مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند تخصیص نیافتن اعتبارات را عامل مهم تأخیر در بهره‌برداری از پروژه ۲۵ ساله فاضلاب شهری نهاوند می‌داند.

فاضلاب نهاوند

همشهری آنلاین- سجاد سیف- نهاوند: مطالعات نخستین پروژه احداث شبکه فاضلاب شهری نهاوند در همدان سال‌های ۷۰-۶۹ آغاز شد و پیش‌بینی خاتمه این پروژه سال ۱۳۹۲ بود اما اختصاص نیافتن کامل اعتبارات سبب شده این پروژه فقط ۳۷ درصد پیشرفت داشته باشد.

مرتضی شریفی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: پروژه احداث فاضلاب شهری نهاوند شامل مطالعه انجام طرح، احداث ۱۶ کیلومتر خط انتقال شبکه اصلی، احداث ۲ واحد ایستگاه پمپاژ، احداث بیش از ۱۲۰ کیلومتر شبکه فرعی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز است. طبق نخستین موافقت‌نامه برای اجرای این پروژه بیش از ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۷۰ اعتبار پیش‌بینی شد. کل اعتبارات تخصیص‌یافته به این پروژه تا سال ۹۴ در حدود ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه می کند: طول کل شبکه آب و فاضلاب شهر نهاوند ۱۸۶ کیلومتر است که تاکنون ۸۲ کیلومتر شبکه‌گذاری شده است. در حال حاضر ۱۸ کیلومتر نیز در دست اجراست که تا پایان سال به ۱۰۰ کیلومتر احداث شبکه فاضلاب افزایش می‌یابد.

  •  پیشرفت فیزیکی طرح

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند می گوید: طرح احداث شبکه در نهاوند شامل ۱۶ هزار انشعاب و تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۵۵ هزار نفر از جمعیت شهر نهاوند است.

وی اظهار می‌کند: اعتبار مصوب این پروژه در سال ۹۴ در بخش طرح‌های عمرانی ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان بود و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر رئیس ‌جمهوری به این پروژه تعلق گرفت. با پیگیری نماینده شهرستان تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ملی برای احداث و توسعه شبکه فاضلاب نهاوند جذب شده است که در مقایسه با ادوار گذشته سرعت انجام کار و جذب اعتبارات بی سابقه بوده و تا پایان سال جاری مجموعا ۱۰۰ کیلومتر احداث شبکه در شهر نهاوند انجام می شود.

  • استقبال کم مردم

شریفی می‌گوید: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و محدودیت اعتبارات در طول سال بیش از ۷ ماه نمی‌توانیم فعالیت عمرانی داشته باشیم، با این حال شبکه فاضلاب مسکن مهر باروداب، جهاد کشاورزی و بیمارستان جدید نهاوند در کمترین زمان ممکن اجرا شد. در بعضی از نقاط شهر نهاوند مانند پای قلعه، گلشن، شیخ ‌منصور و قسمتی از شهرک امام حسن (ع) برای بیش از هزار مشترک شبکه فاضلاب شهری ایجاد شده است اما مردم به خاطر هزینه پرداخت نکردن عوارض به شهرداری متقاضی نصب انشعابات فاضلاب نیستند و استقبال مردمی در این مناطق کم است.

شریفی اظهار می‌کند: ساکنان این مناطق برای نصب انشعابات فاضلاب باید از شهرداری مجوز حفاری بگیرند که به خاطر اینکه بیشتر ساختمان ها قدیمی است، پروانه ساخت ندارد و عوارض نوسازی پرداخت نشده با مشکل مواجهند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند می‌گوید: شبکه فاضلاب در مناطقی مانند شهرک دکتر حسابی، مهدیه، شهرک طالقانی، فرمانداری و خیابان معلم شبکه فاضلاب با وجود سنگلاخی و پستی و بلندی های موجود در این مناطق اجرا شده و قرار است تا پایان امسال این طرح در مناطق بحرانی و مناطقی که جمعیت شهری بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند در اولویت باشد.

وی با اشاره به پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نهاوند می‌افزاید: ظرفیت این پروژه ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز نخست این پروژه بیش از ۹۰ درصد است. اجرای فاز نخست پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نهاوند از سال ۱۳۹۰ شروع شده و جمعیت تحت پوشش این فاز ۷۷ هزار نفر است که می‌تواند جوابگوی نیازهای جمعیت شهری نهاوند باشد.

کد خبر 461781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha