اعتراضات مرتبط با افزایش قیمت بنزین، وقتی به خشونت کشیده شد و تبدیل به آتش زدن‌های گسترده و تخریب‌های جدی شد، کشته‌هایی بر جای گذاشت. از همان روز نخست سازمان‌ها و شبکه‌های رسانه‌ای خارج از ایران مدام آمار می‌دهند اما آمار رسمی هنوز در کشور اعلام نشده است.

پزشمي قانوني

به گزارش همشهری آنلاین، تقریبا از ۲۵ آبان، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور شروع به ارائه آمار کشته‌ها و مجروحان حوادث مرتبط با اعتراضات مربوط به گرانی بنزین کردند. از آن تاریخ تا کنون، مقامات مسئول کشور درباره خسارات مختلف ناشی از اغتشاش‌ها و به آتش کشیدن‌ها گزارشاتی ارائه کرده‌اند. آنها در خصوص کشته شدن تعدادی از ماموران کنترل نظم خبر دادند. حتی از این گفتند که تعدادی از افراد از پشت تیر خورده‌اند. اما عدد کشته‌ها و زخمی‌ها منتشر نشده است.  

این موضوع باعث اعتراضاتی در کشور شده است. از جمله محمود صادقی نمایند تهران در یک توئیت نوشت  ‌اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.

پروانه سلحشوری نیز در اعتراض به امر در خلال یک مصاحبه درباره این که آمارهای افراد بازداشت شده و یا جان باخته بسیار با یکدیگر اختلاف دارد، گفت: قصوری که در این زمینه رخ می‌دهد عدم اطلاع‌رسانی دقیق است، من به شخصه تلویزیون نگاه نمی‌کنم اما گفته می‌شود اخبار به شدت یک سویه است که همین امر مردم را به سمت منابع دیگری سوق می‌دهد، آن هم منابعی که مشخص نیست صحت اخباری که بیان می‌کنند در چه حدی است.

محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در مصاحبه‌ای که ایلنا منتشر کرد اظهار داشت: حفظ جان و مال شهروندان برای ما بسیار مهم و حیاتی است از نهادهای مسئول تقاضا دارم درباره اعتراضات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع رسانی کنند و ابهاماتی که در این زمینه برای مردم وجود دارد روشن شود.

علی بختیار رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس نیز به همین منوال اظهار کرد:  تمام مسئولان باید بدانند که مردم نامحرم نیستند. امروز اگر از اطلاع رسانی رسمی درباره تعداد کشته شدگان و افرادی که در نا آرامی های اخیر دستگیر شده اند، امتناع کنیم، رسانه های معاند اطلاعات غلط در اختیار مردم قرار می دهند.

به رغم این اظهارات اما آمار منتشر نشده است. در چنین شرایطی رسانه‌های خارجی به بیان آمار می‌پردازند. مثلا وقتی که آنها اعلام کردند ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند، دادستان کل کشور آن را تکذیب کرد و گفت؛ خارجی‌ها دسترسی به اطلاعات ندارند و به همین دلیل آمار آنها اعتبار ندارد.

اما این اظهارات دادستان کل کشور و نظرهایی شبیه به این مانع از اعلام آمار از سوی سازمان‌ها و رسانه‌های خارجی یا فارسی‌زبان خارج از کشور نمی‌شود. مثلا اخیرا سازمان عفو بین‌الملل رقم کشته شدگان را ۲۰۸ نفر اعلام کرد. احتمالا مجددا مسئولان مربوطه خواهند گفت این آمار دقیق نیست همانطور که جمال عرف، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در تاریخ دهم آذر گفت: جمع‌بندی برای آمار کشته شده‌ها هنوز انجام نشده و آمار خارجی‌ها هم معتبر نیست.

بدیهی است که سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های خارجی، همانطور که دادستان کل کشور گفته بود، دسترسی به اطلاعات و آمار دقیق ندارد اما به هر حال آمار می‌دهد و تا وقتی که یک نهاد رسمی آمار رسمی ندهد این آمارها مدام با کم و زیاد شدن عدد کشته شده‌ها منتشر می‌شود.

معاون سیاسی وزارت کشور ۹ آذر گفته بود که دادستانی قرار است بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، آمار دقیق کشته شده‌ها را اعلام کند.

این اتفاق هنوز رخ نداده است و از این روی باید منتظر بود تا باز هم رسانه‌ها و سازمان‌های خارج از کشور، آمارهای جدید اعلام کنند.

کد خبر 467341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha