قاضی آمریکایی در حالی که دو عربستانی متهم در پرونده جاسوسی توییتری برای عربستان در این کشور آزاد هستند، متهم دیگر این پرونده را که از کارمندان سابق توئیتر است، به قید ضمانت آزاد کرد.

جاسوسان عربستان در توئيتر

به گزارش همشهری‌آنلاین از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، بولا مکاندلیس، قاضی آمریکایی اعلام کرد که تصمیمش برای آزادی احمد ابو عمو، شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی برای عربستان، در صورتی که دادستان‌های فدرال اعتراضی به این حکم نداشته باشند، ساعت چهار و نیم عصر اجرا خواهد شد.

 کریس بلاک، وکیل مدافع ابوعمو اظهار کرد: اگر دادستان‌ها به این حکم قاضی اعتراض کنند، ابوعمو باید تا زمانی که قاضی در دادگاه منطقه درباره او حکم بدهد، در حبس بماند.

ابوعمو (۴۱ ساله) جمعه در دومین جلسه رسیدگی به اتهامش مبنی بر جاسوسی برای عربستان، در دادگاه فدرال سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا حضور یافت.

او به همراه علی آل زباره (۳۵ ساله)، دیگر شهروند عربستانی به جاسوسی برای عربستان و جمع‌آوری غیر قانونی اطلاعات شخصی کاربران منتقد عربستان در توییتر متهم است.

ابوعمو از اواخر ۲۰۱۴ تا ابتدای ۲۰۱۵ در حساب‌های کاربری متعددی با دریافت حداقل ۳۰۰ هزار دلار بابت هر ساعت، اقدام به جاسوسی کرده است.

علی آل زباره در سال ۲۰۱۵ اطلاعاتی از دست‌کم ۶۰۰۰ کاربر به ویژه درباره عمر عبدالعزیز، مخالف عربستانی که خانواده‌اش به کانادا پناهنده شدند و چهره نزدیک به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی که در سفارت این کشور در استانبول به قتل رسید، جمع‌آوری و ارائه کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد ابوعمو و آل زباره به جاسوسی برای عربستان متهم بوده و هر دو مزدوران یک کشور بیگانه هستند.

دیوید اندرسون، دادستان آمریکایی اظهار کرد: در شکایت کیفری که پنج‌شنبه مطرح شد، دو عربستانی به جستجو در سیستم‌های داخلی توییتر با هدف جمع‌آوری اطلاعات شخصی از مخالفان عربستانی و هزاران کاربر توییتری متهم شدند.

اندرسون افزود: قوانین آمریکا از شرکت‌های این کشور در برابر چنین نفوذ خارجی غیرقانونی حمایت می‌کند و هرگز اجازه نخواهیم داد از شرکت‌های آمریکایی و یا تکنولوژی سوءاستفاده شود.

معاون امنیت ملی دادستان آمریکا گفت: متهمان در آمریکا با نظارت و هدایت برخی از مسئولان آمریکایی فعالیت کرده و اطلاعات ویژه‌ای از کاربران توییتری مخالف سعودی جمع‌آوری کردند.

شخص سومی به نام احمد المطیری، شهروند ۳۰ ساله عربستانی نیز متهم به این است که فرستاده ریاض برای کارمندان سابق توییتر است و گمان می‌رود او به آل زباره برای فرار از آمریکا در اواخر ۲۰۱۵ که آن هنگام، مدیریت توییتر برای اولین بار او را مورد بازخواست قرار داده بود، کمک کرده است.

طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، این سه نفر در صورت تایید اتهاماتشان به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۲۵۰ هزار دلار محکوم می‌شوند، برای ابوعمو علاوه بر اینها یک حکم حبس ۲۰ ساله و جریمه نقدی ۲۵۰ هزار دلار به اتهام از بین بردن مدارک و یا تغییر دادن و جعل آنها نیز صادر می‌شود.

اف. بی. آی عکس آل زباره، شهروند عربستانی و احمد المطیری، عربستانی را که واسطه مسئولان ریاض و کارمندان توئیتر بود، منتشر کرد. ابوعمو نیز متهم به جعل یک سند با هدف مانع‌تراشی در روند تحقیقات اف. بی. آی است.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پنج‌شنبه در ریاض میزبان جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا بود و با او درباره چند موضوع مهم گفت‌وگو کرد.

کد خبر 462247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha