مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

مدیر جهاد کشاورزی بافق از افزایش هشت هکتار زمین زیرکشت زعفران امسال در این شهرستان خبرداد و گفت: در سال جاری، ۱۲ تن پیاز مرغوب این گیاه از خراسان رضوی تهیه شد و در اختیار علاقه مندان به کشت گیاهان کم آبخواه قرار گرفت.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیاز زعفران عمدتا در ماه های شهریور و مهر ماه در اراضی کشاورزی کشت می‌شود و در مناطقی نیز کشت آن تا ماه آذر ادامه دارد.   

علی اکبر رحمتیان روز دوشنبه ۱۱ آذرماه با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران شهرستان ۹۶ هکتار است تصریح کرد: از این مقدار ۸۰ هکتار بارور و ۱۶ هکتار غیربارور است و به طور میانگین از هر واحد سطح پنج کیلوگرم زعفران خشک برداشت می شود.

این مسوول آموزش کاشت، داشت و برداشت، توزیع پیاز مرغوب و اصلاح شده، مراجعه مداوم کارشناسان به مزارع و توصیه آبیاری به موقع  به بهره برداران را خدمات ارائه شده به زعفران کاران برشمرد.

به گفته رحمتیان پیاز زعفران سه سال پس از کاشت بارور می‌شود و تا ۹ سال گل دهی و تولید خوبی دارد و پس از آن باید پیازهای تکثیر شده را از زمین بیرون آورد و در زمین دیگری کشت کرد.

وی افراد آموزش دیده را  ۳۰۰ نفر ذکر کرد و یادآور شد: امسال ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به بهره برداران زعفران پرداخت شده است.

مدیرجهادکشاورزی بافق تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت این طلای سرخ کم آبخواه را موثرخواند و گفت: هم اینک افزون بر ۵۰۰ بهره بردار در حوزه کشاورزی زعفران فعالیت دارند.

وی افزود: این محصول نیاز به انبارداری ندارد و از شهرستان به بازارهای داخلی و بعضاً به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

امسال افزون بر ۴۰۰ کیلوگرم محصول زعفران خشک در این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۵ درصد رشد داشت.

  • کشت زعفران در ۷۳۴ هکتار اراضی یزد 

به گفته محمدحسین ملانوری معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد سطح زیرکشت فعلی زعفران استان  ۷۳۴ هکتار است که بهاباد با ۴۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت این گیاه را دارد و از هر هکتار آن ۵.۵ کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود.

به گفته وی از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیرکشت جهانی زعفران حدود ۱۱۵ هزار هکتار( ۹۰ درصد) آن مربوط به ایران است.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد مردادماه امسال گفته بود که  زعفران تولیدی استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور داراست.

سیدجمال سجادی پور بابیان اینکه ۲ هزار و ۷۶۰ کیلوگرم زعفران در استان یزد تولید می‌شود، افزود: امسال با افزایش ۱۰۴ هکتار به مجموع زیرکشت، سطح زیرکشت آن به ۸۵۰ هکتار افزایش می‌یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش خواهد یافت.  

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود ۲۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه قرار دارد.

 همچنین به نوشته احمد سلطانی، کارشناس ارشد کشاورزی اکولوژیک، زعفران طلای سرخی است که ارزش آن از خیلی فلزات گران بها بیشتر است، و ۶۵ درصد تولیدش در دنیا متعلق به ایران است.

 زعفران با نام علمی Crocus Sativus.L از جمله گیاهان دارویی است که سابقه آن به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰  سال قبل می رسد، گفته می‌شود که این گیاه ظاهرا بومی یونان و مناطق مدیترانه‌ای است ولی بسیاری از پژوهشگران معتقدند که خاستگاه زعفران به عنوان با ارزش‌ترین ادویه جهان به دامنه‌های کوه‌های زاگرس و به ویژه ناحیه الوند در ایران تعلق دارد.

جنس زعفران دارای گونه‌های متعددی بوده و برای آن حدود ۸۰ گونه ذکر شده. در ایران بیش از ۱۰ گونه که نزدیک به زعفران زراعی هست، گزارش شده است.

  برداشت محصول زعفران شامل چیدن گل‌ها و جدا کردن کلاله(قسمت قرمز رنگ خوراکی) از سایر قسمت های گل است. زمان برداشت محصول زعفران از اواخر مهرماه تا اواخر آذرماه نسبت به موقعیت اقلیمی نقاط زعفران‌خیز متغیر است.

گل‌های زعفران معمولا از اواخر مهرماه ظاهر شده و به تدریج بر تعداد آنها افزوده می‌شود و  عمر متوسط گل‌ها در صورتی که چیده نشوند سه روز است و معمولا دوره گل دادن گیاه زعفران در حدود ۱۵ تا ۲۰ روز  و دوره برداشت گل ها ۱۰ تا ۱۵ روز است.

برداشت گل زعفران فقط با دست انجام می گیرد و به تازگی ماشین برداشت مکانیزه آن هم در داخل و هم در اسپانیا طراحی وتولید شده است، بهترین موقع برداشت گل به منظور حفظ مرغوبیت و عطر و رنگ زعفران صبح خیلی زود و قبل از باز شدن غنچه‌هاست.

زعفران علاوه بر ایران در هندوستان، یونان، جمهوری آذربایجان، اسپانیا، مراکش و ایتالیا کشت می شود و  در یک زمین اوج بازدهی زمین که سال پنجم کشت است، حدود یک تن گل در هر هکتار برداشت می‌شود که از این مقدار تنها حدود سیزده کیلوگرم زعفران خشک قابل تهیه  است.

  از عوامل موثر در نگهداری زعفران می توان به نور، اکسیژن، رطوبت و درجه حرارت اشاره کرد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

کد خبر 467296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha