در طی تحقیقی از سوی یک مرکز معتبر علوم دانشگاه شیکاگو معلوم شده است که جوایز ادبی مثل بوکر موجب کاهش محبوبیت کتاب‌ها از سوی خوانندگان می‌شود.

جايزه بوكر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گودایریدر، در طی تحقیقی از سوی یک مرکز معتبر علوم دانشگاه شیکاگو معلوم شده است که جوایز ادبی مثل بوکر موجب کاهش محبوبیت کتاب‌ها از سوی خوانندگان می‌شود.

در این تحقیق آماندا شارکی و بالازس کوواچ ۳۸۸۱۷ نظر کاربران سایت گودریدز در مورد ۳۲ جفت کتاب برتر سال‌های گذشته را مورد بررسی قرار دادند.
 
یکی از این جفت کتاب‌ها جایزه معتبری مثل من بوکر، جایزه کتاب ملی آمریکا و ... را دریافت کرده بودند. کتاب دیگر البته در همان سال نامزد دریافت این جوایز شده بود ولی نتوانسته بود این جوایز را کسب کند.
 
محققان دریافتند که کسب یک جایزه معتبر از سوی آثار ادبی به نظر می‌رسد همراه یک سری عوامل دیگر موجب کاهش محبوبیت و رغبت خوانندگان به این کتاب‌ها می‌شود.
مثلاً در سال ۲۰۱۱ جولین بارنز موفق شد جایزه بوکر را به خاطر نوشتن رمان حس یک پایان را کسب کند که هرچند بعد از این جایزه میزان فروش کتاب بالا رفت ولی بررسی ها نشان داد که بعد از گذشت مدتی این روند کاهش یافت.
 
کوواچ بر اساس تحقیقات انجام شده اعتقاد دارد بلایی که سر کتاب بارنز آمده است بیشتر در وضعیت و تاثیرات جامعه شناختی دارد.

بر اساس نوشته این دو محقق به نظر می‌رسد بعد از گرفتن یک جایزه ادبی از سوی یک کتاب یا رمان ذائقه خوانندگان و یا توقع آن‌ها افزایش می یابد و حقیقت دیگر این است که طیف گسترده‌ای از جامعه با علایق و سلیقه‌های مختلف برای خواندن این کتاب هجوم می‌آورند که نتیجه عکسی برای کتاب خواهد داشت.
 
به عبارت دیگر در این نوع کتاب‌های دارای جایزه همیشه مخاطبانی غیر تخصصی پیدا می‌شوند که بیشتر از محبوبیت کلی کتاب کاهش می‌دهد.

کد خبر 464841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha