مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

اتاق‌های بازی و خلاقیت با وجود اهمیت آنها در فرایند تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادها و مهارت آموزی جای این مکان‌ها در دبستان‌های استان البرز خالی است.  

مدرسه  ابتدایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی انسان بی‌شک دوران کودکی است، دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد، پرورش خلاقیت‌ها در همین دوران باید با کمک والدین و مدارس به آن پرداخته شود.  
کارشناسان تربیتی از امکانات و ابزارهایی مانندد کتاب، موسیقی، داستان گویی والدین، فضاسازی مناسب برای ایجاد تخیل در کودکان، قبول عادات عجیب در کودکان، قبول دوستان تخیلی فرزندان و تعیین محدودیت‌های نسبی را از جمله عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت کودکان می‌دانند.  
ایجاد خلاقیت درکودکان به آنان کمک می‌کند که مشکلات خود را آسان‌تر حل کرده و با ذهن بازتری از چالش‌های پیش رو در زندگی با موفقیت عبور کنند.  
جایگاه دوره ابتدایی درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است لذا ایجاد بسترهای مناسب برای تربیت و آموزش در دوران کودکی بیش از دوره‌های دیگر تحصیلی اهمیت دارد.  
کودک را نباید یک بزرگسال محسوب کنیم به همین دلیل استفاده از بازی و سرگرمی در این دوره باید درمحوریت کاری قرار گیرد تا دانش‌آموزان نکات آموزشی را به زبان بازی و سرگرمی یاد بگیرند.  
براین اساس فعالیت اتاق‌های بازی بیانگر توجه به یادگیری عمیق، شاداب و ماندگار است که دانش‌آموزان از پایه اول تا سوم و نوآموزان پیش دبستانی را شامل می‌شود.  

  • اتاق بازی و فکری نقشی چون کارگاه مهارتی

روانشناس البرزی می‌گوید: اتاق بازی در مدارس نقشی همانند کارگاه یادگیری مهارت آموزی دارد.  
فاطمه فیضی با اشاره به این‌که بازی در روند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان مهم و موثر است، افزود: در دوران پیش دبستانی و ابتدایی تنها چیزی که می‌تواند زبان و فهم مشترک میان کودکان و اولیای مدرسه ایجاد کند بازی است به گونه‌ای که امروزه بسیاری از درمان‌ها هم از طریق بازی صورت می‌گیرد و به رفع مشکل کمک می‌کند.  
وی بیان داشت: این طرح که اتاقی در مدرسه به اتاق بازی اختصاص داده شود، علاوه بر جنبه درمانی و یادگیری موجب می‌شود که آموزش عملی‌تر و کاربردی ترشود. یادگیری کودکان با وسایلی که برایشان دلپسند و خوشایندتر باشد، بیشترخواهد بود.  
این روانشناس با بیان این‌که وسیله بازی برای کودکان، یک فضای امن روانی ایجاد می‌کند، یادآورشد: داشتن اسباب بازی هم پیوندی میان خانه و مدرسه ایجاد می‌کند که دانش‌آموز می‌تواند همان احساس امنیت داخل خانه را در مدرسه داشته باشد.  
فیضی شرط رسیدن به این هدف را وجود فردی کارشناس عنوان کرد که درزمینه بازی درمانی و روانشناسی کودکان کار کرده است و همپای آنان در اتاق اسباب بازی حضور دارد.  
وی خاطرنشان کرد: بدون هدایتگری افراد روانشناس و کارشناس در حوزه آموزش کودکان این اتاق نتیجه‌ای جز بازی و سرگرم شدن صِرف نخواهد داشت.  
این روانشناس البرزی درباره نقش اسباب بازی در آموزش مهارت‌های اجتماعی پرداخت وافزود: به وسیله اسباب بازی می‌توان به دانش آموز، مهارت‌های زندگی را یاد داد.  
فیضی عنوان کرد: دانش‌آموز یاد می‌گیرد که در ارتباطات بین فردی، جملات محبت آمیز بکار ببرد و با خوشرویی و مهربانی وسایل بازی را به اشتراک بگذارد.  
وی افزود: کودکان در بازی یاد می‌گیرند علاوه برایجاد رابطه مشترک با همنوع خود، از قانون هم تبعیت کنند واز وسیله بازی در زمان و مکان مشخص استفاده کنند و پس از بازی، آن را سرجای خود قرار دهند.  

  • بازی کودکانه و خلاقیت آفرینی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه سه کرج اظهارداشت: باید اجازه خلاقیت، کشف کردن و بازی کودکانه را به دانش‌آموزان بدهیم.  
فاطمه رمضان زاده خاطرنشان کرد: سندتحول بنیادین نقشه راه حرکت ماست و تعلیم و تربیت یک علم است و یادگیری زمانی در کودکان به نتیجه مطلوب می‌رسد که همراه با دست ورزی و فعالیت‌های عملی و بازی باشد.  
وی تصریح کرد: لازم است در کودکی اجازه خلاقیت، بازی کودکی و کشف کردن به آنها داده شود. کودکان نباید بایکدیگر مقایسه شوند وبا تربیت صحیح ازطریق بازی ویادگیری شاهد ایرانی آباد وآینده‌ای درخشان باشیم.  
ایجاد تفکر جدید و تغییر درنوع نگاه معلمان و والدین کاری یک شبه نیست و نیازمند زمان است. در سند تحول بنیادین به دنبال این هستیم که ازبسترهای مناسب برای تربیت در دوران کودکی استفاده کنیم و استفاده از بازی و سرگرمی رادر این مقطع محور کار قراردهیم.  
وی ادامه داد: با راه‌اندازی اتاق‌های بازی و یادگیری درمدارس ابتدایی و بهره گیری ازابزار هنر و ادبیات در امر یادگیری با برنامه‌هایی همچون یار مهربان، انس با کتاب، داستان و... تلاش می‌کنیم نشاط و شادابی را در مدارس بیشتر کنیم.  
بازی‌های فکری و خلا قیتی که می‌تواند دانش‌آموزان را به تفکّر و خلاّاقیت و فعالیت‌های بدنی وادار کند، باید در مسیر آموزش قرار گیرد.  
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه سه کرج افزود: پایه تربیتی، علمی و پیشرفت دانش‌آموز در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد که آموزش و پرورش برای این کار برنامه محور حرکت می‌کند.  

  • رویکرد تربیتی اتاق بازی

مدبرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: گشایش اتاق بازی در راستای اهداف تربیتی سند تحول و رشد و شکوفایی خلاقیت‌های دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت یادگیری و عمق بخشی به آن است.  
فرزاد شعبانی با اشاره به این‌که سند تحول آموزش و پرورش از رویکرد تربیتی برخوردار بوده و این اتاق‌ها نیز در راستای اجرای ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: آموزش توام با یادگیری از گذشته در نظام تعلیم و تربیت به صورت غیر مستقیم بوده و در کلاس درس معلمان آن را اعمال می‌کردند.  
وی هدف از اجرای طرح بازی و یادگیری این است که با استفاده از بازی به عنوان یک عامل یادگیری و شاداب‌سازی مدرسه، رغبت دانش‌آموزان را برای تعلیم و تربیت بیشتر کنیم. در این طرح بازی‌های ذهنی، فکری و حرکتی و همچنین بازی‌های بومی و محلی برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان استفاده می‌شود.  

شعبانی ادامه داد: بازی علاوه بر سرعت رشد شناختی کودکان و یادگیری درباره خود، جهان پیرامون و اطرافیان و همچنین حل مسائل را برای کودک ارتقا می‌بخشد.  
وی با بیان این‌که کودکان از طریق بازی زندگی درآینده را تمرین می‌کنند افزود: بازی از جمله ساز و کاری است که می‌تواند جریان آموزش و یادگیری را در دوره ابتدایی به‌ویژه دوره اول به جریانی شوق انگیز، نشاط بخش و ایجاد خلاقیت تبدیل کند.  
شعبانی از دیگر اهداف اجرای این طرح را افزایش نشاط و شادابی و کاهش استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دوره ابتدایی و شوق انگیز کردن محیط‌های یادگیری ذکر کرد.  

  • راه‌اندازی اتاق‌های بازی در مدارس البرز

روانشناس و رئیس اداره دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش البرزگفت: راه‌اندازی اتاق‌های بازی در مدارس ابتدایی این استان در دستور کار قرار گرفته است.  
یونس جاوید نسب اتاق بازی کودک در دوره ابتدایی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید در دوره ابتدایی توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان صورت گیرد زیرا این دوره بهترین زمان درآموزش و پرورش است.  
رئیس اداره دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش البرزادامه داد: امیدوارم در آینده درکنار مطالب درسی و آموزشی فضاهایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که به امر مهم بازی، تفریح، پرورش ذهن و خلّاقیت و نشاط دانش‌آموزان بپردازد.  
جاوید نسب عنوان کرد: راه‌اندازی اتاق بازی کودک در مدارس برای فراگیری بهتر مطالب آموزشی و تربیتی توسط دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزش و پرورش البرز در دوره ابتدایی است که در حال آماده‌سازی مقدمات اولیه این طرح مهم برای اجرا در مدارس ابتدایی استان البرز هستیم.  
وی یادآورشد: دانش‌آموزان باید درکنار بازی‌های فکری، بیشتر درفضایی که مناسب بازی‌های حرکتی است و امکان جنب و جوش دارند به فعالیت بپردازند،در غیر اینصورت درآینده با یک نسل نشسته و بی‌تحرک مواجه خواهیم بود زیرا تمام بازی‌ها و سرگرمی‌های آنان در فضای مجازی است.  

این مسئول با بیان این‌که دربحث آموزش دانش‌آموزان نمی‌توان از زور و اجبار استفاده کرد، افزود: این بازی‌های فکری باعث می‌شود، آموزش به دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم انجام شود و آنها با علاقه بیشتری آموزش‌ها را فرا گیرند.  
رئیس اداره دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش البرزادامه داد: بازیهایی که دراین اتاق‌های بازی در نظر گرفته شده، می‌تواند به خوبی فکر، خلاقیت و تمرکز دانش‌آموزان را تقویت کند و آنها را به تحرک و کار گروهی تشویق کند واین هدفی است که باید در آموزش ابتدایی به دنبال آن بود.  
جاوید نسب یادآورشد: بازی‌های فکری با کنار هم قرار دادن خانواده‌ها و بچه‌ها، یک فرصت تعامل سازنده میان آنها ایجاد می‌کند.  
این روانشناس خاطرنشان کرد: این فرصت برای خانواده‌هایی ایجاد می‌شود که شاید در حالت عادی نتوانند به راحتی با فرزندان خود صحبت کنند اما از طریق انجام بازی‌های فکری به خوبی می‌توانند رفتارهای فرزند خود را از نظر روحی و روانی و میزان شرکت پذیری در کارهای گروهی رصد کنند.  
جاوید نسب با بیان این‌که در بحث آموزش دانش‌آموزان نمی‌توان از زور و اجبار استفاده نمود، بیان داشت: این بازی‌های فکری باعث می‌شود، آموزش به دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم انجام شود و آنها با علاقه بیشتری آموزش‌ها را فرا گیرند.  
استان البرز ۵۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که ۲۵۰ هزار نفر آن در یک هزار کلاس درس در دوره ابتدایی تحصیل می‌کند.  

کد خبر 464754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha