مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان از تدوین سند آمایش سرزمینی زنجان خبر داد و گفت: بر اساس این سند، زنجان به یک استان مهاجرپذیر تبدیل خواهد شد.

افزایش جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دومین جلسه کارگروه اشتغال، سرمایه‌گذاری و آمایش سرزمین استان زنجان به منظور بررسی آخرین تغییرات اعمال شده در سند آمایش سرزمین استان برگزار شد.

در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت تدوین سند آمایش سرزمینی در استان ارائه شد که بر اساس گزارش ارائه شده، این سند در دو بخش و هفت فصل تدوین شده است که البته در تدوین آن نظرات دستگاه‌های مختلف نیز احصا شده است.

علم و فناوری، نظام سکونت‌گاهی، اقتصادی، کشاورزی، صنعت و معدن، بازرگانی، گردشگری، خدمات برتر و حمل نقل از جمله موارد مورد توجه قرار گرفته در این سند است.

نقش بین‌المللی مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان با ارتقای سطح دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه، نقش استان در فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، ارتقای جایگاه و نقش و کارکرد شهر زنجان در سلسله مراتب سکونت‌گاه‌های شهری، ظرفیت‌های تولیدی و زیربنایی استان در سطوح کلان سلسله مراتب سکونت‌گاهی منطقه شمال غرب، نقش اقتصادی استان در جذب جمعیت، سرمایه و فعالیت از استان‌های همجوار از جمله موارد بررسی شده در این سند است.

صادرات صنایع دستی سنتی و بومی استان با برندهای مس، چاقو، ملیله، بازارهای منطقه کشور، سهم استان از صادرات غیرنفتی کشور با تاکید بر محصولات کشاورزی سالم و منابع صادراتی، نقش استان در زمینه جذب گردشگر در سطح منطقه و کشور، مبادلات منطقه شمالغرب کشور با توسعه گمرک و زیرساخت‌های ارتباطی تجهیز یافته در استان، شبکه ارتباطی استان با استان‌های همجوار از دیگر موضوعات مورد توجه قرار گرفته در این سند است.

  • سند آمایش سرزمین موجب توسعه استان می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این جلسه با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمین در توسعه تصریح کرد: این سند پایه‌ای برای برنامه‌ها و طرح‌های مطالعاتی استان‌ها و در سطح کلان ملی قرار می‌گیرد.

شهرام طهماسبی ادامه داد: به دنبال ایجاد مدلی هستیم که بر اساس آن بین سندهای آمایش سرزمین و طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای ارتباط معناداری ایجاد کنیم.

او با اشاره به این‌که سند آمایش سرزمین بستر مناسبی را برای تحقق الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت فراهم می‌کند، افزود: در همین راستا سند مربوط در استان نیز تدوین شده که شامل بخش‌های مختلفی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به مزایای تدوین طرح سند آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای طرح مزیت‌های فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، سازماندهی و نظام بخشی با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت‌ها در پهنه سرزمین با توجه به ویژگی‌های فضایی مناطق است.

  • درآمد بخش خدمات استان بالا ولی شاغلان آن کم است

در ادامه نیز معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف اشتغال‌زایی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات اظهار کرد: در بحث خدمات درآمد در استان بالا ولی تعداد شاغلان کم است.

طیب جعفری با اشاره به این‌که اوج درآمد زنجانی‌ها در حوزه خدمات مربوط به بهداشت و درمان است، تصریح کرد: آن‌طور که سند آمایش سرزمین ارائه شد قرار است که با اجرایی شدن آن جمعیت استان اضافه شود اما سوال بنده این است که افزایش جمعیت از چه حیث خواهد بود، یعنی در بخش خدمات است که خدماتی به مردم ارائه خواهد شد اما اگر قرار است همانند وضعیت فصل تابستان باشد یعنی افرادی از استان‌های دیگر بیایند و در نهایت پس از گرفتن حقوق آن را در استانی دیگر هزینه کنند که سودی ندارد.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر شهرستان طارم به لحاظ ظرفیت کشاورزی که دارد، نرخ بیکاری آن میل به صفر است، تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که به این موضوع دقت شود و ببینیم آیا این افزایش جمعیت به چه حوزه‌هایی قرار است وارد شوند.

  • نبود صادرکننده عمده مشکل صنایع دستی است

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: همچنین تأکید ما بر این است که سهم استان در بخش‌های مختلف اشتغال‌زایی افزایش یابد.

مدیر گمرک زنجان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که یکی از موضوعات مورد توجه قرار گرفته در این حوزه بحث صادرات صنایع دستی بوده است، اظهار کرد: ما قبلا نیز گفته‌ایم که ما در بحث تولید مشکل نداریم و مشکل صادرات است.

حمید احمدی با بیان این‌که صنایع دستی مثل سرب و روی نیست که تشکیلات بازرگانی داشته باشند، گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه باید بخش خصوصی وارد عمل شود و نسبت به تربیت صادر کننده اقدام کند و به عقیده بنده ما با مشکل کمبود صادر کننده عام در استان مواجه هستیم که باید حل شود.

او همچنین به بحث پیگیری استقرار گمرک در بناب نیز اشاره کرد و افزود: اگر این موضوع در کارگروهی که در وزارت کشور تشکیل شده مصوب شود، بسیاری از مشکلات و مسائل تجاری استان حل و فصل خواهد شد.

در این جلسه همچنین نمایندگان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی موضوعاتی درباره توجه به جایگاه دانشگاه‌های استان و ارتقای آن، بحث تولید نیروهای خورشیدی، توجه به جایگاه استان در حوزه اشتغال تأکید کردند.

کد خبر 465133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha