مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

طبق بررسی‌هایی که دانشگاه صنعتی شریف در حوزه لرزه‌نگاری انجام داده، گنبد تاریخی سلطانیه یکی از بناهای مقاوم در برابر زلزله است و تا به امروز بیش از ۳۰ زلزله بالای پنج ریشتر را تجربه کرده است.

گنبد سلطانیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری استان زنجان روز  دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در دانشگاه صنعتی شریف در حوزه لرزه‌نگاری انجام گرفته است، مشخص شده بنای گنبد سلطانیه حتی نسبت به زلزله شدید هم مقاوم است.

یحیی رحمتی افزود: شدیدترین زلزله‌ای که گنبد سلطانیه آن را تجربه کرده به زلزله بوئین‌زهرا باز می گردد،  چرا که محل جغرافیایی قرارگیری گنبد سلطانیه در ادامه گسل بوئین‌زهرا است که خوشبختانه  این بنا  توانست مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

وی با اشاره به وقوع زلزله اخیر در  شهر میانه استان آذر بایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه این زلزله در نقاط مختلف استان زنجان نیز احساس شد، رصدهایی انجام گرفت و خوشبختانه مشخص شد که آسیبی به بنای گنبد سلطلنیه وارد نشده است.

رحمتی در  ارتباط با استقامت سایر سازه‌ ها و بناهای تاریخی استان در برابر زلزله نیز افزود:امکان آسیب‌پذیری برخی سازه‌های تاریخی استان در هنگام حوادثی از قبیل زلزله وجود دارد و این به دلیل ساخت و بافت سنتی این سازه‌ها است اما بررسی ها بیانگر آن است که این سازه‌ها توانسته‌اند در طول این سال‌ها مقاومت کنند.

این مسئول  به ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حاشیه گنبد تاریخی سلطانیه نیز اشاره کرد و  گفت: اقدامات حقوقی از طریق قوانین حاکم بر عرصه‌های میراث‌فرهنگی نسبت به ساخت‌ و سازهایی که در حاشیه گنبد سلطانیه اتفاق افتاده، انجام گرفته اما متاسفانه در برخی موارد ساخت‌ و سازهای غیرمجاز مشاهده می شود.

وی اضافه کرد:هم اکنون مشکل بالا آمدن آب در موزه مردم‌شناسی رختشویخانه زنجان به صورت موقت برطرف  شده  اما به واسطه سنتی بودن سیستم دفع آب‌های سطحی و مجموعه کانال‌هایی که در بازگشایی مسیرها، کور شده، مشکلاتی را ایجاد کرده که با برطرف شدن  این موضوع، مشکل برطرف خواهد شد.

 گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می آید.
شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

کد خبر 462612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha