چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: عنوان دهمی تیم ملی واترپلو در مسابقات کسب سهمیه المپیک به میزبانی رومانی در میان 12 تیم در حالی صورت گرفت که به گفته فدراسیون شیرجه، شنا و واترپلو، شرکت در این مسابقات فقط برای کسب تجربه بوده است.

مسابقات رومانی به عنوان آخرین فرصت برای کسب مجوز المپیک در تقویم فینا معرفی شد، در این میان حضور ایران به گفته منتقدان فدراسیون در این مسابقات به دلیل انصراف ژاپن به عنوان تیم دوم بازی‌های آسیایی قطر در این تورنمنت که به مقام چهارمی رسیده بود، رخ داده است.

مخالفان معتقدند با وجود اینکه فدراسیون پیش از اعزام به رومانی این مسابقات را محل کسب تجربه جوانان عنوان کرده‌اند، در ترکیب 13 نفره ملی‌پوشان،7 بازیکن از مسابقات دوم با میانگین سنی 24 سال است.

ایران در نخستین دیدار به مصاف ایتالیا رفت و در پایان، نتیجه را 20 بر 2 واگذار کرد. این تیم پیش از این در اولین بازی خود در المپیک 1976 کانادا برابر همین حریف نتیجه را 11 بر یک واگذار کرده بود.

ملی‌پوشان در دومین دیدار 15 بر 5 مغلوب کانادا شدند. در سومین دیدار، نخستین امتیاز ایران با تساوی 8 بر 8 در مصاف با مکزیک به دست آمد. در چهارمین بازی، آلمان 28 بر 2 ایران را شکست داد و در روز آخر مرحله مقدماتی، ملی‌پوشان ایرانی 11 بر 6 مغلوب مقدونیه شدند.

ایران با کسب یک امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به مکزیک، با 23 گل زده و 72 گل خورده و تفاضل 49 -  در مکان پنجم گروه ب قرار گرفت و برای احراز عناوین هفتم تا دوازدهم به مصاف قزاقستان رفت.

ایران در این رقابت 7 بر 4 قزاقستان را شکست داد. منتقدان فدراسیون معتقدند که میانگین سنی قزاقستان 02 سال است. جوان‌ترین بازیکن 18 و مسن‌ترین 23 ساله بود. از ترکیب ثابت دوحه فقط دو بازیکن به نام‌های رستم اوکومانو و راویل مانافو در مسابقات حضور دارند.

قزاقستان هر 7 بازی خود را با توجه به جوانی و با شکست پشت‌سرگذاشت و در بین 12 تیم، دوازدهم شد. به عقیده کارشناسان نمی‌توان پیروزی بر این تیم  را برتری نسبت به تیم اصلی قزاقستان عنوان کرد.

ایران در بازی هفتم برابر اسلواکی (تیم چهارم گروه A) برای کسب عناوین هفتم تا دهم قرار گفت که 18 بر 4 مغلوب این تیم شد. اسلواکی در آخرین بازی برای کسب رده نهم به مصاف برزیل رفت که 10 بر یک نتیجه را واگذار کرد.

از نکات جالب توجه، اعلام خبر حضور  نیافتن 3 بازیکن اصلی و گلزن ایران (علی‌اکبر شیری، سهیل‌ خادم‌پیر و سیدمحمد سعید میرمهدی) به دلیل آسیب‌‌دیدگی در آخرین دیدار مقابل برزیل بود.

این در حالی است که بر اساس جدول مسابقات در سایت‌ بازی‌ها این موضوع درست است. در مجموع، ایران از 8 بازی که انجام داد، با یک برد برابر قزاقستان، 6 باخت و یک تساوی برابر مکزیک با تفاضل گل 69  -   درمکان دهم ایستاد. 

مرادی: رشد می‌کنیم

در این میان رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در توجیه نتایج کسب‌شده تیم واترپلو، هرگونه مقایسه میان نتایج کسب شده در تورنمنت آمریکا و رومانی را غیرعلمی عنوان کرده و می‌گوید: «در مسابقات آمریکا ترکیب تیم ملی جوانانی بودند که برای محک خوردن شرکت کرده بودند اما در تورنمنت رومانی، سطح بازی‌ها بسیار بالا بود. رقابت‌های کسب سهمیه المپیک، میدان حضور تیم‌های بزرگ برای شرکت در المپیک است. این فرصت برای تیم ملی ایران در شرایطی مهیا شده است که دیدار با هر کدام از تیم‌های واترپلوی جهان هزینه زیادی را به  فدراسیون تحمیل می‌کرد.»

وی افزود: «به طور مثال دیدار با ایتالیا یا یونان و آلمان هزینه 20 هزار دلاری را طلب می‌کند، حال آنکه تیم‌ملی با شرکت در این تورنمنت یک دیدار تدارکاتی بی‌هزینه را برگزار کرد.»

وحید مرادی اما برخلاف مخالفان و منتقدان، میانگین سنی تیم ملی را 22 سال عنوان می‌کند که در این شرایط ایران در واترپلوی جهان نتایج خوبی کسب کرده‌: «نباید از شکست هراس داشته باشیم. اگر شکست با برنامه باشد و پروسه رشد در نظر گرفته شود، این زمینه‌ای برای پیروزی‌های آینده است. واترپلوی ایران در مرحله رشد است. مقابل مکزیک از جمع تیم‌های آمریکای جنوبی مساوی کرده‌ایم. ما قزاقستان را شکست داده‌ایم، تیمی که در سال‌های گذشته با فاصله زیاد از آن شکست می‌خوردیم.»

رئیس فدراسیون شیرجه، شنا و واترپلو اما در مورد چگونگی اعزام تیم به تورنمنت رومانی می‌گوید: «پس از اینکه ژاپن به دلیل ناآمادگی برای شرکت در مسابقات رومانی انصراف داد، فدراسیون جهانی ایران را انتخاب کرد. در همان ابتدا هم به سازمان تربیت‌بدنی اعلام کردیم ممکن است تیم ملی نتایج خوبی کسب نکند که رئیس سازمان تأکید داشت اگر حضور در مسابقات به رشد واترپلو کمک می‌کند، اعزام شویم. در همان زمان هم اطلاع‌رسانی شفافی به  رسانه‌ها داشتیم که حضور در مسابقاتی با چنین سطح ریسک بالایی دارد.»

وحید مرادی اما از حضور تیم ملی  در لیگ جهانی واترپلو خبر می‌دهد و می‌گوید: «در ابتدای کار هستیم و با برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم پس از شرکت در لیگ جهانی، امید بسیاری به رشد واترپلوی ایران داریم.»

کد خبر 46384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز