مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

 کارآفرینی در دستیابی به توسعه پایدار، شکوفایی اقتصادی و مقابله با معضل بیکاری نقشی مهم دارد، اکنون مهم‌ترین مشکلات در مسیر کارآفرینان استان سمنان فقدان ارتباط دانشگاه و صنعت، ضعف در آموزش‌های کاربردی و مهارتی، نبود حمایت مالی و نیاز مالیات این قشر به تجدید نظر است.

کارآفرینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  کارآفرینی در واقع  ارزش‌آفرینی است که برای توسعه و ترویج آن در جامعه برای شکوفایی کشور در عرصه‌های مختلف باید خانواده‌ها حس نیاز به موفقیت را  در کودکان  بیدار و  مدرسه و آموزش عالی این حس را تقویت کنند. کارآفرینی آن‌قدر جایگاه بالایی در جهان دارد که  که هر ساله در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر همزمان با ۲۷ آبان تا ۳ آذر هفته جهانی کارآفرینی (GEW) نامگذاری شده تا تلنگری برای توجه به ترویج و تقویت کارآفرینی باشد.

مهارت‌آموزی لازمه کارآفرینی است و برای تولید ثروت و کمک به اقتصاد و خودکفایی کشور باید ارائه آموزش‌های کاربردی در مدرسه‌ها و مراکز آموزش عالی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان امر در حوزه آموزش با اتخاذ راهبردهای هوشمندانه آموزش‌ها را به سمت کاربردی و عملیاتی بودن سوق دهند، در واقع مهم ترین رسالت نظام آموزشی عالی در هر کشور تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین است و در این خصوص دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی به عنوان واحدهای مجری نظام آموزش عالی در زمینه کارآفرینی و تربیت نیروی متخصص و ماهر مورد نیاز بخش های مختلف جامعه سهم به‌سزایی دارند.

کارآفرینی موجب گذر از رکود اقتصادی، جبران عقب ماندگی های اقتصادی و آسان شدن روند رشد و توسعه کشور می شود و عوامل و شرایط لازم را برای تولید کالا، محصول و بازاریابی آنها فراهم می سازد و رونق آن بر سه اصل دانش، مهارت، خلاقیت استوار است؛ آموزش بدون مهارت آفت جامعه امروز است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اکنون کارآفرینان برای توسعه و تقویت محصولات تولیدی خود نیازمند دانش‌آموخته‌های کاربلد هستند که در این زمینه با مشکل مواجه اند و در کنار آموزش کاربردی، مشکلات مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی بر دوش کارآفرینان سنگینی می‌کند و خواهان رفع این مشکلات هستند.

  • کارآفرینی راهی برای توسعه اقتصادی پایدار

یک جامعه شناس در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بعد از انقلاب صنعتی و جنگ جهانی دوم براساس کارآفرینی یعنی تفکر و فرآیند ارزش آفرین به موفقیت دست‌یافتند و ایران نیز برای توسعه اقتصادی پایدار و پیشرفت بیش از پیش باید به مقوله کارآفرینی و انجام کارهای ارزش آفرین توجه بیشتر داشته باشد.

حمید مستخدمین حسینی اظهار داشت: کارآفرینی یک اتفاق نیست بلکه یک فرآیند است و برای تقویت کارآفرینی در کشور باید روحیه نیاز به موفقیت در افراد جامعه تقویت شود.

او ادامه داد: برای تقویت کارآفرینی در کشور باید آموزش‌های کاربردی و مهارتی از دوران کودکی، از دورن خانواده شروع و در دوران مدرسه و آموزش عالی تقویت شود.

مستخدمین حسینی ابراز داشت:  واژه «کارآفرینی» از ترجمه واژه  entrepreneurship استخراج شده که این ترجمه درست نیست، کارآفرین به افرادی ارزش آفرین، دارای روحیه خلاق، ریسک‌پذیر، نتیجه گرا و با پشتکار و اراده، گفته می‌شود که به دنبال منفعت شناسی و خوداشتغالی است.

او بیان کرد: کارآفرینی یک مهارت است که فرد با تکیه بر تجربه، دانش، خلاقیت ارزش آفرینی می‌کند، در واقع فرد کارآفرین دارای هوش هیجانی است که مهارت‌های ارتباط موثر، مذاکره، تصمیم‌گیری، خلاقیت، نوآوری و حل مساله را به خوبی یاد گرفته‌است.

  • مشکلات مالی و نامه‌نگاری اداری مانع کارآفرینی

مدیرعامل شرکت ابر پویان ایمن یکی از کارآفرینان استان سمنان گفت: بازار خواهان محصولات الکترونیکی و فناوری روز است، اما مشکلات مالی، روند سخت اداری و نامه‌نگاری‌ها، ورود به عرصه کارآفرینی و تولید را دشوار می‌کند.

حامد شریفی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: شرکت ابر پویان ایمن را جمع سه نفره با گرفتن تسهیلات اشتغالزایی و اندک سرمایه اولیه تاسیس کردند که اگر مشکلات مالی و فنی حل شود، می‌تواند در اشتغالزایی نقش ایفا کند.

او ادامه داد: کارآفرینی موجب خود کفایی، توسعه و پیشرفت کشور می شود که آرزوی هر ایرانی نیز قرارگیری بر قله افتخارات است، اما برای تحقق این امر باید صنعت و دانشگاه ارتباط با یکدیگر را تقویت کنند.

شریفی یادآور شد: دانشگاه‌ها بیشتر درس تئوری آموزش می‌دهند در حالی که صنعت نیاز به کار عملیاتی دارد و برای رفع این نقص و هم پوشانی هردو خواسته باید ارتباط  دانشگاه و صنعت تقویت شود و آموزش‌های دانشگاه کاربردی‌تر باشد.

او تصریح کرد: شرکت ابر پویان ایمن بر روی تولید  محصول مبتنی بر برنامه ویندوز کار می‌کند  که بتواند مراحل نصب ویندوز را کوتاه کند و اکنون محصولی را تولید کرده که نرم افزارهای مورد نیاز همراه با نصب ویندوز نصب می‌شود و فرایند طولانی نصب ویندوز را کوتاه می‌کند و برای توسعه و افزایش محصولات تولیدی و رفع مشکلات فنی این شرکت نیازمند نیروی ماهر است.

این کارآفرین دانش‌آموخته استان سمنان خاطرنشان کرد: این شرکت به دنبال فروش زیاد و سود اندک است، چرا که فروش زیاد سود را به همراه می‌آورد و شرکت در نمایشگاه الکامپ امکان فروش تعدادی از محصولات خود را فراهم کرده است.

او با بیان این‌که در کشور حدود پنج میلیون مخاطب ویندوز وجود دارد که حتی درصد کمی از آنها از محصول ویندوز تولیدی این شرکت‌ خریداری کنند، این واحد به سودهی می‌رسد، اضافه کرد: برای شروع هر کاری باید ابتدا بازارسنجی انجام داد و اگر با تکیه بر بازارسنجی، خلاقیت، پشتوانه علمی و مالی کارآفرینی شکل یگیرد درصد موفقیت کار بالا است.

  • فرهنگ پشت‌میزنشینی قاتل کارآفرینی است

سیده فاطمه خادمیان یکی دیگر از کارآفرینان استان سمنان فعال در زمینه دوخت لباس سنتی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: با تکیه بر دانش و تجربه کارگاهی را ایجاد کرده‌ام که تمام مراحل دوخت لباس سنتی از تولید پارچه گرفته تا رنگ و شماره‌دوزی را خودم در کارگاه انجام می‌دهم و بازار فروش خوبی هم دارد.

او ادامه داد: صنایع دستی به شرط اینکه کاربردی، متناسب با نیاز امروز جامعه و تلفیق خلاقیت و اصالت هنر باشد، بازار فروش خوبی دارد و حتی می‌تواند در شرایط تحریم برای کشور ارزآوری کند.

این کارآفرین ابراز داشت: استارتاپ‌ها با خلاقیت و نوآوری که دارند نقشی مهم در تامین بازار فروش و معرفی محصول به جامعه و مخاطبان دارند و اکنون با یک شرکت استارتاپی همکاری دارم که این فعالیت ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است.

خادمیان با بیان این‌که واسطه و گرانی مواد اولیه ۲ مشکل اساسی کارآفرینان در حوزه صنایع دستی و پوشاک است،  تصریح کرد: سود کار را واسطه به جیب می‌زند و اینجاست که به عنوان نقطه ضعف کارآفرینی شناخته می‌شود و باید تدابیری برای تامین بازار فروش و حذف واسطه اندیشید.

کارآفرین استان سمنان گفت: ایجاد فروشگاه دایمی محصولات صنایع دستی در نقاط حیاتی و پر تردد شهر یکی از راهکارهای حذف واسطه است.

او یادآور شد: کارآفرینی یعنی تکیه بر همت بلند خود، و نیاز به پشتکار و عزم جدی و گاه تحمل برخی ناملایمات دارد، در شرکت ما برای ۱۶ زن سرپرست خانواده اشتغال دارند که از مجموع این ۱۶ نفر هشت نفر بافنده و هشت نفر شماره دوز هستند و سه نفر هم بیمه هستند.

کارآفرین استان سمنان بیان کرد: امروزه فرهنگ غلط پشت میزنشینی کارآفرینی را از جوانان گرفته، این در حالی است که اگر جوانان مهارت آموزی در رشته‌های کاربردی را سرلوحه کار خود قرار دهند بدون شک درآمدی بیشتر از پشت میزنشینی خواهند داشت.

شال شماره‌دوزی سیده فاطمه خادمیان، بانوی هنرمند استان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع دستی ۲۰۱۶ شد.

  • فقر دانش مهارتی مانع رشد کارآفرینی

کارآفرین در حوزه دارو و بسته‌بندی مواد غذایی استان سمنان گفت: فقر نیروی انسانی دانش‌آموخته کاربلد اولین مشکل سر راه کارآفرینی است.

ابوالفضل محمدی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: کارآفرین برای موفقیت در کار نیازمند تجمیع چند تخصص در کنار یکدیگر است که در رشته مورد نیاز دانش‌آموخته فقط درس خوانده و مهارتی ندارد و فقط باید چند ماه وقت صرف کرد تا آموزش ببیند که این ضعف دانشگاه‌هاست و باید برای رفع این مشکل آموزش‌های کاربردی ارائه شود، ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود.

او ادامه داد: روند طولانی و دشوار نامه‌نگاری‌های اداری از دیگر مشکلاتی است که کارآفرین را در ادامه مسیر خسته می‌کند، اکنون بیش از هفت ماه است که برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری بین بانک، استانداری و دستگاه‌های اجرایی در گردش هستم.

محمدی تصریح کرد: مشکل نقدینگی مانع کارآفرینی است و دولت با پرداخت تسهیلات کم‌بهره با دوره تنفس و بازپرداخت بیش از یکسال نقشی مهم در حمایت از کارآفرین دارد.

کارآفرین در حوزه دارو و بسته‌بندی مواد غذلیی استان سمنان خاطرنشان کرد: مالیات سنگین مشکل دیگر حوزه کارآفرینی است، تداوم فعالیت کارآفرینی برای ماموران امور مالیاتی مهم نیست و به گفته ماموران باید مالیات پرداخت شود و مهم نیست واحد تولیدی تعطیل شود.

او اضافه کرد: ماموران مالیات مبنا را بر کتمان مودی می‌گذارند و مالیات‌های سنگین تعین می‌کنند که پرداخت آن به قیمت تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری چند نفر تمام می‌شود.

محمدی اظهار داشت: در شرکت تولیدی من ۱۷ نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت مشغول فعالیت هستند و تعدادی بازاریاب هم در استان‌های دیگر به صورت غیرمستقیم در حال کسب درآمد هستند، گاه دریافتی آنها در ماه به ۲۵ میلیون ریال می‌رسد و تعطیلی واحد تولیدی موجب بیکاری چندین نفر و افزوده شدن مشکل بر مشکلات می‌شود.

کار آفرین در حوزه دارو و بسته‌بندی مواد غذایی استان سمنان یادآور شد: تامین اجتماعی و تعرفه بالای بیمه از دیگر مشکلات کارآفرینان است.

به گفته محمدی، برای حقوق ۲۵ میلیون ریال هفت میلیون ریال حق بیمه باید پرداخت شود و برخی کارکنان واحد تولیدی به دلیل نارضایتی از خدمات تامین اجتماعی، افزایش دستمزد را به جای پرداخت حق بیمه خواستارند.

  • کارآفرینی فرصتی برای تولید ثروت

معاون ‌هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان ابراز داشت: توسعه و تحقق کارآفرینی باید منجر به کاهش مشکل‌های موجود در کشور شود و فرصت هایی برای تولید ثروت و اشتغال فراهم‌ کند، همچنین علم تنها برای آموختن و فراگیری نیست و این آموختن باید در نهایت به تولید سرمایه منجر شود.

حشمت الله عسگری ابراز داشت: یکی از وظایف کارآفرینان، آگاهی بخشی است و  این افراد باید به عموم‌ جامعه و مردم راه های کسب درآمد و خلق ثروت حتی با سرمایه‌های خرد و ناچیز را نشان دهد.

او بیان کرد: هر آنچه که بخشی از مشکلات امروز مردم را در کشور کاهش دهد، به نوعی کارآفرینی است و امروز در کشور به شدت به این مقوله نیازمندیم.

عسگری اضافه کرد: مجموعه دولت در استان سمنان با تامین  زیرساخت‌ها به دنبال تحقق توسعه و توجه به کارآفرینی است و دانشگاهیان، ‌ کارآفرینان، پارک‌های علم و فناوری و دولت در کنار هم و همکاری مستمر با یکدیگر می‌توانند در این حوزه گام بردارند.

او با بیان این‌که دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند و نگاهی مبتنی با کارآفرینی داشته باشند، یادآور شد: کشور به دانشگاه‌های کارآفرین نیاز دارد و سوادی که منجر به کارآفرینی و خلق ثروت نشود، تنها اتلاف وقت و هزینه است.

معاون ‌هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان  گفت: توسعه مشاغل سازگار با شرایط آب و هوایی و کم آب بَر، از راهبردهای مهم استان است که کارآفرینی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

کد خبر 465033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha