دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

گام‌های اولیه برای استفاده از انرژی‌های پاک و نو در استان کردستان برداشته شده اما این روند نیازمند سرعت بیشتری است.

برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، با پیشرفت علم در جهان و پس از انقلاب صنعتی، استفاده از سوخت‌های فسیلی به شدت افزایش یافت. این امر موجب شد میزان کربن دی‌اکسید و برخی گازهای دیگر، نظیر کربن منواکسید و گوگرد تری اکسید در جو بیش از اندازه افزایش یابد و از چرخه طبیعی خود خارج شوند. از طرف دیگر، سرعت مصرف سوخت‌های فسیلی از تولید آن بیشتر است؛ بنابراین، این منابع در آینده به اتمام می‌رسند.

امروزه به منظور کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید زیاد گازهای گلخانه‌ای به منابعی نظیر خورشید، باد و زمین که برای طبیعت ایجاد آلودگی نمی‌کنند، روی آورده شده، به همین علت به این منابع، منابع پاک گفته می‌شود.

این منابع مانند سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای محدودیت دسترسی ندارند. به همین علت به سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای منابع تجدیدناپذیر و به این منابع، منابع تجدیدپذیر گفته می‌شود و به انرژی حاصل از آنها انرژی تجدیدپذیر نیز می‌گویند. از مزیت‌های دیگر منابع تجدیدپذیر می‌توان به رایگان بودن و دسترسی آسان اشاره کرد.

  • فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک در کردستان افزایش یابد

علی‌اکبر احمدی، استاد دانشگاه در تشریح مزیت استفاده از انرژی‌های خورشیدی در استان کردستان اظهار داشت: خورشید یکی از منابع اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند به عنوان یک منبع مفید و تأمین‌کننده انرژی در اکثر نقاط جهان به‌کار گرفته شود.

وی افزود: کشور ایران در نواحی پرتابشی واقع شده و استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کند اما متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده و با گذشت مدت زیادی از فراگیر شدن آن، هنوز به دنبال بهره‌برداری از برق ۵ هزار واتی است، در حالی‌که کشور چین با استفاده از انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۴ قریب به ۷۸ هزار مگا وات برق تولید کرده و کشورهای دیگری همچون ژاپن، آمریکا و آلمان هر کدام به ترتیب ۴۳، ۴۲ و ۴۱ هزار مگا وات برق خود را از انرژی‌های خورشیدی تولید کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی دو بُعد استفاده از انرژی پاک و کاهش مصرف انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان کردستان فرهنگ‌سازی مناسب در راستای نهادینه کردن تولید و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر همانند انرژی خورشیدی که هیچ‌گونه تبعات زیست‌محیطی به همراه ندارد و به راحتی قابل جبران بوده، صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: زمانی‌که مصرف به‌صورت هوشمندانه و با استفاده از تجهیزات کاهش پیدا نکند، عملاً تولید انرژی خورشیدی کاربرد جالبی نخواهد داشت پس باید در گام نخست، کاهش هوشمندانه مصرف انرژی مد نظر قرار گرفته و در نهایت تولید انرژی مطرح شود.

احمدی خاطرنشان کرد: برای عملی شدن کاهش مصرف و تولید انرژی حتماً باید با استفاده از تدوین برنامه و راهکارهای مناسب فرهنگ‌سازی و جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد اما با وجود اهمیت موضوع، شرکت توزیع برق استان کردستان اطلاع‌رسانی دقیق و منسجمی در راستای تولید برق با استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی حتی برای تولید در مقیاس پایین ۵ درصد انجام نداده است.

وی با بیان اینکه استان کردستان از نظر اقلیمی و آب و هوایی دارای شرایط خوبی در جهت توسعه انرژی‌های نو است، گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه از لحاظ اقتصادی، منطقی و توجیه‌پذیر به‌نظر می‌رسد.

  • ضرورت اراده برای استفاده از انرژی باد

کامران عزیزی، کارشناس حوزه انرژی از دیدگاهی دیگر به این مقوله می‌پردازد و با بیان اینکه بحث انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در ایران مطرح شده، گفت: واقعاً این بخش از فناوری، علی‌رغم پیشرفت‌های ملموس و ظرفیت‌های زیاد، کماکان در بخش خصوصی به نوعی مغفول مانده و علت آن هم شاید دیدگاه لوکس و غیراقتصادی است که اغلب در پس زمینه‌ تصورات نسبت به این نوع از انرژی‌ها وجود دارد.

وی افزود: برخلاف دیدگاه عمومی شایع، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نه‌ تنها مولد و عملی، بلکه حتی در بیشتر مواقع به صرفه و اقتصادی‌ هستند و به همین دلیل کارشناسان محیط‌ زیست بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از آنها تأکید می‌کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: در استان کردستان هم به دلیل افزایش روزافزون نیاز به انرژی و محدودیت منابع از یک سو و افزایش آلودگی محیط‌زیست ناشی از سوزاندن این منابع از سوی دیگر، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بااهمیت‌تر شده است.

وی اظهار کرد: انرژی باد یکی از انواع اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و در شرایط کنونی به‌دلیل توجیه‌پذیری اقتصادی انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی‌های نو، پرداختن به این نوع انرژی امری حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد چراکه سبب صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی می‌شود.

این کارشناس انرژی معتقد است: صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی سبب حفظ فرآورده‌های نفتی گشته و امکان صادرات و تبدیل به مشتقات بسیار زیاد پتروشیمی باارزش افزوده بالا را با توجه به وجود کارخانه پتروشیمی در کردستان، فراهم می‌سازد.

  • استفاده از پنل خورشیدی در کردستان شتاب می‌یابد

هیوا خرم، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج می‌گوید: پنل‌های خورشیدی در کاهش آلودگی محیط زیست بسیار مهم بوده و یکی از پاک‌ترین نوع انرژی تولیدی نسبت به نیروهای حرارتی است.

وی عدم مصرف سوخت‌های فسیلی و منابع آبی را از مهم‌ترین ویژگی این نوع انرژی دانست و گفت: با استفاده از پنل‌های خورشیدی، در مقیاس‌های کوچک نیز می‌توان برق تولید کرد و هزینه انتقال برق از محله تولید به محله مصرف حذف شده و علاوه‌بر آن برای مکان‌های صعب‌العبور به راحتی برق تولید خواهد شد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان تصریح کرد: مشترکینی که پنل‌های خورشیدی را خریداری کرده، می‌توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند به‌طوری‌که دولت بصورت تضمینی تا ۲۰ سال برق تولیدی حاصل از پنل‌ها را از آنها خریداری می‌کند.

وی یادآور شد: استفاده از پنل های خورشیدی بیشتر از ۱۰ سال پیش در استان کردستان کلید خورد.

خرم افزود: ۱۰ سال پیش برای تولید برق در برخی از روستاهای صعب‌العبور شهرستان بانه از پنل‌های خورشیدی با اعتبارات وزارت نیرو و توانیر استفاده شد.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر بر اساس سیاست دولت و وزارت نیرو مبنی بر کاهش مصرف انرژی و تولید برق در محل، استفاده از پنل‌های خورشیدی رواج بیشتری یافته به‌ طوری‌که ادارات دولتی موظفند ۲۰ درصد انرژی خود را از انرژی‌های خورشیدی تأمین کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان خاطرنشان کرد: دولت طرح‌های تشویقی را برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته و تصویب شده تا ۳۰ درصد به تعرفه‌های پرداختی به صاحبان پنل‌های خورشیدی اضافه شود.

وی گران بودن قیمت تجهیزات استفاده از پنل‌های خورشیدی و کمبود فرهنگ‌سازی را عامل استقبال کم مشترکین در استان عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر فرهنگ استفاده از پنل خورشیدی گسترش یافته و همچنان شتاب می‌گیرد.

خرم یادآور شد: در حال حاضر مجموعاً در ۳۶ مکان استان، پنل‌های خورشیدی نصب شده و امیدواریم فرهنگ استفاده از پنل‌های خورشیدی در کردستان شتاب و رواج بیشتری یابد.

به گزارش تسنیم؛ استفاده از انرژی‌های نو یا به عبارتی منابع تجدیدپذیر انرژی تنها راهی‌ست که می‌تواند ما را از پیامدهای ناشی از مصرف بی‌رویه انرژی نجات دهد، بنابراین باید همه با هم در این شرایط دست به دست هم داده تا پایان این ماجرا به نفع منابع تجدیدپذیر انرژی رقم زده شود.

کد خبر 465481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha