مستند «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد در نظرسنجی بخش فرهنگی بی‌بی‌سی از ۳۶۸ منتقد و کارشناس از ۸۴ کشور در رده بیست و پنجم ۱۰۰ فیلم برتر کارگردانان زن ایستاد.

خانه سياه است فروغ فرخزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، در این نظرسنجی هر یک از منتقدان از فهرستی شامل ۷۶۱ فیلم به ۱۰ فیلم برگزیده خود رای دادند و در پایان، «پیانو» به کارگردانی جین کمپیون با کسب ۴۳.۵ درصد آرا در صدر ایستاد. انیس واردا، فیلمساز فقید فرانسوی با شش فیلم در میان ۱۰۰ فیلم برگزیده محبوب‌ترین کارگردان لقب گرفت و دو دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ هم بیشترین نماینده را در فهرست داشتند.

بر اساس آنچه در بی‌بی‌سی کالچر آمده، از ایران فقط یک منتقد به نام محمد عبدی رای داده و جالب اینکه «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد به تهیه‌کنندگی ابراهیم گلستان محصول ۱۹۶۳ در رده ۲۵ ایستاده است. «سیب» سمیرا مخلمباف محصول ۱۹۸۸ هم دیگر نماینده سینمای ایران در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر فیلمسازان زن در تاریخ سینماست که در رده ۷۸ قرار دارد.

سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷ هر کدام پنج فیلم در فهرست دارند و کاترین بیگلو، کلر دنی، لین رمزی و سوفیا کوپولا دیگر فیلمسازان تحسین‌شده حاضر در این رده‌بندی ۱۰۰ فیلمی هستند. «کلئو از ۵ تا ۷» ساخته واردا ۱۹۶۲، «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن ۱۹۷۵، «کار نیکو» ساخته کلر دنی ۱۹۹۹ و «گمشده در ترجمه» ساخته سوفیا کوپولا ۲۰۰۳ هم در رده‌های دوم تا پنجم این فهرست قرار دارند.

کد خبر 465842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha