گردشگری اصفهان از جنبه‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا استان توسعه این صنعت مستلزم داشتن برنامه‌ منسجم علمی، همکاری و هماهنگی نهادهای مربوط، اصلاح نگرشها و نقشه راه اصولی است.

گردشگری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استان اصفهان با مساحتی بیش از ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع با پنج میلیون نفر جمعیت دارای ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۹۳۴ روستا است. شهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲۰۰ محله دارد و یکی از استان‌های پرگردشگر کشور به شمار می‌آید که انتطار می‌رود صنعت گردشگری آن  بیش از اکنون نمود بیشتری داشته باشد.

اصفهان یکی از ۱۰ شهر زیبا و پرجاذبه جهان است که با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بسیار در زمینه‌های هنری، تاریخی، طبیعی و انسان ساخت و وجود آثار تاریخی منقول و غیرمنقول بازمانده از ادوار مختلف به عنوان قطب مهم گردشگری ایران مطرح است.

این استان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسید، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

در کنار بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی، این استان دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت دولتی و خصوصی است.

اصفهان به تاکید این کارشناسان باید جایگاه خود را در حوزه گردشگری پیدا کند زیرا این استان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد بطوری که حدود ۳۰ نوع گردشگری در این استان شناسایی شده که مورد توجه قرار گرفته‌ است.

ظرفیت‌های متنوع گردشگری در شهرستان‌های استان اصفهان وجود دارد که در هر بخش قابلیت خاصی برای سرمایه‌گذاری دارد و صنعت گردشگری باید متناسب با استعداد هر منطقه توسعه یابد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که در مجموع معیشت دست کم چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده‌است.

استان اصفهان ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است.

همچنین این استان در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت، قلم‌زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد و عنوان شهر جهانی خلاق صنایع دستی را از طرف یونسکو دریافت کرده‌ است.

این استان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد. ظرفیت مکان‌های اقامتی در استان اصفهان به گفته مسوولان برای هر شب به ۴۲۰ هزار نفر رسیده است.

متاسفانه این فرصت و ظرفیت‌ها در گذشته مغفول مانده و تمام تمرکز حوزه گردشگری اصفهان در مرکز استان ایجاد و از شهرستان‌ها غفلت شده‌ است.

به گفته کارشناسان، بازگشایی آب زاینده‌رود و هزینه بالای سفرهای خارجی مهمترین عامل افزایش جمعیت گردشگران بوده که اصفهان را جز استان‌هایی با بیشترین آمار بازدید کننده قرار داده است.

۶۷ درصد مسافران انگیزه خود از سفر به اصفهان را تفریح و گردشگری، ۱۱ درصد دیدار خانواده، ۲ درصد تجاری و ۱۵ درصد گذرعبوری عنوان کرده‌اند.

در گذشته فقط ۳۰ درصد از مسافران و گردشگران وارد شده به اصفهان به شهرستان‌ها سفر می‌کردند و بقیه در مرکز استان بودند اما تغییر در رویکرد باعث تفاوت در توزیع گردشگر شده و این موضوع متوسط اقامت در کل استان رشد داشته‌است.

صنعت گردشگری یکی از محورهای مهم اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه استان اصفهان محسوب می‌شود که برای تقویت این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی و انجام اقدامات ضروری است.

براساس نتایج این نظرسنجی‌های صورت گرفته، زیبایی و تاریخی بودن استان، عرضه سوغات، امنیت و آرامش در شهرها، حضور نیروهای راهنما در سطح شهرها و مکان‌های گردشگری و تاریخی و پاکیزگی شهر و استان اصفهان از مهمترین نکات مثبت گردشگری استان اصفهان است.

این درحالی است که برخی از مسافران ترافیک شهری و کمبود توفقگاه خودرو را از جمله چالش‌های شهر اصفهان برشمردند.

با وجود آنکه گردشگری دومین محور توسعه استان در سند آمایش سرزمین دیده شده‌ است، همچنان کاستی‌ها و خلاهای بسیاری در این بخش وجود دارد.

به گفته کارشناسان، زیرساخت‌های گردشگری این شهر آن‌گونه که انتظار می‌رود مناسب استقبال از گردشگران نیست و برای رسیدن به استانداردهای این صنعت باید زیرساخت‌های فرهنگی، اقامتی و امنیتی مناسبی در اصفهان ایجاد شود.

در چهارمین نشست کمیسیون گردشگری که دو سال قبل در اتاق بازرگانی تهران برگزار شده بود، صاحبنظران و فعالان گردشگری، کمبود مراکز اقامتی در اصفهان، تردد وسایل حمل‌ونقل، رشد نرخ مراکز اقامتی در فصل‌های پر گردشگر، عدم همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی درمورد تردد خودروی گردشگران، سطح نازل آموزش افراد مرتبط با این صنعت، امنیت پایین گردشگران، ساعت اندک کار سایت‌های گردشگری، نبود تقویم گردشگری، ضعف زیرساخت‌ها و مشکلاتی نظیر جاده‌های ناایمن و ناکافی، عدم توسعه مناسب شبکه حمل‌ و نقل ریلی و کمبود هتل را از جمله کمبودهای گردشگری در اصفهان برشمردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان "چالش‌های صنعت گردشگری در استان اصفهان" با حضور محسن یارمحمدیان کارشناس گردشگری و معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، محمد زاهدی عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان، سیدمرتضی صفوی استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فعال در حوزه گردشگری سلامت، حیدر صادقی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، سحر امینی دبیر کمیسیون گردشگری و برند اتاق بازرگانی اصفهان و فریبا یوسفی مدرس گردشگری و هتلداری برگزار کرد.

  • اصفهان و کشور هنوز آماده توسعه گردشگری نیست

کارشناس گردشگری در این میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه صنعت گردشگری دارای شاخه‌های گسترده و متنوع و نیازمند بررسی به صورت ریز موضوع است گفت: کشور منجمله اصفهان هنوز آماده توسعه گردشگری نیست.

محسن یارمحمدیان افزود: سندها و قوانین مختلفی در حوزه گردشگری تدوین شد اما در ۱۵ سال اخیر که از سند چشم‌انداز گذشته است در صنعت گردشگری به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر این که نباید ایران را با ترکیه و کشورهای همسایه مقایسه کرد ادامه داد: درصورتی که این قیاس را انجام دهیم باید شرایط توسعه آن را مهیا کنیم.

معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: در زمان حاضر در حوزه گردشگری مذهبی می‌توانیم جذب گردشگر داشته باشیم و در حوزه نرم‌افزاری مانعی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی می‌توان خوب کار کرد اما برای این حوزه‌ها هزاران مشکل سخت‌افزاری و زیرساختی داریم.

یارمحمدیان سرعت توسعه گردشگری در ۲۵ سال اخیر را پایین دانست و اضافه کرد: باید ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری را شناسایی و براساس آن‌ها حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه به ضرورت گردشگری را خوب درک کرده‌اند بیان کرد: ولی متاسفانه در زمینه برنامه‌ها و تنظیم قوانین، میان دستگاه‌های مختلف ناهماهنگی و موازی‌کاری وجود دارد و در همین حرکت کند صنعت گردشگری دست‌اندازهای زیادی داریم.

این کارشناس گردشگری ادامه داد:  با شرایط فعلی گردشگری کشور نباید توقعمان را از این حوزه بالا ببریم و نباید آرمان‌گرایانه فکر کنیم و به دنبال سرعت توسعه گردشگری نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری نیازمند ثبات، آرامش و صلح است اظهارداشت: در سال‌های اخیر که همواره کشور دچار تهدیدهای خارجی، تحریم و بی‌ثباتی بوده است و دشمنان ایران را در چشم جهانیان ناامن جلوه داده‌اند باید همین سرمایه‌گذارانی که در حوزه گردشگری وجود دارند را حفظ کرده و البته در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران جدید هم باشیم.

یارمحمدیان با اشاره به اینکه اکنون حدود پنج تا هفت درصد امکانات و بودجه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به حوزه گردشگری اختصاص دارد افزود: در کشور به صنعت گردشگری به عنوان زاپاس نگاه می‌شود و زمانی که برای این حوزه اما و اگر می‌گذارند یعنی آن را نمی‌خواهند.

کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه تکلیف تعطیلات باید در کشور مشخص شود اضافه کرد: در تقویم کشور روزهای عزاداری و شهادت را تعطیل کرده و روزهای جشن و شادی تعطیلاتی نداریم و به طور طبیعی مردم در تعطیلات به سفر رفته و شادی کرده و موسیقی می‌گذارند.

یارمحمدیان همچنین تصریح کرد: در تمام دنیا به جز ایران تعطیلات ۲ روزه است و اگر در ایران تعطیلات و گردشگری را ۲ روزه کنند هم گردشگری داخلی و هم مراکز بوم‌گردی رونق می‌گیرد زیرا اکنون در زمان‌هایی که سه روز تعطیلی داریم مراکز بوم‌گردی پنج برابر شلوغ‌تر می‌شود.

وی بیان داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور ایجاد شد و تمام تلاش مسوولان تنها به این ختم شد که عنوان گردشگری را در این وزارتخانه قبل از صنایع دستی قرار دهند ولی در واقع کشور به وزارت توریسم نیاز دارد.

معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزود: این‌ها همه دلیل بر این است که به گردشگری در کشور توجهی نمی‌شود و ما با این ساختار نمی‌توانیم بیش از این در حوزه گردشگری پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های موجود در صنعت گردشگری را بردارند تا مشکلات این حوزه حل شود و نیازی نیست کارهای جدیدی انجام دهند بلکه فقط کافی است برخی اقداماتی که اکنون صورت می‌دهند را انجام ندهند.

یارمحمدیان معتقد است برخی از نهادهای باید در اختیار دولت باشد تا ابلاغیه، بخشنامه و دستورالعمل یک نهاد، اجرایی شود و مدیران در کشور به سازگاری با یکدیگر عادت کرده و برای حفظ پست و جایگاه خود و پایداری آن در صدد راضی نگه‌داشتن برخی افراد هستند.

  • نگرش به گردشگری باید اصلاح شود

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان در میزگرد "چالش‌های صنعت گردشگری در اصفهان" گفت: اصولا در کشور نیتی برای توسعه گردشگری وجود ندارد و در عمل چون چیز خوبی است با آن مخالفت نمی‌شود ولی تلاشی برای توسعه آن صورت نمی‌گیرد.

محمد زاهدی افزود: در سطح خُرد، در فرهنگ مردمی و در سطح کلان نیز در زمامداران نمی‌توانیم پذیرش ایجاد کنیم در واقع نگاه درستی در سطح کلان به صنعت گردشگری نداریم و فرهنگ مردم کمی دچار مشکل برای پذیرش مباحث گردشگری است.

وی صاحبان سرمایه را نیازمند تامین مالی از طریق نهادهای مرتبط دانست و اظهارداشت: صاحبان سرمایه فضای امنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌بینند بنابراین سرمایه‌گذاران بزرگ اصفهانی و ایرانی جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ مالی و روانی در کشور سنگین و بالاست بیان کرد: در اصفهان این هزینه‎‌ها به لحاظ روانی بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و گردشگران انجام نشده و تفریح‌های مناسبی در اصفهان نداریم.

زاهدی یکی از معضلات کلیدی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی را موضوع حمل‌ونقل برشمرد و ادامه داد: اکنون صنعت گردشگری در اختیار رانندگان تاکسی فرودگاه است که مسافران را به هر مرکز اقامتی و سیاحتی که خودشان بخواهند می‌برند و به آن‌ها توصیه می‌کنند و نظارتی برآن صورت نمی‌گیرد.

وی در خصوص مشکلات گردشگری تصریح کرد: در سطح ملی فاقد برنامه مناسبی برای توسعه گردشگری هستیم و در سطح استانی نیز با استان‌های همجوار هماهنگ نبوده و ارتباط خوبی هم نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری در شهر اصفهان به زاینده‌رود گره خورده و نبود آن معضلی برای گردشگری است گفت: "متاسفانه نقش گروه‌های نفوذ بر تصمیمات بالادستی می‌چربد. "

زاهدی با تاکید بر اینکه گردشگری در حوزه ارتباطاتی دچار مشکل است افزود: هنگامی که برج‌های دوقلو در آمریکا مورد هدف یک اقدام تروریستی قرار گرفت ۵۰ هزار سفر گردشگری به ایران لغو شد و نیز مسئله وجود گروه داعش موجب اعلام کشور ایران در منطقه زرد توسط آمریکا شد.

وی یادآور شد: هنگامی که به هر دلیلی مانند مسائل جاسوسی، برخی سازمان‌های ایرانی اقدام به بازداشت شهروندان خارجی می‌کنند کشورهای خارجی اخطار پرهیز از سفر به ایران می‌دهند گردشگران خارجی، ناامن بودن ایران را متصور می‌شوند.

استاد گردشگری دانشگاه پیام‌نور اصفهان ۲ درصد گردشگری کشور را ریلی، ۹۰ درصد آن را هوایی و ۳ درصد آن را دریایی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم گردشگری رونق یابد باید ارتباطاتمان با دنیا را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه ایران ۴۰ سال است که از حوزه گردشگری بین‌المللی به دور است" تصریح کرد: به نظر من در زمان حاضر و با شرایط موجود باید گردشگری داخلی را رونق دهیم و از گردشگری بین‌المللی صرف نظر کنیم.

زاهدی بیان کرد: ما منابع گردشگری گسترده‌ای داریم اما این منابع تبدیل به جاذبه نشده است برای مثال بیش از هزار خانه تاریخی در اصفهان وجود دارد اما ۱۰ مورد از آن‌ها تبدیل به جاذبه گردشگری نشده‌است.

وی همچنین با بیان این که در سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر در کشور داشته باشیم اظهارداشت: باید توهمات درباره توسعه گردشگری را کنار بگذاریم و واقع‌بین باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان افزود: آمار هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر کشور با احتساب‌گذرهای مرزی است و تنها ۲.۵ میلیون گردشگر عراقی داریم که تردد مرزی داشته و فقط به صورت ۲۴ ساعته و غیر شب‌ خواب برای خرید وارد ایران شده و می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط در مرزهای ارمنستان، اربیل، نخجوان به همین صورت است و تردد مرزی بسیار بالاست و به جرات می‌توان گفت تعداد گردشگر خارجی شب خواب به ۳۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد.

زاهدی بیان کرد: در زمانی که دلار سه هزار و ۷۰۰ تومان بود ایران هفتمین مقصد گردشگری ارزان در دنیا بود و در زمان گران شدن دلار ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیا شد ولی باید این را دانست که ارزان بودن در دنیا معنای بی‌کیفیتی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در سایر کشورها برای بازدید از مساجد ورودی دریافت نمی‌شود تصریح کرد: ما در ایران راهی برای درآمدزایی و دریافت پول از گردشگران نداریم بنابراین برای ورود به مساجدمان از گردشگران پول دریافت می‌کنیم.

این استاد دانشگاه گردشگری کسب و کاری است که نسبت به متغیرهای غیراقتصادی مانند مسائل سیاسی به شدت وابسته است ادامه داد: گردشگران به شدت نسبت به روابط بین‌الملل و نیز بازداشت خارجیان و شهروندان دوتابعیتی حساس هستند و رسانه‌های بیگانه نیز برای فلج کردن ایران از این راه که از دست دادن درآمدهای گردشگری این کشور است وارد عمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ورودی گردشگر به یک منطقه را همسایگان آن تشکیل می‌دهند بر لزوم تنش‌زدایی با همسایه‌های عربی تاکید کرد و گفت: ۴۰ درصد گردشگران در مشهد مسافران عرب بودند و نیز گردشگران عرب تمایل زیادی به سفر به شهرهای شمالی ایران دارند ولی زمان حمله به کنسولگری عربستان بازار مشهد ضربه زیادی خورد.

زاهدی تنها راه توسعه گردشگری ایران را رفتن به سمت تنش‌زدایی در سطح منطقه دانست و خاطرنشان کرد: در این صورت می‌توان مسائلی که دشمنان اعمال می‌کنند بی اثر کرد.

وی اقدام ارگان‌های مختلف برای ساخت مهمانسرا در این مجموعه‌ها را به ضرر صنعت گردشگری برشمرد و افزود: اسکان گردشگران در مدارس و ... درآمدزایی حوزه گردشگری را با مشکل مواجه می‌کند.

استاد گردشگری دانشگاه پیام‌نور اصفهان اضافه کرد: دیگر هیچ سرمایه‌گذاری به سمت ساخت مهمانپذیر نمی‌رود و تنها فردی که پس از ۴۰ سال در شهر اصفهان مهمانپذیر ساخت من هستم.

وی تصریح کرد: در بین وزارتخانه های کشور کمترین بودجه متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

  • توسعه گردشگری سلامت برای کشور بسیار ارزآور است

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فعال در زمینه گردشگری سلامت در این میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های شهر اصفهان دسترسی آسان بیمار به پزشک بود گفت: اکنون تفاوت نرخ ارز و ریال موجب ورود بیشتر گردشگر سلامت به اصفهان شده است و البته مشهد نیز به دلیل زیارتی بودن، برای گردشگری سلامت مورد استقبال گردشگران است.

سید مرتضی صفوی افزود: اصفهان پس از تهران دارای پزشکان و متخصصان خوبی است و هزینه ویزیت هم بسیار کمتر از تهران است بنابراین ظرفیت، جایگاه و زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران شرایط جذب گردشگر سلامت را دارد بیان کرد: مردم کشورهای عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و جمهوری‌های روسیه به سرویس‌های پزشکی ایران بسیار مشتاق هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهرک سلامت اصفهان را دارای ۳۶ کلینیک فوق تخصصی با شرایط درمانی بسیار خوب دانست و ادامه داد: توسعه زمینه‌های گردشگری سلامت و فعالیت‌های زیربنایی این نوع گردشگری بسیار ارزآور است.

وی با اشاره به اینکه برخی دلالان در زمینه گردشگری سلامت فعال هستند که با بدترین کیفیت امور حمل و نقل و درمان بیماران را انجام می‌دهند تصریح کرد: بیمارستان‌ها باید کانالیزه شده و تنها از طریق شرکت‌های گردشگری سلامت بیمار پذیرش کنند تا دست این دلالان از بازار گردشگری سلامت کوتاه شود.

صفوی اشاره کرد: وزارت درمان و سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت‌های گردشگری سلامت را برای انجام امور با کیفیت، استاندارد و ارزان تشویق کنند.

وی از نبود آمارهای مناسب و به روز در زمینه گردشگری سلامت در کشور ابراز تاسف کرد و اظهارداشت: در کشورهای خارجی دولت از شرکت های گردشگری سلامت حمایت می‌کند.

  • نگاه به صنعت گردشگری علمی نیست

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این میزگرد گفت: چالش‌های صنعت گردشگری استان اصفهان در ۷۰ درصد موارد با چالش‌های صنعت گردشگری کشور مشترک است.

حیدر صادقی با اشاره به اینکه ایران رتبه ۹۳ جهان را در حوزه رقابت‌پذیری حوزه گردشگری دارد افزود: کشورها و گروه‌ها در حال رقابت با یکدیگر برای جذب گردشگر هستند و در این زمینه هر کشوری باید دارای مزیت‌های رقابتی قابل قبولی باشد.

وی با بیان اینکه رقابت‌پذیری در حوزه گردشگری دارای ۱۴ شاخصه است اضافه کرد: ایران در شاخص باز بودن محیط گردشگری در میان ۱۳۶ کشور جهان رتبه ۱۰۹، در اولویت‌بخشی سفر و گردشگری رتبه ۱۱۷، در زیرساخت‌های ICT رتبه ۹۴، در منابع انسانی رتبه ۱۰۵، در درمان و بهداشت رتبه ۹۳، در ایمنی و امنیت رتبه ۸۷ و در محیط کسب و کار رتبه ۷۹ را دارد.

این کارشناس گردشگری همچنین ایران را به لحاظ تخصیص بودجه دارای اولویتی ندانست و یادآور شد: ایران در شاخص پایداری زیست محیطی در میان ۱۳۶ کشور دارای رتبه ۱۱۹، در زیرساخت هوایی رتبه ۸۹، در زیرساخت ریلی رتبه ۷۵، در سایر زیرساخت‌ها رتبه ۱۱۶، در منابع طبیعی رتبه ۱۰۰ ودر منابع فرهنگی رتبه ۳۸ است.

وی اظهارداشت: گردشگری صنعتی محصول هماهنگی و همکاری است و هنگامی که همکاری میان ذینفعان گردشگری وجود داشته باشد می‌توان به توسعه گردشگری امیدوار بود.

صادقی تصریح کرد: متاسفانه این هماهنگی را در هیچ سطحی در کشورمان نداریم و نیز آمارهای ضد و نقیض در حوزه گردشگری زیاد است.

وی با اشاره به اینکه وزن زیادی از حوزه گردشگری متوجه مسائل بین‌المللی کشورهاست بیان کرد: کشورهایی مانند بحرین، قطر و امارات از لحاظ فرهنگی یک‌صدم ایران هم نیستند امام به لحاظ گردشگری چهار برابر کشور ما فعالیت دارند.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: نداشتن طرح جامع گردشگری یکی از چالش‌های این صنعت است که قرار است در آینده توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرد: در برخی از موارد این تحریم‌ها موجب شده افرادی که کار بلد نیستند قصور خود را پای تحریم‌ها بیندازند.

صادقی تاکید کرد: باید بر روی ظرفیت‌ها و راهبردهای حوزه گردشگری بیشتر تمرکز کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در برخی آمارها، ایران رتبه دهم جهان در صنعت گردشگری اعلام شده است گفت: این آمار اعلامی درباره ایران شاید سوء ترجمه بوده است و احتمالا رتبه ایران در تعداد آثار ثبت شده طبیعی و تاریخی در یونسکو باشد.

این مسوول با اشاره به این نکته که موضوع درآمدزایی از صنعت گردشگری به جای فروش نفت ایران مطرح شده است ادامه داد: و باید بدانیم که در سطح بین‌المللی کشورهایی که درآمد بالایی از گردشگری دارند نیز اولین تکیه‌شان به درآمدهای صنعت گردشگری نیست.

وی اظهارداشت: نگاهمان به گردشگری باید واقع‌بینانه باشد حال چگونه ایران بخواهد جای بودجه نفت را با صنعت گردشگری پر کند؟

صادقی نسخه گردشگری را نسخه‌ای علمی و دقیق عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل کلان در حوزه گردشگری تصویر دهنی‌ای است که از ایران نمایش داده شده است و اینجاست که نقش حاکمیت در ایجاد یک تصویر مناسب در سطح جهان مهم می‌شود.  

وی گفت: دولت باید متقاعد شود که سرانه قابل توجهی را برای بازاریابی و تبلیغات در صنعت گردشگری اختصاص دهد.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: در اوایل امسال در جریان مطالعات بازارهای گردشگری، چین به عنوان اولویت بازار گردشگری استان اصفهان معرفی شد اما ما برای نفوذ به بازار گردشگری چین هیچ ظرفیتی نداریم و حتی یک بروشور هم نمی‌توانیم چاپ کنیم و راهنمای گردشگری آشنا به زبان چینی نیز در استان بسیار کم و شاید ۵ تا ۶ نفر باشند.

وی با شاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌ها مغفول مانده است یادآورشد: از منابع استانی و ملی باید به حوزه گردشگری اختصاص یابد.

صادقی همچنین تصریح کرد: در زمینه گردشگری داخلی هیچ اتفاق مثبتی نیوفتاده و بسیار پرحاشیه‌تر از گردشگری خارجی است.

وی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه گردشگری در استان منعقد شده ولی اجرایی نشده است در صورتی که اجرای این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند راهکاری برای توسعه گردشگری استان باشد.

این مسوول با بیان اینکه نوروز امسال سه میلیون گردشگر داخلی از استان دیدن کردند ادامه داد: رشد گردشگری در استان اصفهان حدود ۳۰ درصد بود که از میانگین کشوری که ۵ درصد است بسیار بالاتر است.

وی همچنین اظهارداشت: صنعت گردشگری نباید دولتی باشد و باید به سندیکاها واگذر شود.

  • اجماع نهادی در صنعت گردشگری وجود ندارد

دبیر کمیسیون گردشگری و برند اتاق بازرگانی اصفهان در میزگرد "چالش‌های صنعت گردشگری در استان اصفهان" گفت: مشکلات در صنعت گردشگری بسیار است و هر سمت آن را که بگیریم سمت دیگر آن رها می‌شود زیرا مدیریت یکپارچه‌ای بر آن حاکم نیست.

سحر امینی افزود: اگر از زاویه میان بخشی به حوزه گردشگری نگاه کنیم می‌بینیم که زمینه و شرایط یکپارچه‌ای برای توسعه آن وجود ندارد.

وی همچنین به وجود مشکلاتی میان حوزه گردشگری و شهرداری و منابع طبیعی در زمینه ساخت مراکز گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: تا هنگامی که نگاه ما به گردشگری این نباشد که گردشگری شاهرگ حیاتی رفاه عمومی و اقتصادی شهرهای ما و سرشار از پتانسیل است هیچ اتفاق مثبتی در این بخش نمی‌افتد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی توسعه گردشگری محقق می‌شود که رویکردی نهادی داشته باشیم یعنی این موضوع در وجود همه نهادهای اجرایی نهادینه شده باشد که راه برون‌رفت از مشکلات شهر و استان اصفهان و فلات مرکزی ایران با برخورداری از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری، فقط توسعه گردشگری است.

وی با اشاره به وجود ده‌ها جلد سند مصوب سلزمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: به دلیل نبود اجماع نهادهای مختلف، این اسناد اجرایی نشده‌اند درحالی که وظیفه تک تک نهادها در آن مشخص شده است.  

امینی اجماع نهادی را برای رفع مشکلات گردشگری استان ضروری دانست و افزود: هرچه زیرساخت گردشگری، هتل و خطوط هوایی هم در شهر و کشور ایجاد کنیم تکانه اتفاق می‌افتد اما تا زمانی که نگاه درستی به عرصه گردشگری نداشته باشیم توسعه گردشگری رخ نمی‌دهد.

به گفته وی برخی شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم بودن ایران، حاضر به پذیرش و مذاکره با ما نیستند.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه ایدئولوژی حکومت مرکزی ما با گردشگری در یک راستا نیست اظهارداشت: در ایران نگاه حکومتی با نگاه‌های موجود در جوامع دیگر متفاوت است و اگر اکنون گردشگری تاریخی رونق دارد به دلیل هنر دستان و معماری گذشتگان است و ما چیزی به عنوان گردشگری در کشور و استان ایجاد نکرده‌ایم.

وی گفت: جوامع محلی ما حکومت‌های خودمختاری هستند که از ایدئولوژی کشور تبعیت نمی‌کنند و اگر اراده ملی برای خلق گردشگری داریم باید به سمت تغییر ایدئولوژی حکومت مرکزی برویم تا گردشگری رونق یافته و شهرها و درنتیجه کشور پایدار شود.  

امینی درباره مشکلات گردشگری در استان اصفهان یادآور شد: فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در اصفهان بسته است و سرمایه‌گذاران امنیتی برای خود و خانواده خود نمی‌بینند.

  • توسعه گردشگری نیازمند برنامه منسجم است

مدرس دانشگاه در رشته گردشگری و هتلداری در این میزگرد گفت: نداشتن یک برنامه منسجم و نیز موازی‌کاری و ناهماهنگی از چالش‌های حوزه گردشگری است و در حالی که اغلب کشورها برای گردشگری ۱۰ سال آینده خود برنامه‌ریزی دارند ایران برای شش ماه آتی نیز نمی‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد.

فریبا یوسفی همچنین به ارائه نشدن آمارهای مورد نیاز حوزه گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: درصورت ارائه نشدن این آمارها شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری هم نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان هم اکنون شهر جهانی خلاق در زمینه صنایع دستی است بیان کرد: این عنوان را فقط یدک می‌کشیم و هیچ نماد و المانی در شهر اصفهان که گویای این عنوان برای گردشگران باشد وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فرهنگ‌ساز سپهرآئین ادامه داد: رویدادهای بین‌المللی زیادی در اصفهان برگزار می‌شود که می‌توان از آن برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری استفاده کرد که متاسفانه از این ظرفیت درست استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: در زمینه گردشگری الکترونیک در استان و کشور خوب عمل نشده است و در حوزه گردشگری غذا نیز که زبان مشترک همه مردم جهان است با وجود پتانسیل‌های خوبی که داریم مناسب عمل نکرده‌ایم.

یوسفی همچنین زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در دسترس را در شهر اصفهان ضعیف دانست و اظهارداشت: شرایط مناسب زیرساختی و دسترسی آسان به ابنیه و اماکن گردشگری و حتی میدان نقش جهان برای معلولان با ویلچر، نابینایان، سالمندان و مادران با کالسکه نوزاد در شهر اصفهان مهیا نیست.

گردشگری در دسترس (Accessible Tourism) یا گردشگری برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال ۲۰۰۹ توسط دیکسون و دارسی مطرح شد.

این شاخه از گردشگری علاوه بر گردشگران معلول، نابینا، ناشنوا، لال و کم‌بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می‌کنند فراهم می‌کند.

وی گفت: حمل‌ونقل ما در حوزه هوایی، ریلی و زمینی نیز دچار مشکل است و حتی از توبوس‌های دودزا در شهر توریستی اصفهان استفاده می‌شود که شایسته نیست.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: برخلاف وجود تعداد بسیار رستوران در این شهر اما در زمینه معرفی تنوع غذایی و نیز در حوزه موزه‌ها و موزه‌داری کار ویژه‌ای انجام نشده است و موزه‌ای که بتوان آن را به عنوان یک نمونه معرفی کرد در اصفهان نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ما برای گردشگری داخلی نیز اقدام خارق‌العاده‌ای انجام نداده‌ایم اشاره کرد: اسکان مسافران نوروزی در باغ فدک اصفهان باعث شده که گردشگران به سمت هتل نمی‌روند و از این لحاظ اقتصاد گردشگری دچار مشکل شده است.

یوسفی نرخ ماندگاری گردشگران در اصفهان را ۲.۵ روز و پایین برشمرد اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش موثر و مفیدی در فرهنگ گردشگری داشته باشند ولی باید دید چند درصد از بودجه ۱۸۴۰ میلیارد تومانی رسانه ملی برای حوزه گردشگری و توسعه آن هزینه می‌شود.

مدرس دانشگاه همچنین بیان کرد: شایسته سالاری در حوزه گردشگری بیشتر خود را نشان دهد و افراد سمت‌دار را که تخصصی در گردشگری نداشته و زبان نیز بلد نیستند برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی انتخاب نشود.  

کد خبر 465317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha