معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون در قالب اجرای طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، ۵۴ هزار و ۸۰۹ هکتار اراضی این استان به این روش جدید مجهز شده‌ که حدود ۴۱ درصد میانگین اراضی آبی است.

آبیاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمد فرید سپری اظهار داشت: این آمار در ابتدای امسال حدود ۵۳ هزار و ۵۹۱ هکتار بود که با اجرای یک هزار و ۲۱۸ هکتار دیگر در سال جاری امسال به ۵۴ هزار و ۸۰۹ هکتار رسیده است.

او با بیان این‌که میانگین تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در استان ۴۱ درصد است، اضافه کرد: این میانگین در کل کشور ۲۰ درصد است که کردستان توانسته با توجه جدی به این مساله با ۲ برابر میانگین کشور رتبه اول اجرای این طرح را بدست آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: طرح های اجرای شده در سال جاری ۴۳۵ هکتار به صورت بارانی، ۱۵۰ هکتار به شیوه قطره‌ای و ۶۵۴ هکتار نیز انتقال آب به وسیله لوله است.

سپری با بیان این‌که دولت برای مصرف بهیه آب به متقاضیان این طرح نسهیلات بلاعوض ارایه می‌کند، یادآور شد: تسهیلات اجرای آبیاری بارانی ۸۴ میلیون ریال، قطره ای ۱۳۰ میلیون ریال و آبیاری کم فشار (انتقال آب با لوله) ۵۸ میلیون ریال برای هر هکتار است.

او تاکید کرد: متقاضیان می توانند با این تسهیلات حدود ۷۰ درصد هزینه اجرای آبیاری بارانی، ۸۵ درصد هزینه های آبیاری قطره‌ای و ۸۰ درصد هزینه آبیاری کم فشار (انتقال آب با لوله) را در مزارع و باغات خود دریافت کنند.

طی یکسال به صورت میانگین با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری حدود چهار هزار لیتر در هر هکتار مصرف آب کاهش پیدا می‌کند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است،  کردستان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

کد خبر 465055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha