ایتالیا نخستین کشور در دنیاست که پایداری زمین و بحران اقلیم را وارد کتاب‌های درسی می‌کند و در مدرسه‌های دولتی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

هواداران محيط زيست در ايتاليا

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از بنیاد بیل و ملیندا گیتس، مدارس دولتی از تابستان سال آینده مفاهیم موجود در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ ملل متحد را در متون درسی به دانش‌آموزان یاد می‌دهند و دست‌کم یک ساعت در هفته به بحث درباره موضوع‌هایی چون گرمایش زمین و تاثیر انسان بر کره خاکی می‌پردازند.

لورنزو فیورامونتی، وزیر آموزش ایتالیا با اشاره به اینکه دانش‌آموزان درس‌های جغرافی، فیزیک و ریاضی را هم از منظر پایداری یاد خواهند گرفت، افزود: «همه ارکان وزارتخانه مامور شده‌اند تا پایداری و اقلیم را به مباحث کلیدی آموزش تبدیل کنند. من می‌خواهم نظام آموزشی ایتالیا را به جایگاه نخستین نظام در دنیا برسانم که محیط‌زیست و جامعه نقطه تمرکز فعالیت‌های آموزشی آن باشد.»

وزیر آموزش ایتالیا که استاد اقتصاد است، پیش‌تر به دلیل ترغیب کردن دانش‌آموزان به نرفتن به مدرسه و شرکت کردن در راهپیمایی‌های اعتراض به دگرگونی‌های اقلیمی تحت فشار و انتقاد بود. او جزو جنبش زیست‌محیطی پنج‌ستاره و صریح‌ترین چهره کابینه در دفاع از سیاست‌های سبز است. فیورامونتی را به دلیل تلاش برای گرفتن مالیات از بلیت‌های هوایی، صنعت پلاستیک‌سازی و غذاهای شیرین به نفع صندوق‌های حمایت از آموزش و رفاه به شدت می‌کوبند.

هر چند در بودجه سال ۲۰۲۰ دولت ایتالیا که این هفته به پارلمان ارائه شد، طرح گرفتن مالیات از پلاستیک و نوشیدنی‌های قندی گنجانده شده است. نتایج نظرسنجی‌های رسمی حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد مردم ایتالیا موافق بستن مالیات بر بلیت‌های هوایی و غذاهای قندی هستند اما فعالان صنعت پلاستیک مخالفت خود را با دادن هر گونه مالیات به گوش مدیران دولتی رسانده‌اند.

کد خبر 462000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha