دولت که چیزی برای فروش و تامین منابع ریالی برای برطرف کردن نیازهای روزمره دولت پیدا نکرده است می‌خواهد کارخانه‌ها، زمین‌ها و املاک و خانه های درتملک بانک‌های دولتی را حراج کند.

شهر ساختمان

به گزارش همشهری آنلاین، صادق جنان صفت در  پایگاه اطلاع رسانی " ساعت ۲۴" با بیان این نظر می‌نویسد: یک مقام وزارت اقتصاد می‌گوید  حدود ۱۵ هزار ملک مازاد در سامانه ثبت شده که ۸ هزار ملک قابل واگذاری، حدود ۵ هزار تا هم تخلیه است و حدود ۷ هزار واحدهم متصرف و معارض دارد که قابلیت واگذاری ندارد. به گفته وزیر اقتصاد ارزش این اموال مازاد که درسامانه ثبت شده ۱۷ هزار میلیارد تومان اموال است که آماده فروش و واگذاری است.

فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: این اقدام، گامی برای آزادسازی منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در اقتصاد است. به گفته وزیر اقتصاد بخشی از این اموال شامل هزار و ۲۴۶ واحد کارخانه‌ای و بیش از ۲۷۷ دامداری است که سرمایه گذاران براساس تخصص و تجربه خود می‌توانند آنها را خریداری کنند و یا مدیریت این واحدها به سرمایه گذاران واگذار شود. وزیر اقتصاد همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عرضه سهام ۶ پالایشگاه در بورس اوراق بهادار گفت: مقدمات این کار انجام شده و منتظر دریافت استعلام از دستگاه‌های مربوطه هستیم و این کار بزودی انجام می‌شود. وی درباره مطالبات معوقه بانک‌ها نیز اضافه کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، این عدد حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

درباره آنچه وزیر اقتصاد گفته است چند نکته را یاد آور می‌شوم:

یکم – بدون تردید و بدون چون و چرا هر ریال از اموال یادشده متعلق به مردم ایران است چون این بانک‌ها درسال ۱۳۵۹ دولتی و ملی شدند. به این ترتیب است که دولت بدون هیچ نظر خواهی از شهروندان اموال آنها را به حراج می‌گذارد.

دوم- با توجه به استیصال دولت برای تامین منابع ریالی دراین روزهای داغ بی‌پولی مفرط دولت و نیاز مبرم و از سوی دیگر کسادی بازار و رکود فعالیت‌های اقتصادی، این املاک و ساختمان‌ها به ارزانترین قیمت داد و ستد خواهد شد. دراین شرایط تنها نهادهایی که پول نقد دارند می‌توانند خریدار باشند که بدون تردید مردم عادی و بنگاه‌های خصوصی نیستند.

سوم- اگر کشور در وضعیت عادی بود و این حراج انجام می‌شد می‌توانستیم دایره خریداران را وسعت داده و با ورود سرمایه گذاران بین‌المللی این املاک و کارخانه‌ها ر ا به بالاترین قیمت فروخت. درغیاب رقابت و در شرایط استیصال این دارایی مردم به ثمن بخس فروخته خواهد شد.

چهارم- دردناک و رنج آور بودن این حراج جایی است که وزیر اقتصاد با خونسردی می‌گوید بانکه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبه معوقه دارند. یعنی اگر ۱۰ درصداین مطالبات معوقه وصول می‌شد لازم نبود دراین وضعیت استیصال املاک فروخته شود.

کد خبر 467635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha