دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: تنش‌های اجتماعی در کوتاه‌مدت ریسک‌های بازار را افزایش می‌دهد. به ویژه سرمایه‌گذاران خرد که از ورود به معاملات در این شرایط ترس دارند.

بورس 833

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا سعید اسلامی بیدگلی درباره اثرگذاری افزایش قیمت بنزین و تنش‌های اجتماعی در بازار سرمایه اظهار داشت: به هر حال تنش‌های اجتماعی در کوتاه‌مدت ریسک‌های بازار را افزایش می‌دهد. به ویژه سرمایه‌گذاران خرد از ورود به معاملات در این شرایط ترس دارند بنابراین از این لحاظ این شرایط می‌تواند در بازار اثرگذار باشد.

وی افزود: این شرایط در کشورمان به سرعت در قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و شاهد آن بودیم که روز گذشته هم  قیمت دلار در بازار بالا رفت. مجموعه این عوامل می‌تواند منجر به نوساناتی در بازار سرمایه شود که امیدواریم با ایجاد ثبات سیاسی و اجتماعی اثرات این نوسانات هیجانی تا بلندمدت ادامه نداشته باشد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: در حالتی تنش اجتماعی در بلندمدت اثرگذار خواهد بود که عامل آن در بلندمدت حل نشود. در دی ماه ۹۶ شاهد آن بودیم که پدیده اجتماعی حاصل از جو آن روزها کمی طولانی‌تر شد. اگر آسیب‌ها جدی‌تر باشد و انشقاق در بین بدنه‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شود می‌تواند در ریسک‌های بازار موثر باشد که به نظر نمی‌رسد شاهد این اتفاق باشیم.    

عضو شورای عالی بورس با اشاره تاثیر تصمیم اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور در بازار سرمایه گفت: هنوز بخشی از جزییات تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین منتشر نشده است که ممکن است این جزییات بر بخش‌های مختلف اقتصادی اثرگذار باشد که به طور قطع اثر آن بلندمدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید اثرگذاری پدیده اجتماعی ناشی از ایجاد فشار بر مردم را با اثر تصمیم اقتصادی افزایش قیمت سوخت بر بازار را تفکیک کرد، اظهار داشت: به طور قطع هر دوی عوامل نوسانات هیجانی کوتاه‌مدت در بازار به دنبال دارد و حتما رفتارهای توده‌وار رخ می‌دهد.

اسلامی با بیان اینکه بازار نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد، گفت: مشکلات قطع اینترنت هم به کاهش شاخص کمک کرد که این موضوع هم در کوتاه‌مدت اثرگذار است و قطعی اینترنت این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد. این قطعی اینترنت معاملات برخط را با چالش مواجه کرده که در نوسانات اثرگذار است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اظهار داشت: امیدواریم که اثرات این عوامل کوتاه‌مدت باشد و توصیه ما به سهامداران غیرحرفه‌ای این است که از معاملات پرریسک پرهیز کنند و رفتار هیجانی در بازار نداشته باشند.

وی گفت: اقتصاددان‌های طرفدار اقتصاد آزاد و مخالف نظام توزیع یارانه‌ای معتقدند شیوه قیمت‌گذاری انرژی به نوعی توزیع اشتباه یارانه‌ها است. از این رو توصیه‌هایی هم داشتند که متاسفانه سران قوه به این توصیه‌ها در اصلاح قیمت‌ها کمتر توجه داشتند.

اسلامی با اشاره به توصیه اقتصاددان‌ها به سران قوا در اصلاح قیمت بنزین افزود: اولین موضوع افزایش قیمت‌ها به صورت تدریجی بوده است. موضوع دیگر اختصاص یارانه‌ها و سهمیه‌ها به افراد و نه به خودرو است. توصیه دیگر این است که به طور مشخص محل مصرف درآمدهای ناشی از تغییر قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین مشخص شود. البته هر سه مورد در طرح اخیر مغفول واقع شد.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی امروز با دولت احمدی‌نژاد در برهه افزایش قیمت بنزین قابل مقایسه نیست، گفت: میزان اختصاص یارانه در آن دوره به نسبت به کل درآمدهای مالی دولت عدد قابل توجهی بود. اما طبق گفته وزیر انرژی این تغییرات قیمتی در مجموع درآمد ۳۱ هزار میلیارد تومانی برای کشور خواهد داشت. حال اینکه تخمین زده می‌شود امسال دولت کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه داشته باشد. به نظر می‌رسد که این درآمد قرار نیست محلی برای جبران کسری بودجه باشد و محل مصرف آن کمک به اقشار کم‌درآمد خواهد بود.

وی افزود: مهم‌ترین تفاوت این دو دوره این است که امسال این اصلاح قیمت‌ها پس از افزایش قیمت ارز به اجرا رسید اما در دوره قبل این افزایش قیمت‌ها پیش از جهش قیمت ارز بود و معتقدیم به دلیل انحرافی که در درآمد و هزینه‌کرد داشت منجر به ایجاد پول پرقدرت و جهش ارزی شد.

کد خبر 463855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha