مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی از آغاز مرمت مدارس آسیب دیده از زلزله خبر داد.  

مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پیام صدقی گفت: زلزله در شهرستان میانه، آذربایجان‌شرقی ۲۶ میلیارد ریال به مدارس خسارت وارد کرده است و مرمت برخی از این مدارس آغاز شده است.  

وی افزود: در زلزله آبان مدارس نوساز این شهرستان هیچگونه آسیبی ندیدند و دیوار تعدادی از مدارس قدیمی ترک برداشت و فرو ریخت.  

صدقی ادامه داد: امسال ۹۰۰ کلاس در استان ایمن‌سازی شده‌اند و ۱۰۰ کلاس هم در مرحله عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی است.  

وی اعتبار مورد نیاز برای ایمن‌سازی اجزای غیرسازه همه مدارس استان را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در خصوص اقدامات ایمن‌سازی مدارس در زمان زلزله گفت: مواردی از قبیل بازشوکردن نرده‌های ثابت مدارس، مهار کمدها و قفسه‌ها، تعویض درب شیشه‌ای کمدها، ایجاد حفاظ برای قفسه‌ها، مناسب سازی محل همچون محل کامپیوترها، اصلاح پاگیری‌های ورودی درب و حفاظت از وسایل قابل ریزش از اقدامات ایمن‌سازی مدارس است.

وی گفت: حذف بخاری‌های نفتی در مدارس با قابلیت استانداردسازی و جایگزینی آن با سیستم‌های استاندارد مانند سامانه گرمایشی مرکزی، پکیج، بخاری‌های گازی هوشمند انجام شده است.  

صدقی با اشاره به این‌ که ۸۹ درصد مدارس استان، دارای سیستم استاندارد گرمایشی هستند گفت: تا پایان سال ۹۹، همه مدارس استان دارای سیستم گرمایشی استاندارد خواهند بود.  

وی اضافه کرد: حدود ۲۴ هزار کلاس درس در استان وجود دارد و آموزش و پرورش حدود پنج هزار و ۹۰۰ ساختمان در اختیار دارد که شامل ساختمان‌های آموزشی و غیرآموزشی است.  

پیام صدقی افزود: با تسریع در بازسازی مدارس در سال‌های گذشته، ۴۴ درصد از ساختمان‌ها دارای استحکام کامل شده و ۳۰ درصد ساختمان‌ها نیاز به مقاوم سازی و حدود ۲۶ درصد نیز به بازسازی نیاز دارند.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: سعی می‌کنیم هیترهای برقی را جایگزین بخاری‌های نفتی مدارس کنیم و تا پایان امسال ۵ هزار کلاس درسی که بیشتر شامل مدارس کانکسی بوده و از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند، هیتر برقی نصب می‌شود.  

زلزله ۱۸ آبان با کانون ترک میانه موجب خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به بیش از ۵ هزار واحد مسکونی شد و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در چادرها یا اتاقک‌ها اسکان داده شده اند.  

کد خبر 466945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha