با گذشت بیش از یک ماه از آغاز مدارس و هزینه‌های سنگینی که والدین برای خرید کیف و کفش و لباس و سرویس مدرسه پرداخت کرده‌اند، هزینه جدیدی به والدین دانش‌آموزان تحمیل می‌شود.

کتاب

همشهری آنلاین- سید مرتضی احمدپور: بسیاری از دانش‌آموزان مجبور به خرید کتاب‌های کمک درسی یا ثبت‌نام در کلاس‌های فوق برنامه هستند. گواه این موضوع نیز تماس‎های متعدد شهروندان با صدای همشهری و اذعان مدیران آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به شکایت والدین از تداوم و گسترش این روند در مدارس است.

  • بازار پر سودکتاب‎های کمک درسی

کتاب‌های کمک درسی هزینه‌های بالایی دارند و اغلب هم توسط انتشارات مختلفی چاپ می‌شوند که هر یک تلاش می‌کنند فروش بیشتری داشته باشند. روش افزایش فروش این کتاب‌ها هم تبلیغ میان معلمان و مدیران مدارس است. قیمت این کتاب‌ها هم بین ۲۵ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان برای هر جلد است.  دربرخی موارد دانش‌آموز مجبور است برای هر درس کتابی مجزا تهیه کند.

 اگرچه این هزینه‌ها در ابتدا چندان رقم بالایی را شامل نمی‌شود، اما با احتساب جمعیت ۷۸۰ هزارنفری دانش آموزان در استان و احتساب متوسط ۱۱ کتاب برای هر دانش‌آموز در مقاطع مختلف می‌توان سود هنگفتی از این کتاب‌ها کسب کرد.

  •  اجبار غیر مستقیم برای فروش کتاب کمک درسی

نایب رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه شهید غلامی تبریز که اعتراضات زیادی از والدین مبنی بر اجبار در فروش کتاب‌های کمک درسی دریافت کرده است، می‌گوید: این کتاب‌ها اسامی مختلفی دارند و هر سال هم بر تنوع و تعدادشان افزوده می‌شود و معمولا قیمت‌های بالایی هم دارند.

«هانیه خسروی »  می‌افزاید: برخی معلمان نه به صورت کاملا مشخص، بلکه به صورت غیر مستقیم خرید این کتاب‌ها را الزامی می‌کنند؛ مثلا به دانش‌آموزان می‌گویند برای هفته بعد از صفحه فلان کتاب کمک آموزشی تمرین‌ها را حل کنند و به کلاس بیاورند.

این عضو انجمن اولیا و مربیان تاکید می‌کند: واقعیت این است که انجمن‌های اولیا و مربیان اختیارات کمی برای برخورد با معلمان دارند و از طرفی تعداد معلمان هم محدود است و برخی معلمان حتی با یک تذکر لسانی قهر می‌کنند و از کلاس درس خارج می‌شوند.

وی از چالش جدی برگزاری کلاس‌های کمک درسی در مدارس هم سخن به میان می‌آورد و تاکید می‌کند: این کلاس‌ها معمولا برای دانش آموزانی برگزار می‌شود که نمره قابل قبولی ندارند و هرچند برگزاری این کلاس‎ها به خودی خود خوب است، اما زمان برگزاری کلاس همچنین هزینه‌های جانبی آن و مدرسان حاضر در کلاس‌ها قابل بحث است.

وی ادامه می‌دهد: این کلاس‌ها روزهای جمعه یا پس از ساعات برگزاری عادی کلاس برگزار می‌شود ومعمولا همان معلمان در کلاس‎ها حضور دارند و اعتراض والدین هم به انتخاب معلمان و هزینه‌هایی است که از آنان اخذ می‌شود.

 از طرف دیگر «سودابه عباسی» معلم مقطع ششم ابتدایی هم معتقد است: معلمان هیچ منفعتی در سود و زیان فروش کتاب‌های کمک درسی ندارند و از نظر قانونی هم این نوع فعالیت‌ها ممنوع شده‌اند، اما خود والدین و دانش‌آموزان از همان ابتدای سال به دنبال کتاب‌های کمک درسی هستند.

وی ادامه می‌دهد: کتاب‌های کمک درسی بسیار متنوع شده‌اند. از طرف دیگر هم والدین یا دانش‌آموزان برای خرید کتاب از ما مشاوره می‌خواهند و برخی معلمان هم با تحقیقی که از بازار کتاب‌های کمک درسی دارند بهترین کتاب به شیوه تدریسی مدرسه را انتخاب و معرفی می‌کنند.

  • غیر قانونی بودن تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی  

معاون اداره کل آموزش وپرورش آذربایجان شرقی با بیان این‌که غیر قانونی بودن تبلیغ و فروش کتاب کمک آموزشی درمدارس از سال‌ها پیش ابلاغ و اجرا شده است، می‌گوید: بر اساس مصوبه ۸۲۵ شورای عالی آموزش و پرورش کشور و تاکید شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، هرگونه تبلیغ و عرضه این کتاب‌ها توسط معلمان و مدیران مدارس ممنوع است.  

عاشور اکرمی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای تبلیغ و معرفی این کتاب‌ها تحت هر عنوانی ممنوع است.  اگر شکایتی از والدین در این زمینه به آموزش و پرورش صورت بگیرد از طریق بازرسی پیگیری و برخوردهای قانونی لازم از جمله معرفی به کمیته‌های مربوطه کارمندی صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: در برگزاری کلاس‌های فوق برنامه هم هیچ اجباری وجود ندارد، بلکه مدیران مدارس با تشخیصی که از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دارند شرکت آنان در این کلاس‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

وی ادامه می‌دهند: دانش‌آموزان یا والدینی هم که خود برای خرید کتاب‌های کمک درسی از معلمان مشورت می‌گیرند مخیر به خرید این کتاب‌ها هستند و با توجه به سطح کیفی کتاب‌های کمک درسی و تغییرات خوبی که در این کتاب‌ها صورت گرفته نیازی به خرید کتاب‌های اضافی توسط مسئولان ومولفان کتاب‌های درسی پیشنهاد نمی‌شود.

کد خبر 462172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha