توسعه همه‌جانبه در آفریقا طی دو دهه گذشته که ناشی از توسعه اقتصادی این قاره است در کنار ویژگی‌های مثبت آن، واجد دشواری‌هایی نیز برای کشورهای این منطقه بوده که گسترش شهرنشینی از جمله محورهای ناهماهنگ در این روند محسوب می‌شود.

آفريقا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا-محمدرضا عرفانیان، سرعت تحولات در  آفریقا که بخش قابل توجه آن به دلیل هجوم قدرت‌های فرامنطقه ای مانند چین، روسیه، هند و کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری‌های کلان در این منطقه است، به توسعه بی‌رویه و بدون برنامه پدیده شهرنشینی در کشورهای مختلف این قاره منجر شده و این درحالی است که کشورهای منطقه عمدتا فاقد زیرساخت‌های لازم برای هماهنگ شدن با پدیده توسعه شهرنشینی هستند، به گونه‌ای که در بسیاری از موارد سرعت این روند با شرایط اجتماعی و توان مالی ساکنان این قاره هماهنگ نیست و مشکلاتی را برای آن رقم زده است.

سرعت گسترش شهرنشینی در برخی کشورهای آفریقایی به حدی است که برخی کارشناسان از آن با عنوان گسترش بی رویه و بدون قاعده ابعاد شهر یاد می کنند و این روند را مخل شرایط اجتماعی آن منطقه می‌دانند.

برای مثال شهر 'لوآندا' پایتخت کشور آفریقایی آنگولا هم اکنون نزدیک به هفت میلیون نفر جمعیت دارد و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی جمعیت این شهر به ۱۰ میلیون تن برسد.

این روند بدون فراهم کردن زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی می‌تواند مشکلات جدی برای لوآندا و متعاقب آن برای تمام کشور آنگولا فراهم کند.

آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد بیانگر آن است که جمعیت شهرنشین آفریقا تا سال ۲۰۲۰ میلادی از مرز ۵۰۰ میلیون نفر خواهد گذشت.

پژوهش‌های بعمل آمده نشان می‌دهد روند افزایش جمعیت شهری در آفریقا بیش از دو برابر دیگر کشورهای جهان است.

در برخی مناطق آفریقا رشد شهرنشینی بسیار بیشتر از این میزان گزارش شده است. برای مثال پیش‌بینی می‌شود که جمعیت شهر 'لاگوس' از شهرهای بزرگ نیجریه تا سال ۲۰۵۰ میلادی به چهار برابر میزان فعلی برسد.

این آمار همچنین حاکی از آن است که گرچه جمعیت شهرنشین آفریقا همچنان رو به افزایش است ولی ۸۰ درصد شهرنشینها به منازل مسکونی مناسب با معیارهای بین المللی دسترسی ندارند.

این پدیده به معنای آن است که رشد اقتصادی آفریقا با روند ایجاد زیرساختها و عوامل اجتماعی لازم هماهنگ نیست. به عبارت دیگر رشد اقتصادی کشورهای آفریقا موجب شده است که مردم روستاها در جستجوی زندگی بهتر و کسب درآمد بیشتر به شهرهای بزرگ نقل مکان کنند و این در حالی است که اکثر این شهرها با مشکل ایجاد ساختارهای لازم روبرو هستند. در بسیاری از شهرها حتی منازل مسکونی مناسبت به اندازه کافی وجود ندارد و به همین دلیل مهاجران از روستاها ناگزیر به حاشیه نشینی روی آورده اند.

به همین علت شهرهای بزرگی مانند ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی با معضلی به نام حاشیه نشینی مواجهند.

باوجود این‌که آفریقای جنوبی کشور فقیری محسوب نمی‌شود ولی حاشیه‌نشینی گسترده در ژوهانسبورگ چهره متفاوتی ارائه می‌دهد.

این حاشیه نشینی علاوه بر این‌که نماد کمبود شدید زیرساخت‌ها و امکانات است، مشکلات امنیتی را نیز برای کلان شهر ژوهانسبورگ بوجود می‌آورد.

بنابراین گزارش، شهرداران اکثر شهرهای آفریقا از کمبود زیرساخت‌های تامین انرژی، فقدان آب آشامیدنی کافی و نبود امکانات حمل و نقل شهری به عنوان بزرگ‌ترین مشکلات خود یاد می‌کنند.

این شهرداران می گویند، جمعیت شهرنشین به علت کمبود منابع تامین انرژی ناگزیر برای برطرف کردن نیازهای خود به قطع بی‌رویه درخت‌ها روی می‌آورند و این روند علاوه بر نابودی محیط زیست موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود و چرخه معیوبی ایجاد می‌کند که محیط زیست با سرعتی مضاعف به‌سوی نابودی پیش می‌رود.

بر این اساس، ایجاد امکانات متعدد اقتصادی و اجتماعی در روستاها به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان و همچنین گسترش زیرساخت‌ها در شهرهای بزرگ از جمله راه‌حل‌هایی است که برای مواجهه با مشکلات افزایش جمعیت شهرنشین در آفریقا پیشنهاد شده است.

نکته آخر این‌که آفریقا با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش است ولی همگان اذعان دارند که همه ابعاد آن هماهنگ پیش نمی رود و این چالش اصلی قاره سیاه در آینده نه چندان دور خواهد بود.

کد خبر 463755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha