مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

حجم قابل توجه تولید زباله و معضلات بهداشتی و زیست محیطی محل دفن آن در بندر آستارا در حاشیه دریای خزر، از نظر مسئولان نگران کننده‌ شده و ستاد مدیریت پسماند این شهرستان، راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری را در دستور کار قرار داده‌است.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بندر زیبا و مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان از مناطق گردشگرپذیر ایران است اما میزان بالای تولید زباله در آن، بخصوص در روزها و فصول پرمسافر نظیر تابستان و تعطیلات نوروز، به حد هشدار می‌رسد و ساماندهی کامل محل دفن زباله در حاشیه دریای خزر، به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا روز یکشنبه اظهار کرد: روزانه حدود ۱۲۰ تن زباله در این شهرستان تولید و در محلی به نام داداش آباد در نزدیکی دریای خزر دفن می‌شود و علاوه بر ساحل دریا، محیط‌ ‌زیست و منابع طبیعی نیز در معرض خطر شیرابه زباله ها قرار گرفته است.

کامبیز لقمانی مقدم افزود: دولت تدبیر و امید و استانداری گیلان از طرح مطالعه شده و مدون مدیریت زباله در آستارا حمایت می‌کند و در صورت اتخاذ تصمیم جامع و تدوین طرح دارای توجیه فنی و زیست محیطی، مسئولان استانی برای تامین اعتبار اجرای آن قول مساعد داده اند.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند در آستارا به لحاظ موقعیت گردشگری این شهرستان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری ها و آحاد مردم در این راستا احساس مسئولیت کنند.

شایان ناصری کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستارا نیز گفت: محل فعلی دفن زباله آستارا با ۱۷ هکتار وسعت، اشباع شده و شیرابه های آن در حال سرریز به دریای خزر است و باید علاوه بر تداوم اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهرستان، کارخانه بازیافت زباله در محل دفن زباله ها ساخته شود.

در عین حال؛ کارشناسان اداره حفاظت محیط‌ ‌زیست آستارا بر ضرورت ارزیابی زیست محیطی طرح کارخانه بازیافت زباله، به دلیل نزدیکی محل اجرای آن با پناهگاه حیات وحش تاکید می‌کنند.

  • جزئیات طرح پیشنهادی بازیافت زباله

حسین روستایی مشاور فنی و اجرایی طرح تفکیک زباله از مبدا در آستارا نیز معتقد است که باید در اجرای هرگونه طرح و کارخانه بازیافت زباله، منافع اقتصادی مجری آن لحاظ شود تا دارای توجیه اقتصادی باشد و به دلیل زیان مالی، متوقف نشود.

وی گفت: طرح مدنظر شرکت مجری تفکیک زباله از مبدا در آستارا، راه‌اندازی خط پردازش و خروج زباله قابل بازیافت و فروش آن است که امکان آنالیز روزانه ۱۰۰ تن زباله را خواهد داشت و حدود پنج تا شش درصد زباله ورودی را برای بازیافت، برداشت خواهد کرد.

وی افزود: برخی تجهیزات خط پردازش و بازیافت زباله نظیر باسکول ۴۰ تنی و مخزن، به صورت مشارکت مالی به روش (بی او تی) با سرمایه گذاری بخش خصوصی خریداری و بعد از طی مدت قرارداد، به شهرداری واگذار خواهد شد.

روستایی بیان کرد: این طرح برای شهرداری درآمدزا خواهد بود و سرمایه لازم برای اجرای آن، ۲۳ میلیارد ریال برآورد شده است و البته جهاد کشاورزی نیز طبق قانون، باید به خرید تضمینی کود حاصل از بازیافت زباله ها متعهد شود.

این مشاور و کارشناس مدیریت پسماند ادامه داد: سابقه تدوین و اجرای طرح های نتیجه بخش مدیریت پسماند در شهرداری کرج را دارم و در صورت همراهی دستگاه های مختلف و با مشارکت مالی بخش خصوصی و شهرداری آستارا، امکان حل معضل زباله در این شهرستان مرزی وجود دارد.

  • دیدگاه شهرداری و شورای اسلامی شهر

نعمت یاورپور شهردار لوندویل آستارا نیز فعالیت برخی از واحدهای صنفی و صنعتی آلاینده را خاطرنشان شد و از نبود بسترهای قانونی لازم برای برخورد قاطع و بازدارنده با متولیان آنها خبر داد.

وی گفت: شهرداری لوندویل برای همکاری در اجرای طرح مصوب کارگروه پسماند آستارا آماده است و در این راستا از هیچ کوشش و همکاری در هیچ سطحی دریغ نخواهیم کرد.

عرفان جامبر عضو شورای اسلامی شهر آستارا ضرورت لحاظ اعتبار طرح بازیافت زباله در بودجه سال آینده شهرداری را متذکر شد و بر تشکیل کارگروه های حقوقی و اداری در شهرداری جهت بسترسازی برای ساخت کارخانه بازیافت تاکید کرد.

وی گفت: با اجرای طرح یا راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله در حاشیه دریای خزر، معضل انباشت زباله با بازیافت بخش های قابل توجهی از آن برطرف خواهد شد اما نفوذ یا ورود شیرابه ها به دریا، باید جدی گرفته شود و با انسداد کف یا بستر محل اجرای طرح، از آلودگی زیست محیطی جلوگیری شود.

فرهاد محسنی رئیس شورای اسلامی شهر آستارا هم گفت: باید در کارگروه های تخصصی، سهم آورده و سود بخش خصوصی و شهرداری در اجرای طرح بازیافت زباله، به دقت بررسی و مشخص شود.

وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت مدیریت پسماند و ضرورت رفع مشکلات زیست محیطی و بهداشتی آن در آستارا، پیشنهاد می‌کنم بعد از تصویب نهایی طرح مدنظر، مراحل اداری و اجرایی آن با ترک تشریفات و بدون وقفه عملیاتی شود.

به گفته لقمانی مقدم معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا؛ جلسات متعددی برای روشن شدن مسیر راه ستاد مدیریت پسماند این شهرستان جهت رفع کامل معضل زباله برگزار خواهد شد تا با جمع بندی و نتیجه گیری کامل، طرحی جامع و مانع به دست آید.

اکنون شهروندان و گردشگران آستارا به تهدید زباله و تدبیر مسئولان این شهرستان چشم دوخته اند تا ماحصل نشست ها و جلسات کارشناسی مسئولان امر، لکه زباله را از سیمای زیبا و گردشگرپذیر این بندر مرزی بزداید و ساحل روشن خزر نیز برای همیشه، دامن از سیاهی زباله بشوید.

کد خبر 465118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha