شرکت آمریکایی لاکهید مارتین اعلام کرده است که آزمایش‌ها با یک سلاح لیزری ۶۰ کیلوواتی را برای ارتش آمریکا تکمیل کرده است.

ATHENA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌نت این سلاح لیزری دو برابر قدرتمندتر از سیستمی است که این شرکت در سال ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت و توانست یک وانت را از فاصله بیش از ۱.۵ کیلومتری از کار بیندازد.

این سیستم آزمایشی لیزری که «آتنا» (ATHENA)  (وسیله پیشرفته آزمایشی با انرژی بالا) نام دارد، چندین لیزر فیبرنوری با قدرت کمتر را ترکیب می‌کند و آنها را به صورت یک شعاع منفرد لیزری پرقدرت در می‌آورد. سیستم جدید لاکهید مارتین می‌تواند شعاع منفرد لیزری با توان حدود ۶۰ کیلووات ایجاد کند که به گفته شرکت سازنده برای لیزرهایی از این نوع یک رکورد محسوب می‌شود.

لاکهید مارتین می‌گوید در آزمایش اخیر سیستم آتنا با نیروی هوایی آمریکا این سیستم لیزری توانسته است روی چندین پهپاد کوچک، هم از نوع بال ثابت و هم از نوع بالگردان قفل کند و آنها را سرنگون کند.

پهپادها در سال‌های اخیر مایه نگرانی ارتش‌ها در جهان بوده‌اند، چرا که می‌تواند دسته بزرگی از آنها را به سمت هدف مورد نظر گسیل کرد و دفاع‌های ضدهوایی معمول ممکن است در مقابل این شمار زیاد ناتوان بمانند.

شرکت لاکهید سیستم آتنا را در دنباله نمونه قبلی سلاح لیزری‌اش به نام ADAM ساخته است که قبلا توانایی‌اش را در نابود کردن موشک‌های نظامی در حال پرواز و قایق‌های کوچک در فاصله نزدیک نشان داده است.

سلاح‌های لیزری مانند موشک‌ها و سایر سلاح‌های معمول با منفجر کردن هدف را از کار نمی‌اندازند، بلکه با سوزاندن لایه‌های بیرونی وسیله مهاجم در عرض چند ثانیه عمل می‌کنند. ناپایداری و ضعف ایجاد شده در بدنه وسیله مهاجم باعث متلاشی شدن یا از کار افتادن سیستم هدایت یا سایر سیستم‌های آن می‌شود.

کد خبر 462513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha