دانشمندان با مشاهدات تلسکوپی برای نخستین بار درخشان‌ترین و پرانرژی‌ترین نور در جهان را که از یک انفجار شدید فضایی به نام «فوران پرتوهای گاما» ناشی می‌شود، کشف کردند.

brightest light

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر، ستاره‌شناسان به چرخاندن سریع تلسکوپ‌ها به سمت این انفجارها فقط ۵۰ ثانیه پس از شناسایی آن بوسیله ماهواره‌های ناسا این نور فوق‌العاده پرانرژی را ثبت کردند.

این نور فوق‌العاده پرانرژی نه در انفجار اولیه بلکه در پس‌تاب فوران پرتوهای گاما ظاهر شد- یافته‌ای شواهد بیشتری درباره چگونگی تولید نور فوق‌العاده پرانرژی بوسیله فوران‌های پرتو گاما در اختیار دانشمندان می‌گذارد.

این دو انفجار شدید که در کهکشان‌هایی با فاصله میلیاردها سال نوری از کره زمین اخیرا درخشان‌ترین نور را در جهان را ایجاد کرده بودند. دانشمندان برای نخستین بار توانسته‌اند این نور در هنگام بروز آن ثبت کنند.

این انفجارها که فوران‌های پرتوهای گاما نامیده می‌شوند، فوران‌های کوتاه‌مدتی پرانرژی‌ترین شکل نور در جهان هستند.

تلسکوپ‌ها در ژوئیه ۲۰۱۸ نخستین انفجار را ثبت کردند. دومین انفجار که در ماه ژانویه امسال ثبت شد، نوری ایجاد کرد انرژی آن ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از نوری است که برای چشمان قابل دیدن است.

به نظر می‌رسد فوران‌های پرتوهای گاما بدون نشانه‌ای هشدار دهنده رخ می‌دهند و فقط برای چند ثانیه به طول می‌انجامند، بنابراین ستاره‌شناسان باید برای ثبت آنها به سرعت عمل کنند. درست ۵۰ ثانیه پس از آنکه ماهواره انفجار ژانویه را کشف کردند، تلسکوپ‌ها در روی کره زمین به سمت آن چرخیدند تا هزاران ذره نور فوق‌العاده پرانرژی را ثبت کنند.

الیزا برناردینی، دانشمند پرتوهای گاما در این باره می‌گوید: «این فوران پرتوهای گامای کشف‌شده بیشترین میزان انرژی فوتون‌های نور تا به حال را داشتند.»

بیش از ۳۰۰ دانشمند که در بررسی این نتایج شرکت داشتند، نتایج کارشان را این هفته در ژورنال نیچر منتشر کردند.