زیرساخت نخستین موزه مفاخر و بزرگان عرصه کوهنوردی همدان درحالی مهیای تجهیز شده که قطع به یقین گنجینه طلایی فرزندان الوند به شمار می‌رود.

کوه قله  برف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، خانواده بزرگ و اصیل کوهنوردی همدان بی‌صبرانه منتظر گشایش این موزه هستند تا آثار بزرگان و مفاخر این رشته ورزشی مقابل دید عموم نمایش داده شود تا همگان به ارزش و جایگاه فرزندان طلایی الوند استوار پی‌ببرند.

شهر همدان در شرایطی که پیش از این اوایل دهه ۹۰ دارای موزه بود اما به دلیل سهل انگاری و کم کاری برخی از مسئولان اجرایی استان پایدار نماند.

حالا به همت پیشکسوتان و بزرگان این رشته و همکاری خود هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی این استان، عملیات راه‌اندازی موزه «مفاخر کوهنوردی» در آستانه بهرهبرداری است.

از آنجا که همدان از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور به عنوان پایتخت کوهنوردی ایران نامگذاری شده، این موزه می‌تواند گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان باشد.

  • همدان، خاستگاه گنجینه‌های کوهنوردی

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد ˈمحمود اجلˈ اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین، فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده اند.

رشته کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزش به شمار می‌رود.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

  • اختصاص ۹۰ متر به ایجاد موزه

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان در این باره می‌گوید: عملیات ساخت موزه مفاخر تاریخ کوهنوردی در مجموعه سنگنوردی فرهاد همدان و به وسعت ۹۰ متر در حال تکمیل است.

علیرضا گوهری به خبرنگار ایرنا افزود: زیرساخت‌های لازم در این موزه ایجاد شده و تاکنون نیز ۵۰ میلیون تومان آورده مالی پیشکسوتان کوهنوردی برای ایجاد آن هزینه شده و با کمک همین دلسوزان و خاک خورده‌های کوهنوردی این شهر اقدام به راه‌اندازی موزه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هم اینک نیز به دنبال نشانه گذاری آثار ارزنده موزه و تجهیز آن هستیم.

گوهری بیان کرد: استان همدان سابقه دیرینه در رشته کوهنوردی دارد و مفاخر بزرگی در کوهنوردی این استان فعالیت داشته و بسیاری از قلل مرتفع دنیا را فتح کرده‌اند و این موزه مرکز غنی و ماندگار از آثار و عکس‌های با ارزش گذشتگان کوهنوردی در ۸۰ سال گذشته خواهد بود.

  • احداث موزه مطالبه جامعه کوهنوردی

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان احداث موزه را مطالبه جامعه بزرگ کوهنوردی استان برشمرد.

گوهری افزود: تمامی بزرگان و مفاخر کوهنوردی همدان تجهیزاتی در اختیار دارند که به لحاظ تاریخی دارای ارزش و دیدنی است که برای دید عموم می‌تواند بسیار جذاب و جالب باشد.

وی اضافه کرد: وسایلی که هر چند امروز استفاده نمی‌شود اما قابلیت استفاده از آن به‌ویژه در صعودهای سخت و دشوار بسیار ارزشمند و باارزش بوده و چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کند.

رئیس هیات کوهنوردی همدان یادآور شد: کوهنوردان جوان زمانیکه ابزار قدیمی و سنتی کوهنوردان با سابقه و گذشته همدان را در این موزه تماشا کنند، به ارزش فعالیت آنها بیش از پیش پی‌خواهند برد.

وی آثار اهدایی را گنجینه‌هایی گرانبها برشمرد و گفت: در کنار این آثار، عکس‌ها و تصاویر ارزشمند و ماندگار از مفاخر و بزرگان کوهنوردی همدان به نمایش در خواهد آمد.

گوهری اظهار داشت: در تلاش هستیم تا در صورت مهیا شدن شرایط افتتاح این موزه، آن را تا پایان سال رونمایی کنیم.

کد خبر 464761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha