معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ رشته صنایع دستی فراموش شده «جاجیم بافی» و «گلیم مشته» به عنوان رشته‌های بومی و ریشه دار استان با انجام آموزش‌های تخصصی، ساخت مستند و برنامه ریزی برای استاندارد سازی احیا و در مسیر رونق دوباره قرار می‌گیرد.

صنایع دستی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،‌ پریسا راد روز یکشنبه دهم آذرماه اظهار داشت: مستند صنعت دستی جاجیم بافی به عنوان یکی از رشته‌های کهن صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد با سازنده بخش خصوصی است و کار تولید آن به زودی آغاز می‌شود.

جاجیم‌بافی از تولیدات سنتی کهگیلویه و بویراحمد در بخش صنایع دستی است که از به هم دوختن دو تا سه تکه در اندازه‌های مختلف شکل می‌گیرد.

جاجیم معمولاً از پشم تولید می‌شود و رنگ‌های آن روشن است. تفاوت گلیم و جاجیم در این است که گلیم زبر و خشن‌تر است.

این محصول به دلیل این که سبک و ارزان است برای زیرانداز، روانداز و رخت خواب پیچ به ویژه در مناطق روستایی کاربرد زیادی دارد.

در حال حاضر تولید جاجیم در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل جایگزین شدن پارچه‌های ماشینی مشابه بسیار کم است.

نقوش مورد استفاده در جاجیم بافی نقش خشت، لوزی، آغاجری، ماشورکش و ماریو (پله‌های هندسی صعودی) است.

راد بیان کرد: رشته جاجیم بافی که جزو صنایع دستی فراموش شده استان بوده تا سال ۱۳۹۷ تنها پنج نفر هنرمند فعال داشت و با انجام آموزش‌های تخصصی هم اکنون ۵۰ هنرمند در این رشته فعالیت می‌کند. 

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استانداردسازی و دریافت نشان ملی مرغوبیت برای رشته منسوخ شده صنایع دستی گلیم مشته از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای احیای این رشته است.

وی عنوان کرد: براساس این طرح تمام مراحل تولید از رسیندگی، چله کشی تا بافندگی استانداردسازی و آموزش تخصصی لازم به علاقه مندان داده می‌شود.

بافت گلیم مشته که در سال‌های نه چندان دور رونق زیادی در بین بانوان کهگیلویه و بویراحمدی داشت، هم اکنون محدود به روستای درغک لنده در این استان شده است.

گلیم 'مشته' یک رو بافت است و تفاوت آن با گلیم معمولی در همین یک رو بودن آن است.

گلیم مشته از یک طرف بافته می‌شود و نقش آن در روی دیگرش ظاهر می‌شود که فقط همین یک روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل پرزهای رها شده در قسمت زیرین گلیم، این دست بافته نرمی و قطر بیشتری نسبت به گلیم معمولی دارد.

نخ‌های تار و پود گلیم مشته را بافندگان این هنر اصیل خود تهیه می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ می‌کنند.

گلیم، دست بافته‌ای ارزشمند است که در انواع مختلف از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد بافته می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ۳۷۰ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که هنرمندان این استان در ۳۰ رشته فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:آموزش‌های به بافی و اعزام هنرمندان برای مشاهده تجربه موفق هنرمندان استان‌های دیگر از برنامه‌های صنایع دستی برای کمک به رونق تولید محصولات صنایع دستی استان است.

پریسا راد افزود: در سال‌های اخیر با راه اندازی کارگاه‌های صنایع دستی، شناسنامه دار کردن هنرمندان فعال و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از فعالان صنایع دستی تلاش‌های زیادی شده است.

وی توضیح داد: پارسال استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پرداخت تسهیلات فراگیر در رشته‌های صنایع دستی مقام نخست کشور و در حوزه تسهیلات روستایی و عشایر رتبه سوم ایران را کسب کرد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۶۰۲ هنرمند صنایع دستی استان ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت دریافت کردند.

۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند. الانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کد خبر 466888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha