مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری‌یابی انجام شده و تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفولانزای مرغی در استان زنجان یافت نشده است.

آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه مراقبت‌ها و پایش درخصوص بیماری آنفلوآنزای مرغی از جمله برنامه‌های معمول دامپزشکی است، اظهار کرد: در پی هماهنگی‌هایی که با اداره‌کل محیط زیست استان زنجان جهت بیماری‌یابی در ارتباط با آبگیری سدها صورت گرفته، تاکنون موردی در استان یافت نشده است.

این مسئول با بیان اینکه مراجعاتی به مرغداری‌ها برای نمونه‌گیری انجام شده است، افزود: در حال حاضر تعداد ۳۷۲۸ مورد نمونه‌گیری و آزمایش در زمینه بیماری انجام شده است.

وی افزود: ۳۷۰ مورد مشکوک از این نمونه‌گیری‌ها به آزمایشگاه سازمان مرکزی جهت تایید نهایی ارسال شده، اما موردی از بیماری یافت نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در ارتباط با سایر اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با این بیماری، اعلام کرد: پیش از این کلاس‌های آموزشی برای مرغداران و روستاییان استان برگزار و هشدارهای لازم در این‌خصوص به آنها داده شده است.

این مسئول بیان کرد: به علت آسیب‌پذیر بودن صنعت مرغداری، وضعیت این صنعت همواره در حالت آماده‌باش قرار دارد.

وی درخصوص اقدامات لازم در صورت مشاهده لاشه بی‌جان پرنده، ابراز کرد: در صورت مشاهده لاشه پرندگان، در ابتدای امر از تماس دست با آن خودداری کرده و موضوع را بلافاصله به دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشخصه بیماری فوق، مشاهده سیاه یا قرمز پرنگ شدن ساق پای پرنده است، عنوان کرد: در صورت مشاهده این علائم، با احتمال ۸۰ درصد بیماری حادث شده است.

حاج‌کاظمی در ارتباط با انواع راه‌های انتقال بیماری بیان کرد: تماس با پرنده، مصرف کبابی آن و تنفس بین کارگران مرغداری از راه‌های انتقال است.

وی پیرامون توصیه‌هایی به مرغداری‌ها در راستای پیشگیری و کنترل بیماری عنوان کرد: مرغداری‌ها، قرنطینه خارجی و داخلی و اقدامات مرتبط با امنیت‌زیستی و ضدعفونی را مدنظر قرار دهند.

این مسئول افزود: مرغداران از طیور خریداری شده و خودروهای حمل طیور اطمینان حاصل کنند و نیز از ورود گنجشک و کلاغ به انباردان جلوگیری به عمل آورند.

حاج‌کاظمی در پایان در ارتباط با نحوه مصرف پرندگان و دام‌ها عنوان کرد: مصرف این اقلام به صورت کاملا آب‌پز باشد و هیچ‌گونه گوشت کبابی مصرف نشود.

کد خبر 467701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha