دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

بیش از ۶ ماه از سیل ویرانگر فروردین‌ماه در کشور می‌گذرد؛ سیلی که ۲۵ استان و ۴۴۰۰ روستا را درگیر خسارت‌های زیادی کرد.

سیل

همشهری آنلاین - سیده زهرا عباسی: حالا اما هر چند بازسازی‌ و جبران خسارت در مناطق سیل‌زده در حال انجام است، اما بارندگی‌های پرشدت پاییزه و جاری شدن دوباره سیل در برخی مناطق نگرانی‌هایی را در میان مردم چادر یا کانکس‌نشین خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد کرده. مردمی که یک‌بار خانه و زندگی‌شان را در سیل بهار از دس داده‌اند، حالا از آمدن پاییز و زمستان هم دلهره دارند.

  • کانکس‌نشینی در حمیدیه

محمد یکی از اهالی روستای «حمدان سِلجه» حمیدیه است که از زمان سیل هنوز در کانکس زندگی می‌کند. او به همشهری می‌گوید: روستای ما جزو روستاهایی بود که بسیار دیر از آب‎گرفتگی رها شد. تمام تابستان زیر آفتاب داغ در چادر زندگی کردیم. اگر فقط ۲ روز در چادر زندگی کرده باشید، می‌دانید فضای چادر زیر آفتاب داغ مثل یک حمام عمل می‌کند. گرمازدگی، انواع و اقسام حشره‌ها، آلودگی‌ها و تهدید بیماری همراه ما بوده و است.

او با اشاره به حجم بالای خسارت‌های سیل در خوزستان می‌افزاید: حجم خسارت‌ها به قدری زیاد بود که دولت هم شاید نمی‌توانست امکاناتی بیشتر از این در اختیار ما قرار دهد. بسیاری از چادرها و کانکس‌ها در کل تابستان حتی پنکه نداشتند چه برسد به سایر وسایل سرمایشی و گرمایشی. این روزها دمای هوا بهتر است، اما شرایط بهداشتی فرقی نکرده و کابوس سیل دوباره همراه ماست. او ادامه می‌دهد: امسال حجم خسارت سیل به همه کشور زیاد بود، اما توان تحمل زندگی در کانکس و آوارگی هم اندازه دارد. امیدواریم هرچه زودتر مرمت و ساخت خانه‌ها تمام شود و افرادی که در این شرایط هستند به زندگی عادی برگردند.

  • بی‎خانمانی در ۵ شهرستان 

نماینده اهواز هم با اهالی هم‎نظر است. او می‌گوید: کافی است به کارون یا حمیدیه بروید و ببینید با گذشت ۶ ماه از سیل وضع خانه‎های مردم چگونه است. هنوز هم برخی ساختمان‎های تخریب‌شده بازسازی نشده است. علی ساری با بیان این‌که بیشتر سیل‌زدگان در خانه‌های تخریب‌شده خود یا منازلی که دیوارهایش ترک برداشته است، ساکن هستند، می‌افزاید: سیل‌زدگان در بدترین شرایط در کنار هم زندگی می‌کنند و منتظرند نوبت بازسازی خانه آنها برسد. به عده معدودی هم که هیچ جا و آلونکی ندارند، کانکس داده‌اند که هنوز هم در کانکس زندگی می‌کنند. به گفته او، از مناطق خسارت‌دیده خوزستان که هنوز آثار سیل و بی‌خانمانی مردم در آن مشاهده می‌شود، می‎توان به حمیدیه، بامدژ، شهر باوی و شهرستان کارون و حتی مناطقی از شهرستان اهواز اشاره کرد.

  • تکمیل ساخت‌وسازهای خوزستان تا پایان سال

استاندار خوزستان اما این صحبت‌ها را رد می‌کند و به همشهری می‌گوید: ما در کل استان چادرنشین نداریم و فقط در روستای «مگران ۳» و «حمدان سِلجه» در شهرستان حمیدیه برخی از اهالی در کانکس‌های کولردار در خود روستا مستقر بودند. اهالی «مگران ۳» مدتی پیش سر خانه و زندگی‌شان رفتند و اهالی «حمدان سِلجه» هم از وضع ساخت‌وساز راضی هستند و کارشان در حال پیشروی است.  
غلامرضا شریعتی از پایان کار خانه‌های تعمیری می‌گوید و اظهار می‌کند: ساخت خانه‌ها قرار است تا پایان بهمن یا نهایتا تا پایان سال تمام شود. در تابستان به دلیل این‌که بتن‌ریزی در گرما سخت بود کمی کار با وقفه روبه‌رو شد، اما حالا با مساعد شدن هوا در حال پیشروی است.  

  • ساخت سیل‌بندها ادامه دارد

استاندار خوزستان درباره اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل احتمالی هم با بیان این‌که خانه‌های تخریب‌شده در خوزستان با پیش‌بینی سیل با دوره بازگشت ۲۵ ساله ساخته‌ شده‌اند، توضیح می‌دهد: البته نباید این نکته را فراموش کرد که سیل بهمن سال گذشته با دوره بازگشت ۲ هزار ساله و در کارون با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله رخ داد. با این وجود سیل‌بندهای روستایی هم در حال تکمیل یا ساخت است.  

شریعتی البته درباره لایروبی رودخانه‌ها به نکته‌ای متفاوت از صحبت‌های مطرح‌شده اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ لایروبی رودخانه‌ها در پیشگیری از سیل خوزستان تاثیری ندارد، بلکه کانال‌های سیلاب‌بر هستند که می‌توانند مانع وقوع سیل شوند. او با بیان این‌که ساخت کانال‌های سیلاب‌بر در حال انجام است، اما اعتبار کافی برای این کار وجود ندارد، ‌ تصریح می‌کند: اعتبار خاصی برای کانال‌های سیلاب‌بر اختصاص نیافته است.  شریعتی با بیان این‌که ۹ میلیارد متر مکعب پشت سدهای خوزستان خالی است، ادامه می‌دهد: این ظرفیت برای ذخیره آب است تا بتوانیم جلو سیل را بگیریم.  

  •  لایروبی کارون را جدی بگیریم

معاون سیاسی استاندار لایروبی کارون را مهم برمی‌شمرد و به همشهری می‌گوید: ۱۰ بیل مکانیکی در حال کار است، اما این تعداد برای لایروبی کافی نیست. کارون هم مانند دماوند یک سمبل است و رسیدگی به آن به عزم ملی نیاز دارد.  علی‌حسین حسین‌زاده با اشاره به جزیره دست‌ساخت در میانه پل سفید و سیاه اهواز اظهار می‌کند: سیلاب شن و ماسه زیادی را پشت سازه این جزیره آورد و با وجود این‌که طی چند ماه گذشته ۵-۶ بیل مکانیکی در این منطقه در حال کار است، اما هنوز یک‌سوم این شن و ماسه هم خارج نشده.  

وی تصریح می‌کند: مسئولان مرتبط به یک هکتار زمین کشاورزی که در حریم رودخانه کارون آمده است، کار دارند، اما هیچ‌کس سراغ متولیان این سازه عظیم نمی‌رود. حسین‌زاده همچنین تاکید می‌کند اقدامات پیش‌گیرانه برای جلوگیری از خسارت سیل از جمله ساخت سیل‌بند در استان در حال انجام است، اما دولت با وجود کمبود اعتبار لازم است بودجه مناسبی به استان‌های خسارت‌دیده پرداخت کند.  

  • تن‌لرزه گلستانی‌ها از سیل دوباره 

در گلستان وضع شهروندان از خوزستان بهتر نیست. دردی محمد یکی از سیل‌زدگان گلستان است که هنوز در چادر اقامت دارد. او با بیان این‌که سیل و آب‌گرفتگی خانه او را کامل خراب کرده است به همشهری می‌گوید: مشکل فقط خراب شدن خانه نبود، بلکه آب‌گرفتگی همه دام و احشام ما را هم از بین برد.  

او می‌افزاید: گفته‎اند خانه‎ها را تا کمتر از یک ماه دیگر تحویل می‎دهند. باید بینیم و تعریف کنیم. به هر حال زندگی ما از دست رفته است. دو- سه روز قبل که باران بارید باز هم تنمان لرزید که نکند دوباره سیل بیاید. این چادرها که پناه نیست. نه در تابستان پناه گرما بود و نه حالا در زمستان. آنه‎گل یکی دیگر از اهالی چادرنشین آق‌قلاست. انه‎گل را پیش‎تر و در روزهای سیل دیده بودیم. چند روزی پیش از عروسی پسرش سیل همه زندگی‎شان را برده بود. او می‎گوید: دلم می‎خواهد زودتر از چادر خلاص شویم. امسال از همان اول پاییز سرما و باران شروع شد. بچه‎هایم دیگر طاقت این زندگی را ندارند. من هم تحمل بی‎تابی آنها را ندارم.  

آنه‎گل ادامه می‎دهد: زندگی در تابستان توی چادر مثل زندگی در کوره بود. در زمستان هم بی‌شک این پارچه نازک جلو سرما را نمی‎گیرد. باد اگر کمی شدید بوزد زندگی ما را می‎برد. چند ماه است در باد و باران و آفتاب و گرما و سرما بی‎سرپناه هستیم. ترکمن در زمان کوچ‎نشینی هم این طور زندگی نکرده. آق‎اوی مامن امنی بود، اما این چادرها نه. خبری از امنیت نیست.

  • چادرنشینان گلستان یک ماه دیگر به خانه می‌روند

طبق گزارش محمدتقی زمانی‌نژاد، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، ۲۱ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل و رانش زمین در ۵۰۰ نقطه روستایی و ۴ شهر آق‌قلا، گُمیشان، سیمین‌شهر و گنبدکاووس شناسایی شده. ۱۳ هزار و ۷۰۵ واحد تعمیری و بقیه ساختنی است و عملیات بازسازی دیگر خانه‌های تخریب‌شده از سیل همچنان ادامه دارد.

استاندار گلستان در این باره به همشهری می‌گوید: ۲۳ خانوار در شهرستان آق‎قلا در چادر زندگی می‌کردند. هفته گذشته ۵ خانوار به خانه خود منتقل شدند و خانه ۱۷ خانوار باقی‌مانده هم تا پایان آذر تحویل داده می‌شود.  

هادی حق‌شناس همچنین درباره ساخت‌وساز خانه‌ها در استان توضیح‌ می‌دهد: کار خانه‌های تعمیری به پایان رسیده و ۱۳ هزار و ۷۰۰ خانه تحویل داده شده است. ۷۴۰۰ واحد به صورت کامل در سیل امسال آسیب دیدند و نیازمند بازسازی بودند. از این آمار، ۸۰ درصد تا پایان آذر و بقیه تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

  • ۲ اقدام پیشگیرانه در گلستان

استاندار گلستان همچنین درباره پرداخت خسارت‌های کشاورزی به سیل‌زدگان با بیان این‌که از ۲۵ هزار پرونده کشاورزی ۱۷ هزار پرونده تعیین تکلیف شده و ۷۰ درصد خسارت‌دیدگان حداقل دریافتی را داشته‌اند، اظهار می‌کند: ۳۰ درصد باقی‌مانده پس از راستی آزمایی پژوهشگاه فضایی، طی روزهای آینده، حداکثر تا پایان آبان، تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با بیان این‌که دولت منابع مورد نیاز برای جبران خسارت زیرساخت‌های گلستان را تامین کرده است، ادامه می‌دهد: ۲ کار برای پیشگیری از بروز سیل مشابه فروردین در دستور کار قرار گرفته است؛ لایروبی رودخانه‌ها و تکمیل سد نرماب. برای تکمیل این سد که مخزن آن معادل ۳ سد موجود در استان است، علاوه بر ۸۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای امسال، ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر هم اختصاص داده شد. او اظهار امیدواری می‌کند سد نرماب تا پایان سال آب‌گیری شود و کمک بزرگی برای پیشگیری از وقوع سیل باشد.

  • نگرانی شهروندان سیل‌زده در لرستان

نگرانی از سیل و خسارت دوباره درد مشترک سیل‌زدگان است. شهروندان لرستانی هم این نگرانی را دارند. یکی از اهالی منطقه کرگانه خرم‌آباد در این باره به همشهری می‌گوید: بر اثر بارندگی‌های اول سال، دیواره‌ها شسته شده است و با کمترین بارش‌ها اتفاقات ناگوار به وجود می‌آید. هیچ کاری برای قسمت ساحلی و دیواره رودخانه انجام نداده‌اند تا باز هم ترس و وحشت برای ما باقی بماند.

یکی دیگر از اهالی هم توضیح می‌دهد: در سیل قبل زندگی‌مان را از دست دادیم و حالا وضع به حدی خراب است که با کمترین میزان بارش راه‌های ارتباطی مسدود می‌شوند. معاون عمرانی استاندار لرستان هم البته مانند شهروندان گلایه‌هایی را مطرح می‌کند و می‌گوید: ۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل فروردین در اختیار شهرداری خرم‌آباد قرار گرفت. هر چند این اعتبار ۱۷ مرداد به شهرداری داده شد، اما اقدام خاصی را در این زمینه شاهد نبودیم.  به گفته گودرز امیری، این اعتبار برای مرمت و بازسازی زیرساخت‌های شهری، آسفالت و بازسازی معابر و خیابان‌های آسیب‌دیده از سیل و ترمیم دیوارهای ساحلی و لایروبی رودخانه‌های خرم‌رود و کرگانه اختصاص یافته است.

  • اعتبار بازسازی تخصیص نیافت

معاون راهداری اداره کل حمل‌ و ‌نقل و راهداری لرستان به نکته دیگری اشاره می‌کند و آن تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز برای بازسازی‌هاست. در اثر سیلاب فروردین، خسارت زیادی به راه‌ها و پل‌های ارتباطی در استان وارد شد به گونه‌ای که ۲۰۶ پل تخریب‌شده و ۶۸۹ پل آسیب‌دیده در استان روی دستمان گذاشت، اما فقط ۲۰ درصد از کل اعتبار این بخش ابلاغ شد و این ابلاغ هم طی همین یکی- دو ماه اخیر صورت گرفته است.

عارف امرائی با بیان این‌که در این بازه زمانی کوتاه مدت، فرصت لازم برای بازسازی وجود نداشته است، می‌افزاید: پل‌ها هم موقت هستند و ممکن است بر اثر بارندگی‌های شدید تخریب شوند.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پایان تعمیر ۹۵ درصد از واحدهای سیل‌زده لرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم احداث واحدها تا قبل از پایان سال انجام شود. عزیزالله مهدیان با بیان این‌که بازسازی واحدهای مسکونی در لرستان بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال انجام است، می‌افزاید: بازسازی دیواره ساحلی روستاهای «چم مهر» و «بابازید» هم در حال انجام است و بازسازی دیواره ساحلی پلدختر تا پایان سال به پایان خواهد رسید.

به گزارش گروه ایرانشهر، سیل امسال خسارت‌ زیادی به بخش‌های مختلف کشور وارد کرد و تخریب واحدهای مسکونی فقط بخشی از آن محسوب می‌شود. با وجود این، حالا و با شروع بارندگی‌های پاییزه مردم مناطق سیل‌زده بیش از هر چیز از خسارت‌های همین بخش نگرانند و چشم امیدشان به وعده‌های مسئولان است تا هر چه زودتر سر خانه و زندگی‌شان برگردند.  

  • پیشرفت ۹۸ درصدی تعمیرات  در مناطق سیل‌زده

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که کار تعمیر منازل مناطق سیل‌زده به پایان رسیده است، گفت: کار تعمیر واحدهای خسارت‌دیده از سیلاب در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان به پایان رسیده است. از نظر ساخت واحدهای تخریبی هم لرستان نسبت به استان‌های دیگر وضع بهتری دارد.

عزیزالله مهدیان اظهار امیدواری کرد با جدیتی که ستادهای بازسازی معین اصفهان و اردبیل در پلدختر دارند تا پایان امسال شاهد تکمیل پروژه‌های احداثی مسکن در نقاط سیل‌زده این شهرستان خواهیم بود. معاون بازسازی بنیاد مسکن با یادآوری این‌که روند ساخت مسکن سیل‌زدگان در استان خوزستان به دلیل گرما کمی با تاخیر آغاز شده است، ‌اظهار کرد: پرونده بازسازی واحدهای خسارت‌دیده بر اثر سیل در استان‌های مختلف تا پایان سال بسته می‌شود.

وی با بیان این‌که روند نوسازی واحدهای تعمیراتی در لرستان، گلستان، خوزستان و سایر شهرها پیشرفت ۹۸ درصدی داشته است، ادامه داد: تا چند ماه آینده بازسازی تمام واحدهای تعمیراتی در ۲۲ استان سیل‌زده بسته می‌شود و با همکاری مردم و دستگاه‌های مختلف نوسازی و بازسازی واحدهای احداثی هم تا پایان سال به اتمام می‌رسد. به گفته وی، بیش از ۷۰ هزار واحد احداثی در مناطق سیل‌زده به پایان رسیده و روند نوسازی واحدها هم بسیار مثبت بوده است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها برای مناطق سیل‌زده هم توضیح داد: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری بسیار خوب و مطلوبی داشته‌اند و روند پرداختی در ۲ مرحله بوده است. مرحله اول پرداخت تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه بود، اما در مرحله دوم بانک‌ها در قالب مشارکت مدنی تسهیلات را پرداخت می‌کردند که این روند موجب ایجاد مشکلاتی برای دریافت متقاضیان شد.

مهدیان درباره چادرنشین بودن برخی از خانوارها در مناطق سیل‌زده هم گفت: هیچ خانواری در مناطق سیل‌زده در چادر زندگی نمی‌کند. فقط تعدادی در گلستان هستند که این افراد تصمیم گرفتند به جای اجاره‌نشینی در چادرها زندگی کنند. به همه اجاره‌نشینان سیل‌زده در مناطق روستایی تسهیلات ۶ میلیون تومانی و به شهرنشینان تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی پرداخت شده است.

کد خبر 462542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha