مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مدیریت هوشمند روستایی با محوریت منابع انسانی در رشت، هوشمندسازی روستاها و توسعه مدیریت همه جانبه آن را مطرح کرد.

زنان کارآفرین روستایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم ، مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مدیریت هوشمند روستایی با محوریت منابع انسانی در رشت اظهار داشت: روستا محیطی طبیعی است که افراد در آن با محیط پیرامون خود کنش و واکنش دارند و محیط‌های روستایی به‌دلیل کاهش جمعیت آنها آسیب‌پذیر شده‌اند.

معصومه شهبازی با بیان اینکه روستاهای ایران غیرمولد شده‌اند عنوان کرد: به‌طور مثال خانم روستایی تخم‌مرغ خود را از بیرون تهیه کرده و از الگوی زندگی شهری تبعیت می‌کند و یکی از دلایل این قضیه بحث کیفیت بیشتر زندگی در شهرها است.

وی با اشاره به توسعه روستایی تصریح کرد: توسعه روستایی به‌معنای مدیریت همه‌جانبه برای روستاها و سازماندهی و از بین بردن آسیب‌ها و توسعه روستاها و ارتقاء کیفیت زندگی در آن و همچنین تقویت روحیه خوداتکایی افراد ساکن در روستا است.

مدیر محیط‌زیست منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه تکنولوژی به‌معنای تغییر مدل توسعه براساس نیازهاست خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که چگونه می‌توانیم با توسعه همه‌جانبه در روستاها از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.

شهبازی مدیریت هوشمند روستایی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در دنیا به‌ویژه هند و آفریقا در این عرصه کارهای زیادی شده و در کشور ما نیز ابتدا هدف بردن اینترنت و انرژی به روستاها بود اما هم‌اکنون خواسته‌های متفاوتی وجود دارد.

وی مردم هوشمند را به‌عنوان سرمایه هوشمند یک جامعه معرفی کرد و بیان داشت: مردم هوشمند کسانی هستند که روحیه نوآوری، کارآفرینی، بهره‌وری و اثربخشی، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و قابلیت مشارکت در زندگی اجتماعی را دارند.

شهبازی با بیان اینکه داشتن اقتصاد هوشمند نیازمند وجود مردم هوشمند است افزود: روستای هوشمند در ۳ مؤلفه آموزش، انرژی و امنیت غذایی تعریف می‌شود و روستای هوشمند بایستی کشاورزی و بازار هوشمند داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه انسان هوشمند شاخص‌ها را تعیین می‌کند تصریح کرد: استفاده از دیجیتال پیش‌شرط دهکده هوشمند نیست بلکه استقرار راه‌حل‌های دیجیتال مدنظر است و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان محرک‌های توسعه هستند.

ورود کارآفرینان به روستاها و تضمین خرید به مردم محلی و آشنا کردن آنان به چگونگی بازاریابی در دنیای کنونی از مهم‌ترین عوامل برای هوشمندسازی روستاها و توانمند کردن روستاییان است.

طبق پژوهش‌ها مراحل توانمندسازی در جوامع محلی شامل آموزش و تدوین اساسنامه صندوق خرد و اعتباری روستا با مشارکت و توافق اهالی روستا، بررسی اساسنامه و تشکیل گروه‌های آبادانی، نیازسنجی آموزشی و ارتقاء معیشت و تناوب‌بخشی به مهارت و آموزش در سطح جوامع محلی می‌شود.

کد خبر 466614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha