چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری امارات: عضو شورای اجرای ایکوموس، اعلام کرد: بنا به اتفاق آرای شرکتکننده مجمع عمومی ایکوموس، ایران به عنوان میزبان برگزاری هفدهمین دوره این مجمع در سال 2011 انتخاب شد.

عبدالرسول وطندوست عضو شورای اجرایی ایکوموس و رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان، ضمن اظهار خرسندی از انتخاب ایران بهعنوان میزبان این مجمع جهانی معتبر، اعلام کرد: این برای نخستین بار است که مجمع عمومی ایکوموس در غرب آسیا برگزار میشود.

وی با تأکید بر اینکه علاقهمندی ایران نسبت به میزبانی مجمع جهانی مذکور طی نامهای از سوی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، از چند ماه پیش به مسئولان این حوزه اعلام شده بود، اظهار داشت: جلسه شورای اجرایی مجمع پس از بررسی دقیق فرم‌های مخصوص برای میزبانی اعضا، سرانجام با میزبانی ایران موافقت کرد.

وطندوست با اشاره به رقابت کشورهای عضو برای برعهدهگیری این میزبانی گفت: از آنجا که این مجمع بازوی فنی یونسکو در میراث جهانی و کارشناسی بناهای تاریخی است، حضور اعضای آن در ایران برای کشور ما بسیار اهمیت دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هفدهمین مجمع عمومی ایکوموس سال 2011 در ایران برای تمامی کشورهای منطقه پیامدهای خوبی به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: برای برگزاری با شکوهتر این مجمع قرار است در این ایام، برگزاری کنفرانس بزرگ بینالمللی با موضوع "آمادگی در مقابل بحران" که از موضوعات مهم میراث جهانی است را نیز برعهده داشته باشیم.

عضو شورای اجرای ایکوموس، در ادامه از حضور 800 تا 1000 عضو ایکوموس در ایران خبر داد و افزود: از آنجا که تمامی کشورهای دنیا در این مجمع عضویت دارند و اغلب آنان به همراه هیأت چند نفره در کشور میزبان حضور مییابند، در ایام برگزاری مجمع شاهد حضور میهمانان متعدد بینالمللی خواهیم بود.

وی گفت: قرار است در این ایام جز مجمع عمومی ایکوموس، شوراهای علمی و اجرایی کمیتههای مختلف آن نیز تشکیل جلسه دهند. نمایشگاههای متنوع و دورههای آموزشی مختلف از دیگر برنامههایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

مجمع عمومی ایکوموس، مجری برنامههای جهانی در حوزه بناهای تاریخی و آموزشی است. شورای بین المللی بناها و محوطه های فرهنگی _تاریخی(ایکوموس)، با مطالعه منشور های مرمتی تمامی کشور ها و آیین نامه ها و مصوبه های داخلی و خارجی، اطلاعات اولیه لازم برای تدوین منشور مرمت ایران را تهیه کرده است .

کورش رشیدی،عضو فعال ایکوموس در ایران، با بیان اینکه ایکوموس به عنوان متولی بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در سطح بین المللی اختیاراتی را در جهت اتخاد تدابیر لازم برای رفع خلا های موجود در اختیار دارد، گفت:

ایکوموس ایران با استفاده از این اختیارها و تحت نظارت ایکوموس پاریس طی تعاملی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به تهیه منشور ملی مرمت کرده و گزارش عملکرد خود را به پاریس ارایه می دهد. از سوی دیگر برگزاری این برنامه نیز در ایران دراین سالها می تواند نقش مثبتی در این زمینه داشته باشد.

عضو کمیته ایکوموس ایران ادامه داد: «آنچه در همکاری ایکوموس با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گرفته، تدوین منشور مرمت است که با توجه به نیاز های موجود در حوزه مرمت در ایران و به منظور تعیین افراد فعال دارای صلاحیت در این حوزه انجام می گیرد که این امر چشم انداز تازه ای را در امور مربوط به مرمت در ایران به وجود آورده و از این پس سازمان به یک سری ضابطه و قانون مدون در مرمت می رسد.»

به گفته وی ایکوموس به عنوان یکی از تشکل های غیر دولتی که با نظارت مستقیم یونسکو در حوزه بناها و بافت های تاریخی فعالیت می کند، تدوین چنین منشوری را یکی از رسالت های خود دانسته و انجام اقدام هایی از این دست را راهی برای نجات بخشی آثار به جای مانده از تاریخ چند هزار ساله ایران زمین می داند و از سوی دیگر، اجرای این پروژه راهی برای تسهیل مسیر فعالیت های بخش خصوصی با سازمان میراث فرهنگی است.

کد خبر 46371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز