مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: ۳۱ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد که تاکنون نیمی از این گستره به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده است.

آبیاری تحت فشار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی فرهمندراد سه‌شنبه ۵ آذر افزود: از ابتدای امسال ۱۲ طرح در سطح ۷۷۸ هکتار با هزینه بیش از ۷۱ میلیارد ریال اجرا شده و ۱۴ طرح در ۵۹۷ هکتار با اعتبار بیش از ۷۷ میلیارد ریال نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: پارسال ۱۵ طرح در سطح یک هزار و ۱۹ هکتار با هزینه بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد با پیمانکار شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور به شرایط بحرانی منابع آب دشت این خطه نیز اشاره و بیان ترویج روشهای نوین آبیاری نقش مهم و اساسی در کنترل مصرف آب مزارع و مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی دارد.

وی گفت: همچنین آبیاری قطره‌ای و بارانی باعث جلوگیری از فرسایش خاک، مصرف بهینه آب، امکان کودپاشی و افزایش کارایی کود و بازده بیشتر محصول می‌شود.

۷۶ نوع از ۸۳ نوع محصول تولیدی استان خراسان رضوی در نیشابور کشت ‌می‌شود. ۹۸ هزار هکتار زمین در نیشابور زیر کشت انواع محصولات کشاورزی و عرصه زراعی و باغی آن به ترتیب ۷۳ و ۲۵ هزار هکتار است. از این سطح ۱۳ هزار و ۲۰۸ هکتار کشت دیم و بقیه کشت آبی است. شمار بهره‌بهرداران بخش کشاورزی در نیشابور ۵۰ هزار نفر است.

بخش کشاورزی نیشابور در تولید محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، خیار، سیر، بادمجان، کدو، سبزیجات، سیب، گلابی و گیلاس رتبه‌های نخست تا سوم را در خراسان رضوی دارد.

مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در فاصله ۱۲۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. نیشابور مرکب از چهار بخش مرکزی، زبرخان، سرولایت و میان جلگه ۴۳۱ روستا دارد. ۱۶۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.  مساحت شهر نیشابور سه هزار و ۷۴۰ هکتار و جمعیت آن ۲۶۳ هزار نفر است.

کد خبر 465570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha