مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

گیلان ۲۹ سایت دفن زباله دارد که از این تعداد ۲۲ سایت رسمی هستند و تحت نظارت اداره کل محیط‌زیست این استان فعالیت دارند و فقط مجموع زباله‌های تولیدی در سراوان رشت به ۱۰ میلیون تن می‌رسد.

سراوان

همشهری آنلاین- علی خوشتراش:۷ سایت دیگر غیررسمی هستند و زباله بدون نظارت در آنها ریخته و دپو می‌شود. سایت زباله سراوان بزرگ‌ترین لندفیل گیلان است و مساحت آن به ۱۳ هکتار می‌رسد که برخی مسئولان ذی‌ربط مساحت آن را بیش از این اعلام می‌کنند. روزانه در این سایت بنا به گفته برخی مسئولان ۶۰۰ و برخی دیگر ۸۰۰ تن زباله ریخته و دفن می‌شود.

«سجاد حسینی»، مدیر شرکت کود آلی رشت که روزانه ۳۰۰ تن زباله در کارخانه تحت مدیریتش به کمپوست تبدیل می‌شود، گفت: هرتن زباله‌ای که ۵۰‌ درصد آن‌ها را موادآلی تشکیل می‌دهند روزانه ۵۰ لیتر شیرابه پس می‌دهند و ازآنجا که حوضچه و محلی برای جمع‌آوری آن‌ها وجود ندارد این شیرابه‌ها در زمین فرو می‌روند و ضمن آلوده کردن خاک موجب آلودگی رودخانه‌های رشت، منابع آبی زیرزمینی و تالاب‌های اطراف می‌شوند و حیات آبزیان این عرصه‌ها را نیز به خطر می‌اندازند.

براساس گفته حسینی، باید روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار لیتر شیرابه در سایت سراوان تولید و جاری شود که این آمار خبر از شرایطی ناگوار در سراوان رشت می‌دهد. این درحالی‌ست که روزانه ۲ هزاتن زباله در این استان تولید و درسایت‌های دفن زباله شهرستان‌های مختلف دفن می‌شود.  این آمار هم به ما می‌گوید روزی ۱۰۰ هزار لیتر شیرابه درخاک‌های گیلان فرو می‌رود و عرصه‌های مختلف طبیعی اعم از هوا، خاک و آب را آلوده می‌سازد.

نزدیک به ۴ دهه از عمرسایت زباله سراوان می‌گذرد و هر سال برمیزان زباله‌های آن افزوده می‌شود. با یک حساب سرانگشتی در خصوص میزان زباله‌ای که یک سال در سراوان ریخته می‌شود، به رقم نگران‌کننده‌ای می‌رسیم. این رقم ابعاد فاجعه زیست محیطی را بیشتر نشان خواهد داد.

اگر میزان زباله ریخته شده در سایت سراوان را روزانه ۶۰۰ تن حساب کنیم، میزان زباله‌ای را که در طول یک سال در آن ریخته می شود به رقم ۲۱۹ هزارتن می رسد. حال اگر بخواهیم این رقم را ضرب در عمر این سایت کنیم به عدد سرسام آوری خواهیم رسید که بی‌شک نگران‌کننده‌تر است. البته دراین باره آمار رسمی وجود ندارد.

مدیر شرکت کود آلی رشت، که ۱۲ شهرداری سهام‌دار آن هستند، دراین‌باره گفت:نزدیک به ۴۰ سال از عمر سایت دفن زباله سراوان می گذرد. از ابتدا میزان زباله‌ای که دراین سایت ریخته می‌شد با میزان زباله‌ای که اکنون ریخته می‌شود بسیار متفاوت است. این سایت قبلا خیلی کوچک‌تر از سایت کنونی بوده است.

حسینی ادامه داد:البته باید به مساله توجه داشته باشیم نیمی از زباله‌هایی که دراین سایت ریخته می‌شود موادآلی هستند و پس ازمدتی تجزیه می‌شوند. به همین دلیل می‌توان گفت نیمی از مجموعه زباله‌های کنونی سراوان خاک و کمپوست هستند و بخشی دیگر زباله‌های تجدیدناپذیر.

این فعال صنعت بازیافت پسماند درباره میزان زباله‌های دفن شده در سراون هم اظهارکرد: هیچ آماری از شروع به‌کار این سایت وجود ندارد و برآوردکردن میزان زباله‌های موجود در این لندفیل کار دشوار و زمانبری است، اما پیش بینی می‌شود حداقل ۱۰ میلیون تن زباله در این سایت دفن شده باشد.

همان‌طور که می‌توان حدس زد روزانه چه میزان شیرابه در سایت‌های دفن زباله گیلان تولید می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که چه میزان زباله در این سایت‌ها دفن شده‌اند تا نفس طبیعت گیلان را حبس کنند.

البته نباید این مساله را هم فراموش کنیم که سوای ۱۳ هکتار عرصه طبیعی منطقه سراون، هکتارها زمین و عرصه‌های جنگلی این استان نیز در تصرف زباله‌ها قرار دارد که نیازمند بررسی‌های آماری است.

کد خبر 466436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha