انجمن موسیقی استان ایلام میزبان جشن تولد ۹۱ سالگی استاد علیدوست فلاحتی نوازنده چیره‌دست «دوزله» بود.

جشن تولد ۹۱ سالگی استاد علی‌دوست فلاحتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برگزار شد، عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، جواد یعقوبی رییس انجمن موسیقی استان ایلام و مهدی صندوق آبادی رییس انجمن هنرهای تجسمی استان ایلام با تقدیم لوایح سپاس و هدیه از فلاحتی تجلیل کردند.

علیدوست فلاحتی در سال ۱۳۱۰ در ایلام متولد شد. او کارمند بازنشسته سازمان محیط‌ ‌زیست است و بیش از ۵۰ سال است که به نوازندگی «دوزله» همت گماشته‌است.

او دربارهٔ چگونگی آشنایی خود با ساز دوزله این چنین می‌گوید: «هنگامی که کودک خردسالی بودم در مراسم جشنی صدای دوزله را شنیدم و به آن علاقه‌مند شدم هر جا که صدای دوزله می‌آمد به آنجا می‌رفتم تا شاید روش نواختن آن را بیاموزم. »

 وی کهنسال‌ترین نوازنده موسیقی نواحی حال حاضر ایران است.

برگزیدگی چهارمین جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی، برگزیدگی دومین جشنواره موسیقی منطقه غرب کشور، برگزیدگی جشنواره موسیقی کردی و... در کارنامه فلاحتی می‌درخشد.

دوزله از سازهای بادی ایرانی است. دوزله‌سازی محلی و از انواع بادی‌های یک زبانه است. این ساز از دو نی که به موازات هم بسته و محکم شده‌اند، تشکیل شده‌است. بعضی از دوزله‌ها از جنس پر دال (نوعی پرنده شبیه به عقاب) یا استخوان قلم مرغان دیگر ساخته می‌شود. هر کدام از لوله‌ها دارای قمیشی یک زبانه و مستقل از یکدیگر هستند. در طول هر لوله شش سوراخ وجود دارد. سوراخ‌ها در طول دو لوله در کنار هم قرار می‌گیرند. انتهای پایینی لوله‌ها، باز است. دوزله در طول‌های مختلفی ساخته می‌شود که کوچکترین آن حدود ۲۲ سانتی‌متر و قطری حدود ۲ سانتی‌متر دارد.

کد خبر 467243
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha