آرزو رستم زاد: با توسعه تکنولوژی نانو در ایران، فصل تازه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای در کشور آغاز می‌شود.

تولید انرژی‌های جدید و شیرین‌سازی آب شود، از برنامه‌های مشترکی است که ایران با کشورهای منطقه در پیش خواهد گرفت.

مهندس سید رضا سجادی دبیر ستاد فناوری نانو می گوید: فعالیت های علمی در حوزه فناوری های پیشرفته در بازارهای کمتر از 300 میلیون نفر موفق نخواهد بود و در همین راستا ایران با کشورهای منطقه در تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی همکاری های خود را آغاز خواهد کرد.

او ادامه می دهد: با کشورهای اسلامی که تمایل به همکاری علمی با جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، همکاری های جدی در حوزه‌ای فناوری‌ای پیشرفته خواهیم داشت.

این در حالی است که به گفته دبیر ستاد فناوری نانو ایران به زودی همکاری های علمی خود را در حوزه تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی، با کشورهای جنوب خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

مهندس سجادی ادامه می دهد: زمینه دیگری که ایران و کشورهای منطقه تمایل به پیگیری آن به طور مشترک دارند، نمک زدایی آب است که با توجه به کم آبی و قرار گرفتن کشور در منطقه خشکی توانسته ایم در زمینه تصفیه و شیرین سازی آب همکاران بین المللی مناسبی پیدا کنیم.

او ادامه می دهد: در حال حاضر در موضوعات مرتبط با نفت، گاز و صرفه جویی انرژی نیز همکاری هایی با جوامع بین المللی داریم.

دکتر سرکار، رئیس کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو هم با اشاره در این باره می گوید: در حال حاضر کشورهای منطقه ایران را به عنوان یک کشور پیشرو در عرصه نانو تکنولوژی پذیرفته اند و معتقدند ایران در این عرصه لوکوموتیوی است که هم خود حرکت می کند و هم دیگر کشورها را به حرکت در می آورد. به همین دلیل کشورهایی زیادی در منطقه تمایل به همکاری با ایران دارند.

او ادامه می دهد: در منطقه برخی از کشورها به دلیل شرایط خاص منطقه ای حکم پتانسیل را برای ما دارند و برخی دیگر در چند حوزه مورد نیاز ما هستند. بنابراین ما در نظر داریم با این کشورها به طور مشترک فعالیت هایی را آغاز کنیم تا چند سال دیگر در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

امارات، عربستان، عمان و قطر کشورهایی هستند که هم اکنون ایران مذاکرات خود را با آنها آغاز کرده است. به گفته دکتر سرکار، تشکیل شبکه ای از کشورها در منطقه می تواند به رشد فناوری در کشور کمک کند.

سرکار می گوید:‌ انرژی خورشیدی موهبتی است که ما باید از آن استفاده کنیم تا بتوانیم از آن انرژی الکتریکی استخراج کرده و ایران را در این زمینه خودکفا کنیم و این تکنولوژی را به دنیا صادر کنیم. بنابراین منطقی است اگر حداقل 1درصد از درآمد حاصل از نفت را به مطالعه و پژوهش در این زمینه اختصاص دهیم.

در حال حاضر ایران در میان کشورهای منطقه رتبه اول نانو فناوری را دارد و از این نظر در میان کشورهای اسلامی هم پیشروترین کشور محسوب می شود.

دبیر ستاد توسعه فن‌آوری نانو می گوید: در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری در بحث توسعه منابع انسانی به خوبی به بار نشسته و دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های متعدد در این حوزه به خوبی درخشیدند و قطار توسعه نانو در کشور به رشد و شکوفایی و سرعت مطلوب خود در حال نزدیک شدن است.

او با اشاره به ایده‌پردازی به عنوان یکی از مهمترین اهداف سه سال آینده در حوزه نانو ادامه می دهد: انتقال فن‌آوری از بخش های علمی و پژوهشگاهی به صنعت نیز رویکرد دیگری است که پیگری می کنیم. حلقه آموزش، پژوهش و تولید به خوبی در حال مدیریت است و در حال ورود به حلقه فناوری است و گام بعد انتقال فناوری به حوزه صنعت است.

مهندس سجادی می گوید: در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و طراحی برای زیر ساخت‌های ضروری که در آینده مورد نیاز است هم به خوبی پیش رفته‌ایم. شبکه آزمایشگاه‌های نانو تجربه بسیار موفقی بود که امروز به عنوان مثال و نمونه برای سایر حوزه‌های علمی و فن‌آوری کشور مورد توجه قرار گرفته است. تلقی من این است که ما در زنجیره علم تا بازار بر اساس برنامه‌ای که پیش بینی شده بود در دو حوزه آموزش و پژوهش به خوبی به برنامه‌ها رسیده‌ایم و در زمینه ورود به عرصه توسعه و تولید فن‌آوری و همچنین تبدیل فن‌آوری به محصول گامهای بلندی برداشته‌ایم و در واقع با راه‌اندازی شبکه شرکت های نانو و عضویت بیش از 25 شرکت فعال در حوزه نانو گام هایی فراتر از زیربناهایی که در برنامه پیش بینی شده را طی کردیم.

او می گوید: در ارتباطات فنی که با کشورهای پیرامون مثل ترکیه، عربستان، عمان، قطر و امارات داشتیم متوجه شدیم که اگرچه آنها زیر بناهای علمی و نیروی انسانی ما را ندارند اما با رویکرد هوشمندانه‌ای به بازار به دنبال دستیابی به بخشی از بازار فن‌آوری و صنعت نانو هستند ولو اینکه آنرا از خارج از کشور خریداری کنند.

او با اعلام این که به گفته محققان منطقه، ایران می‌تواند رهبری منطقه در نانو را به عهده بگیرد، می گوید: اساتید و محققان کشور ما در این امر رسالت بزرگی دارند و قطعا حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته به صورت عام و نانو به صورت خاص چه در بخش پژوهش و چه در بخش بازار نیاز به همکاران و همراهانی دارد که با توسعه زمینه های پژوهشی داخلی و خارجی این همکاری ها میسر می شود.

همشهری امارات

کد خبر 46262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز