شبکه‌های بهداشت، گروه‌های خطر و بخش خصوصی قرار گرفته است.  

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت واردات، تحریم‌ها و انتقال و خرید داروها از خارج کشور، توصیه می‌شود که گروه‌های حساس اقدام به تزریق واکسن کنند و سایر افرادی که مقاومت بالای بدنی دارند، واکسن نزنند.  

خدادادی تصریح کرد: از آنجایی که زمان تزریق واکسن گذشته و همه ساله از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه بهترین زمان تزریق این واکسن است، از این رو اقدامات پیشگیرانه از جمله شست و شوی دست‌ها، استراحت، نوشیدن مایعات، ممانعت از رفتن کودکان بیمار به مدرسه و مهدها و... در پیش گرفته شود.  

وی درباره استفاده از ماسک در کاهش و پیشگیری از آنفلوآنزا نیز اظهار کرد: افراد سالم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا حتماً از ماسک استفاده کنند چراکه به نوبه خود اقدامی پیشگیرانه است.  

این مقام مسئول درباره کمبود ماسک در بازار نیز گفت: متأسفانه این مشکل فرهنگی در کشور ما وجود دارد که به محض شیوع یک بیماری یا مشکل در جامعه، افرادی که دست در آتش دارند، با احتکار اقلام مصرفی درصدد کسب سودهای بادآورده هستند چراکه معتقدند مردم برای حفظ سلامتی ناچار هستند با هزینه‌های گزاف اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند، از این رو ورود سازمان‌های نظارتی و تعزیرات در این موارد اهمیت می‌یابد.  

وی در پایان یادآور شد: افرادی که علائم اولیه سرماخوردگی که با آنفلوآنزا کاملاً متفاوت است، دارند، سریعاً به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند چراکه این اقدام آنها باعث شلوغ شدن بیمارستان و کاهش خدمات‌رسانی به بیماران حساس می‌شود و افرادی که وضعیت حاد ندارند، می‌توانند به مراکز بهداشتی یا به متخصصان عفونی مراجعه کنند.  

کد خبر 468157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha