یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: سه اطلس بادی در مناطق بادخیز این استان برای تولید انرژی سبز تهیه و بتازگی یک دکل هم به صورت آزمایشی برای نصب توربین‌های بادی در آن نصب شده است.

توربین بادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا علیخانی روز یکشنبه ۱۰ آذر اظهار داشت: هم اکنون سه کانون تونل باد در منطقه مرغزار گرمه، روستای داشلی قلعه راز و جرگلان و ارتفاعات مهنانک مانه و سملقان شناسایی شده است.

وی افزود: با نصب آزمایشی توربین‌های بادی در مرغزار شهرستان گرمه امکان اندازه‌گیری سرعت باد، میزان تولید انرژی و میزان وزش باد در این منطقه میسر خواهد شد.

وی گفت: تولید انرژی از منابع تجدید شونده یکی از راهکارها برای مقابله با آلودگی‌های روز افزودن محیط زیست ناشی از مصرف مداوم انرژی‌های فسیلی است.

وی با بیان اینکه این سه منطقه ظرفیت خوبی برای تولید برق دارند اظهار داشت: در صورت نصب توربین‌های بادی ۹۹ مگاوات برق در این مناطق تولید خواهد شد که هم اکنون در دست مطالعه و بررسی‌های بیشتر است.

علیخانی اظهار داشت: یک شرکت آلمانی در این خصوص وارد کار شده است که تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد کرد اما رایزنی‌ها ادامه دارد.

  • ۲ هزار پنل خورشیدی برای خانوارهای عشایری 

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان اینکه در این استان رویکرد بیشتر استفاده از انرژی خورشیدی کم ظرفیت اما پربازده است گفت: در نیروگاه های بزرگ تلفات انرژی زیادی وجود دارد که هم اکنون تلاش می‌کنیم با ایجاد تعداد زیاد نیروگاه در نقاط مختلف استان هدررفت انرژی  را کاهش دهیم.

علیخانی افزود: دو هزار پنل خورشیدی برای خانوارهای عشایری در نظر گرفته شده است که تاکنون ۷۸ مورد نیز نصب شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد هر پنل خورشیدی که در اختیار خانوارهای عشایری قرار می‌گیرد پنج کیلووات برق تولید می‌کند افزود: میزان درآمد برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون ریال است.

وی اظهار داشت: هر یک پنل خورشیدی حدود ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد که این طرح با همکاری یک شرکت اجرا می‌شود و علاوه بر تسهیلات کم بهره در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد شرکت نیز برای هر پنل ۱۵۰ میلیون ریال آورده دارد.

وی افزود: تولید برق در مناطق عشایری بیشتر خود مصرفی است و وارد مدار نخواهد شد.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند

علیخاین افزود:  این پنل در یک کیف طراحی شده است و خانوارهای عشایری در ییلاق  و قشلاق آن را جا به جا و  نصب می‌کنند.

به گزارش ایرنا در سال گذشته حدود ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی ۴۰ ولت در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار گرفته بود.

 قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: همچنین در این استان سه نیروگاه ۱۰۰ کیلو واتی و چهار تا نیروگاه ۲۰ کیلو واتی وجود دارد که برق تولیدی وارد مدار می‌شود.

خراسان شمالی با بهره مندی از ۳۰۰ روز آفتابی در سال ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی دارد و متوسط تابش خورشید، پنج تا ۶ کیلووات در مترمربع است.

 اکنون میزان تولید برق نیروگاهی این استان به هزار و ۱۱۴ مگاوات رسیده است.

 ۹۹.۹ درصد از جمعیت خراسان شمالی از نعمت برق برخوردارند،  هم اکنون ۳۶۳ هزار مشترک برق در این استان وجود دارد.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند.

کد خبر 466877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha