هرگز به گوشی همراه دست نزد، خانه ثابت نداشت، زیرپوشش را یک جاسوس ربود و دانلد ترامپ راوی آخرین لحظه‌های عمرش بود؛ این چکیده زندگی تحت‌تعقیب‌ترین مرد دنیاست که سرانجام خود را منفجر کرد و به هلاکت رسید.

ابوبكر شكائو سركرده بوكو حرام

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از گاردین، با مرگ ابوبکر البغدادی فهرست تحت‌تعقیب‌ترین جنایتکاران دنیا دست‌کم برای مدتی کوتاه نفر شماره یک ندارد. سرکرده گروه تروریستی داعش که جنایت‌ها و اعضایش در ۴۰ کشور در گوشه و کنار دنیا پراکنده بودند، حالا دیگر صدرنشین تحت‌تعقیب‌ترین‌ها نیست اما این فهرست نمی‌تواند بدون نفر یک شماره بماند و جنایتکاران بزرگ و فراری خیلی زود جای خالی را پر می‌کنند.

نشریه اقتصادی فوربس حدود یک دهه پیش در ۲۰۱۱ فهرست تحت‌تعقیب‌ترین جنایتکاران دنیا را منتشر کرده بود که در آن خواکین گوزمان ملقب به ال‌چاپو در صدر قرار داشت. بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر و جنایتکار سرشناس مکزیکی سه سال بعد از زندان گریخت و دوباره در ۲۰۱۶ دستگیر شد تا از این فهرست خارج شود. یکی دیگر از اعضای آن فهرست جیمز «وایتی» بالجر بود که در ۲۰۱۱ با گزارش یک خانم همسایه به دام افتاد.

دولت آمریکا دو میلیون دلار به لودهنده مخفیگاه وایتی جایزه داد و این جنایتکار هم سال گذشته در زندان کشته شد اما هشت عضو دیگر آن فهرست همچنان فراری و تحت‌تعقیب هستند. حالا معتبرترین فهرست ۱۰ جنایتکار فراری و تحت‌تعقیب مربوط به پلیس فدرال آمریکاست که امسال ۷۰ ساله شد و اف‌بی‌آی معتقد است ۹۳ درصد آنها سرانجام دستگیر می‌شوند. پیرترین عضو فهرست هم یوجین پالمر ۸۳ ساله مظنون به قتل عروس خود است.

ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در فهرست تحت‌تعقیب‌ترین‌ها حضور دارد و آمریکا برایش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. حمزه بن لادن فرزند اسامه بن لادن هم فرصت نیافت وارد این فهرست شود و اواخر تابستان امسال در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در ۳۰ سالگی کشته شد. فهرست جنایتکاران تحت‌تعقیب سایبری هم در این سال‌ها دستخوش دگرگونی شده و تعداد اعضای آن از پنج نام در ۲۰۱۰ به ۷۰ نفر رسیده است.

آنچه پیش رو دارید، فهرست تحت‌تعقیب‌ترین جنایتکاران دنیا از رده یک تا ۱۰ در پایان سال ۲۰۱۹ بر اساس رده‌بندی گاردین است.

۱. ابوبکر شکائو: سال ۲۰۰۹ سرکرده گروه تروریستی بوکو حرام شد و فقط در یکی از جنایت‌هایش ۲۷۶ دختر نوجوان را از مدرسه‌ای در شهر چیبوک نیجریه ربود.

۲. ابوابراهیم الهاشمی القریشی: اندکی پس از به هلاکت رسیدن ابوبکر بغدادی، جانشین او وارد این فهرست شد و جایگاه دوم را از آن خود کرد.

۳. ایمن الظواهری: او که در ۱۹۵۰ در خانواده‌ای مرفه در مصر دنیا آمده بود، پیش از پیوستن به جنبش اسلامی این کشور درس پزشکی می‌خواند. بارها دستگیر و شکنجه شد، به پاکستان گریخت و آنجا با یک مرد ثروتمند سعودی به نام اسامه بن لادن آشنا شد. آنها با هم القاعده را بنیان نهادند و پس از مرگ اسامه در ۲۰۱۱، الظواهری سرکرده القاعده شد.

۴. ابراهیم داوود: مالک امپراتوری صدها میلیون دلاری با قاچاق مواد و شرط‌بندی و مغز متفکر بمبگذاری‌های سال ۱۹۹۳ در بمبئی که به کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر انجامید. او املاک و دارایی‌های فراوان در بریتانیا دارد و گفته می‌شود در ۲۰۱۶ با اسکایپ در مراسم ازدواج یکی از نزدیکانش شرکت کرده بود.

۵. اُویدیو گوزمان: ملقب به چاپو کوچولو یا چاپیتو چند هفته پیش به دام نیروهای پلیس مکزیک افتاد اما خیلی زود با شورش جنایتکاران وفادار به خود و پدرش ال‌چاپو آزاد شد و گریخت. حالا پلیس مکزیک برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته می‌خواهد او را به تیغ عدالت بسپرد.

۶. تسی چی لوپ: تحت‌تعقیب‌ترین جنایتکار آسیا و مردی که سرکرده دار و دسته‌ای متشکل از پنج گروه جنایتکار است. این شهروند چینی-کانادایی هروئین و متامفتامین کشورهای منطقه شرق آسیا را تامین می‌کند و گفته می‌شود گروهی از کیک‌بوکسرهای تایلندی وظیفه مراقبت از او را به عهده دارند.

۷. واسیلیس پالوکاستاس: دزد و آدم‌ربای یونانی ملقب به «دست‌نیافتنی» سال ۲۰۰۶ با بالگردی که برادرش ربوده بود از زندان گریخت. دو سال بعد دوباره دستگیر شد و باز هم با بالگرد از همان زندان در فوریه ۲۰۰۹ فرار کرد. دولت یونان یک میلیون یورو به کسی پاداش می‌دهد که به دستگیر شدن دست‌نیافتنی کمک کند.

۸. متئو مسینا دنارو: آخرین بازمانده مافیای قدیم ۵۷ سال دارد و از اعضای پرنفوذ مافیای جرایم سازمان‌یافته در سیسیل است. او که از ۱۹۹۳ پنهان شده، یک جمله تاریخی دارد: «تمام قبرهای یک قبرستان را با دست‌های خودم پر کردم.» می‌گویند سیاستمداران و تاجران در پولشویی به دنارو کمک فراوان می‌کنند.

۹. گوسیفر ۲: شخصیتی که هکری نامدار در خدمت سرویس جاسوسی روسیه است و گفته می‌شود اهل رومانی است. او سه سال پیش جزو گروهی از هکرها بود که به شبکه اطلاعات شخصی اعضای کمیته ملی دمکراتیک آمریکا نفوذ کردند.

۱۰. فلیسین کابوگا: دادگاه بین‌المللی کیفری برای رواندا سال‌هاست در پی یکی از سرکرده‌های اصلی نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ است. در آن کشتار وحشتناک بیش از ۸۰۰ هزار زن و مرد و کودک در رواندا به خاک و خون کشیده شدند و کابوگا در ۸۴ سالگی همچنان به نفرت‌پراکنی علیه توتسی‌ها از یک شبکه رادیویی ادامه می‌دهد.

کد خبر 461759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha