استفاده از حداقل امکانات و زیرساخت‌های موجود در راستای فقرزدایی کار این روزهای مددجویانی است که روزی حتی شرایط خوداشتغالی را نیز نداشتند.

۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت کشور فعال است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهارت‌آموزی مددجویان تحت پوشش دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد بحثی است که همواره در راستای ایجاد اشتغال و خودکفا کردن این دسته از مردم در کشور مطرح بوده است.

به گونه‌ای که سالانه هزینه‌های زیادی صرف آموزش، تخصص‌آموزی و یادگیری مهارت حرفه‌ای مددجویان می‌شود، حال آنکه اگر در نقطه مقابل بهره لازم از این گونه از مهارت‌ها و آموزش‌های تخصصی را در بازار کار نداشته باشیم باید تمام هزینه‌های مصرفی را بر باد رفته دانسته و انتظار لطمه بزرگ بر بدنه اقتصاد کشور را داشته باشیم.

اما خوشبختانه طی سال‌های گذشته شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که کمیته امداد و بهزیستی نیروهای کاری ماهر و چیره‌دستی را تربیت کرده و به بازار کار تحویل داده است، در برخورد با این موضوع گرچه در وهله اول خوداشتغالی و خودکفایی مددجویان بیشتر مدنظر بوده، اما با گذشت زمان، ارائه بسته‌های تسهیل‌کننده و تشویقی و سرمایه‌گذاری کلان این خوداشتغالی به مرور به اشتغالزایی و کارآفرینی پایدار مبدل می‌شود.

چیزی که دقیقا نیاز اصلی کشور بوده و با به وقوع پیوستن بخش مهمی از مشکلات اقتصادی قشر بیکار جامعه را برطرف می‌کند.

ایجاد یک هزار و ۱۶۰ فرصت شغلی جدید

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار داشت: بیش از ۳۸ هزار مددجو در حال حاضر تحت پوشش کمیته امداد هستند که از ابتدای امسال یک هزار و ۱۶۵ فرصت شغلی جدید برای مددجویان ایجاد شده است.

دشتی با بیان اینکه این تعداد فرصت شغلی شامل مددجویان و خانوارهای تحت پوشش می‌باشد، افزود: در ۷ ماهه سالجاری برای این تعداد از مددجویان کمیته مبلغ ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته است.

همت مددجویان از

او با تاکید بر اینکه در ایجاد مشاغل جدید توجه به بحث آموزش و تخصص‌گرایی محوری‌ترین مسئله بوده است، یادآور شد: در این زمینه در مدت مشخص سالجاری یک هزار مددجو در کارگاه‌های فنی و تخصص‌آموزی کمیته امداد شرکت کرده و مدارک لازم جهت راه‌اندازی مشاغل جدید و کارآفرینی را اخذ نموده‌اند.

این مسئول ادامه داد: مددجویان طی روندی که نهایتا منجر به اخذ مدرک مهارت می‌شود می‌توانند نسبت به ایجاد یک اشتغال مستقل البته زیرنظر کمیته امداد اقدام نمایند که در این راستا کمیته امداد امام (ره) نیز مشوقات لازم را ارائه کرده و در صدد حمایت حداکثری از این اقشار و کاهش بار مشکلات بر دوش آنهاست.

رشد ۴۰ درصدی تخصیص تسهیلات اشتغال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل با اشاره به تخصیص بی‌وقفه تسهیلات به مشاغل مددجویان اظهار داشت: در این راستا میزان تسهیلات ارائه شده در ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش و رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دشتی از اجرای طرح راهبران شغلی زیرنظر این مجموعه خبر داد و تصریح کرد: راهبرد کمیته امداد استان اردبیل خدمات‌دهی بی‌وقفه و بدون نقص به مددجویان بوده که در این راستا طرح جامع راهبران شغلی زیر نظر کمیته امداد طراحی و اجرا می‌شود که این طرح خود شامل ۶۰ طرح خرد و کلان می‌باشد.

همت مددجویان از

او اظهار کرد: طرح تخصیص اعتبار و تسهیلات به مددجویان در واقع دربرگیرنده تمامی مددجویانی که در راستای ایجاد مشاغل جدید اقدام می‌نمایند، می‌باشد که در همین رابطه همکاران ما در کمیته امداد با اولویت‌بندی میزان اشتغالزایی و تولید تسهیلات مربوطه را در اختیار افراد مشخص جهت راه‌اندازی مشاغل و فرصت شغلی جدید و کارآفرینی قرار می‌دهند.

این مسئول در تشریح طرح راهبران شغلی افزود: هدف از اجرای طرح راهبران شغلی اثربخشی هرچه بیشتر در ایجاد اشتغال است که در این طرح، صاحبان مشاغل و کارآفرینان به عنوان راهبران شغلی و هدایت‌گر وظیفه دارند تا با هدایت مددجویان متخصص در عرصه تولید فعالیت کنند.

استفاده از حداقل امکانات برای فقرزدایی

به بهانه اشتغال مددجویان به سراغ چند نفر از مددجویانی رفتیم که طی سال‌های گذشته با بهبود شرایط خود توانستند از گام نخست خود در خوداشتغالی و خودکفایی به گام دوم همان اشتغالزایی و کارآفرینی برسند که در این زمینه کمک‌های کمیته امداد به عنوان تنها حامی این قشر خالی از لطف نبوده است.

شاه‌حسینی، یکی از تولیدکنندگان ماهیان زینتی در شهر اردبیل است که کار خود را در اتاق ۴۰ متری آغاز کرده و هم‌اکنون دست به تولید بزرگ در زمینه پرورش و فروش ماهیان زینتی زده است.

این تولیدکننده بومی با اشاره به اینکه بعد از گذشت مدتی از راه‌اندازی این کارگاه کوچک، تولید ما به خوبی رونق یافته است، تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون ماهانه یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ قطعه ماهی زینتی به تهران و سایر شهرهای بزرگ همجوار صادرات داریم.

او تاکید کرد: کمیته امداد حمایت کافی را تا به اینجای کار از ما داشته است و در همین رابطه توانستیم تا اکنون با رونق بخشی کار و شغل خود مبلغ ۷۰ میلیون تومان از محل طرح خوداشتغالی کمیته امداد استان اردبیل تسهیلات دریافت کنیم.

به عقیده این کارآفرین طرح خوداشتغالی مددجویان طرحی است که تا به اکنون بازده خوبی در سطح استان داشته است که تداوم این طرح نیز می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال پایدار و به تبع کارآفرینی پایدار کمک‌حال باشد.

همت مددجویان از

کمالی دیگر مددجوی کارآفرین اردبیل بود که فعالیت و تولید خود را به تنهایی آغاز و هم‌اکنون به غیر از خود برای ۳ نفر دیگر نیز زمینه اشتغال را ایجاد کرده است.

او در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به تسهیلات کمیته امداد در راستای حمایت از مددجویان برای ایجاد اشتغالی مستقل و درآمدی پایدار گفت: وام اولیه کارگاه تولیدی ما ۱۵۰ میلیون تومان بوده که برای توسعه کارگاه این مبلغ نیاز بود.

این تولیدکننده لوازم آشپزخانه افزود: ایجاد اشتغال برای هم‌قشر خود شاید در ابتدای کار در دستور کار نبود، اما با گذشت زمان و نیاز به نیروی کاری در کارگاه کمیته امداد ما را ملزم به بکارگیری چند نفر از مددجویان در این شغل کرد که خوشبختانه هم‌اکنون نیز از روند کار و تولید راضی هستیم.

اما آقای شیرزاد، مددجویی بود که از کمترین امکانات بهترین تولید را به بار آورده است، این مددجوی توانمند استان از تکه‌های چوب و ضایعات چوبی زیباترین مجسمه‌ها را خلق و به فروش می‌رساند.

او در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار کرد: از سال ۹۶ در راستای تولید مجسمه‌ها و دست‌سازهای چوبی فعالیت دارم که در ابتدا تنها ۵ میلیون تومان تسهیلات از کمیته اخذ کردم.

این مجسمه‌ساز با اشاره به توسعه کارگاه چوبی خود یادآور شد: در مرحله دوم باتوجه به نیاز مبرم به توسعه کارگاه مجبور به دریافت ۱۵ میلیون تومان وام از کمیته شدم که در واقع این تسهیلات صرفا برای خریداری ماشین‌آلات و توسعه و رونق تولیدات بوده است.

به عقیده این تولیدکننده داخلی استفاده از کمترین امکانات برای تولید بهترین و زیباترین اثر هنری و کارآمد در واقع توانایی‌ای است که در بین تولیدکنندگان داخلی و استان اردبیل وجود دارد و شکوفایی استعدادهای کم و بیش نهفته در وجود تک تک این تولیدکنندگان نیاز مبرمی به توجه، آموزش و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط دارد که در نتیجه این مهم بار مشکلات اقتصادی استان کاسته شده و اقتصادی پویا در منطقه شکل خواهد گرفت.

بازدید از ۱۹ هزار طرح خوداشتغالی

منصور سیفی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اردبیل با اشاره به نظارت بر طرح‌های خوداشتغالی و اشتغالزایی در سطح استان در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: با هدف پایداری اشتغال کمیته امداد بازدید و نظارت‌های دوره‌ای از طرح‌های اشتغالزایی مددجویان دارد که در ۷ ماهه امسال تعداد بیش از ۱۹ هزار پایش از طرح‌های مذکور در سطح استان به ثبت رسیده است.

همت مددجویان از

او تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در بکارگیری مددجویان استان، ارائه بسته‌های تشویقی کارفرمائی، برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت کارآفرینی پایدار توسط مددجویان استان من جمله طرح‌ها و برنامه‌های حائز اهمیت این مجموعه در راستای رونق‌بخشی به اقتصاد استان می‌باشد.

سیفی با تاکید بر تعامل گسترده با بانک‌های عامل در استان گفت: خوشبختانه طی برآوردهای صورت گرفته در ماه‌های اخیر کمیته امداد استان اردبیل یکی از دستگاه‌های اجرایی است که کمترین معوقات را داشته و این مهم حاکی از فعالیت بی‌نقص بوده است.

مشاغل نوین و دانش‌بنیان جایگزین مشاغل عادی می‌شود

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان با اشاره به اینکه حرکت به سمت اشتغال و مشاغل دانش بنیان و نوین در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته است، یادآور شد: هم‌سو بودن با نیازهای روز جامعه در واقع هدفی است که باید توسط دستگاه‌های مجری استان دنبال شود چرا که استقبال از چنین مشاغلی بدون تردید جواب‌دهی و بازده بهتری در عرصه اقتصاد استان خواهد داشت.

سیفی برخورداری مددجویان از آموزش‌های لازم جهت بکارگیری تخصص در بازار کار را بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه کمیته امداد استان توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته و تا کنون توانسته نیروهای کاری ماهر و فنی را به بازار کار استان معرفی کند که امید است دنباله این آموزش‌ها نهایتا منجر به بهبود وضعیت بازار کار استان و مشاغل نوین شود.

خودکفایی اقتصادی و توانمندسازی مددجویان رسالتی خطیر بوده که بر عهده کمیته امداد است، اگر در این راستا شناخت کافی از جامعه هدف بوده، نیازسنجی مناسبی صورت گرفته و در نتیجه حمایت کافی از مددجویان انجام گیرد به خوبی شاهد رخداد خودکفایی اقتصادی و توانمندسازی قشر مورد نظر خواهیم بود.

کاهش بار مشکلات اقتصادی استان اردبیل و به تبع کاهش تعداد بیکاران در این استان شاید نقشه راه پیچیده‌ای نیاز نداشته باشد، اما در عوض رخداد این مهم می‌تواند چنان تحولی را در عرصه اقتصادی این استان؛ که مستقیما با تمامی حوزه‌ها در ارتباط است، ایجاد کند که اردبیل را به یکی از استان‌های بی‌نیاز کشور مبدل سازد.

و اما کلام آخر؛

لازم است در این فراز و فرودها غافل نمانیم از محرومان و مردم مناطق فقرنشینی که هر چه تلاش می‌کنند تا تحت پوشش کمیته امداد بوده و از طریق یک منبع درآمد و دریافت مبلغ چندرغازی امرار معاش کنند، اما به صلاحدید مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط جزو مشمولان نمی‌باشند، که بهتر است این مهم در صورت نیاز باری دیگر بازبینی شده و حداقل شرایط قرارگیری تحت تکلف کمیته امداد به وضوح مشخص گردد؛ تا بدین گونه تکلیف یک عده‌ای از مردم که همچنان دل به یاری خوش کرده‌اند، مشخص شده و نهایتا شاهد ساماندهی این افراد باشیم.

کد خبر 466167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha