یک گروه بین‌المللی از محققان به سرپرستی محققان دانشگاه اگزتر واقع در انگلیس، دریافتند با استفاده از بلندگوهای زیر آب می‌توان ماهی‌ها را برای ترمیم صخره‌های مرجانی آسیب‌دیده تحریک کرد.

صخره مرجاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صخره‌های مرجانی سالم میزبان گونه‌های متنوعی از جانداران هستند و یک زیست‌بوم متراکم و پرتحرک محسوب می‌شوند. در مقابل مرجان‌های آسیب‌دیده به یک فضای ساکن و بی‌صدا تبدیل می‌شوند و این وضعیت یک مشکل جدی در مسیر مبارزه آن‌ها برای بقا محسوب می‌شود.

بر اساس این تحقیقات که به مدت ۴۰ روز و همزمان با دوره مهاجرت ماهیان جوان به زیستگاه‌های مرجانی انجام گرفت، مشخص شد با پخش کردن هیاهو و صدای صخره‌های مرجانی سالم به همراه سایر نشانه‌هایی که در آب‌های اطراف دارند، می‌توان ماهی‌های جوان را به صخره‌های مرجانی آسیب‌دیده کشاند.

صخره‌های مرجانی برای حفظ زیست‌بوم سالم خود نیازمند جذب گونه‌های زیستی متنوع هستند. این گونه‌ها با انجام اقدامات مختلف مانند پاکسازی بخش‌های مرده مرجان، تلاش می‌کنند تا از محل سکونت خود نگهداری کنند. در نتیجه این اقدامات مرجان‌ها فضای کافی را برای رشد مجدد به دست می‌آورند.

بسیاری از ماهی‌ها در سنین جوانی در صخره‌های مرجانی ساکن می‌شوند و برای تصمیم‌گیری در این رابطه از نشانه‌های حسی استفاده می‌کنند که از زیست‌بوم مرجان‌ها به دست می‌آورند. هیاهوی صخره‌های مرجانی یکی از علایم سلامت زیست‌بوم آن‌ها است و ماهی‌های جوان علاقه کمتری به سکونت در صخره‌های مرجانی بی سروصدا دارند.

این تحقیقات در صخره‌های مرجانی شمال استرالیا موسوم به Great Barrier Reef انجام گرفت. این صخرهای مرجانی در اثر تغییرات دمایی ناشی از فعالیت‌های انسان در طول چند دهه اخیر، تخریب شده‌اند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 466875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha