مخترع ایلامی موفق به اختراع ماسکی ضد ریزگرد شده که هیچ‌گونه نمونه مشابه در داخل و خارج کشور ندارد.

ریزگرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس ، وجود ریزگردها در برخی مناطق کشور ما مشکلی است که برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمان و کرمانشاه را درگیر خود کرده است؛ مشکلی که سبب ناراحتی‌های تنفسی و بیماری‌هایی مانند آسم شده است، لذا برای مقابله با این بحران، علی فتاحی مخترع 38 ساله ایلامی، موفق به اختراع ماسک ضد ریزگرد به اسم «هناس» شده است.

 ماسک‌های موجود و متداول در داروخانه‌ها کارایی چندانی در برابر ریزگردها ندارند و ذرات زیر 10 میکرون از آنها به راحتی عبور می‌کنند و وارد ریه می‌شوند، این در حالی است که ماسک‌های با کیفیت‌تر از نوع کربن اکتیو واقعی که به آنها N95 می‌گویند نیز گران قیمت بوده و هرکسی توانایی خرید آنان را ندارد.

علی فتاحی، مخترع ایلامی در توضیح اختراع خود می‌گوید: این ماسک بر اساس جذب ذرات به رطوبت عمل می‌کند، ذرات معلق موجود در داخل هوای ورودی جذب لایه‌های مرطوب نانو در داخل فیلتر می‌شود و در نتیجه هوای تمیز وارد ریه‌ها می‌شود.

این مخترع ایلامی تصریح کرد: این ماسک هیچ‌گونه نمونه مشابه در داخل و خارج کشور ندارد و مزیت آن نسبت به سایر ماسک‌ها قیمت پایین،کارایی بالا و تنفس راحت‌تر است.

وی ادامه داد: در صورت حمایت مسوولان و سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان این ماسک را با برند ایرانی، نه تنها در داخل کشور بلکه در کل منطقه به فروش رساند و سبب تولید ثروت و ایجاد اشتغال شد. 

سرمایه‌گذاری بر نخبگان کشور و توجه به نیروی داخلی

سرمایه انسانی عامل موثری در رشد و توسعه اقتصادی، پر کردن شکاف عمیق تکنولوژیکی، کاهش نقش مزیت نسبی طبیعی و افزایش نقش مزیت نسبی اکتسابی کشورهای در حال توسعه، محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از ناامیدی و حتی فرار مغزها، نخبگان و مخترعین کشور، ایجاد سرمایه و سرمایه‌گذاری بر روی چنین افرادی است، این کار عملا نخبگان را در کشور باقی می‌گذارد و تولیدات فکری و صنعتی آنان نیز در بازارهای داخلی رونق می‌گیرند.

کد خبر 467570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha